MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 9:45, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er kun tunellene rundt kanonene som er åpne.

Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Alt av kanonhus med kanonløp samet traverskran ble hugget opp på stedet av det norske firmaet Stål-Teigen som også var ansvarlig for opphuggingen av kanonene på Møvik.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Skisse over tuneller og veier på vardås. Alle tunellene er idag åpne.
Jeg avsluttet en 3 ukers "bunkertour" denne uken (hovedvekt på Troms/Nordland og Trøndelag) med en rask stopp på Vardås i forgårs på min vei vestover. Fikk ikke tid til å se meg om i hele området, men det hadde nok hjulpet med denne skissen (man går glipp av mye ved å være "offline" i lengre tid...).
Jeg går ut fra at Kanon II er den uferdige stillingen, mens Kanon III er den sterkt grafittidekorerte ( :-( ) stillingen hvor det er satt opp en infotavle + granat?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det stemmer, kanon III er den som er på "Høyest", denne ble prøveskutt i 1945, kanon II kom ikke lengre en det du ser i dag, håper du fikk deg en tur inn i tunellene til kanon II, kanon I og II er av samme dimensjoner.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:Det stemmer, kanon III er den som er på "Høyest", denne ble prøveskutt i 1945, kanon II kom ikke lengre en det du ser i dag, håper du fikk deg en tur inn i tunellene til kanon II, kanon I og II er av samme dimensjoner.
Takk :-) Nei, jeg tok meg ikke tid til det. Brukte for mye tid på å kave rundt i skogen på leting etter kanon I (fant bla. luftvernstilling og kjølekar (?) for kanonløp som er nevnt i en annen tråd her inne - i området nedenfor 41 og 44 på skissen ovenfor). Jeg var nok ikke langt unna kanon I heller når jeg ser på skissen, men kombinasjonen av gjengroing og stadig økende mengde fluer og insekter på kvelden, ble bare for mye, så jeg dro etter en kjapp runde inne i fundament og bunker til kanon III. Jeg har imidlertid familie i Larvik og bekjente på Nøtterøy, så jeg er i området rett som det er. Blir vel heller en tur til høsten eller våren i stedet tenker jeg ;-)
trondalfa
Posts: 1
Joined: 05 Sep 2008 13:16
Location: Stavanger

Leste et sted at dette er et kjempe anlegg?? PDT_Armataz_01_36

Har bodd på nøtterøy og gått en del turer i området. på toppen med utsikt til oserødveien er det noe som kan ligne en kanonstilling? Fant også en tunnel som var murt igjen, men det var mulig å komme inn for noen har laget et hull i muren. Jeg klatret inn, men hadde desverre ikke med lommelykt. Det var mye vann der og absolutt mulig å ta seg et godt stykke innover. Kunne godt tenkt meg å være med hvis det arangeres tur ditt. PDT_Armataz_01_11
MVH

TrondAlfa
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det er temmelig stort til sammen ja. Mye rart langs perimeteret også http://www.kystfort.com/forum/topic1616.html. Si fra hvis du er i området og vil kikke litt. Tilgang til alle tunneller enn så lenge men det er planer om å forsegle det.

Det er vel også vage planer om en fellestur etter at løvet har falt for å se litt mer på terrenget rundt. Er veldig gjengrodd der oppe.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

ja en høst tur når alt det fæle grønne løvet har forsvunnet er på sin plass.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

FYI: Neste ukes "Vi Menn" har en reportasje om Vardås

"Kjempekanonene
Vardås festning ved Nøtterøy skulle bli Festung Norwegens spydspiss i Oslofjorden"
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Natter wrote:FYI: Neste ukes "Vi Menn" har en reportasje om Vardås

"Kjempekanonene
Vardås festning ved Nøtterøy skulle bli Festung Norwegens spydspiss i Oslofjorden"
Skrekk og gru. Vi Menn og research.... PDT_Armataz_01_07
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Oi, den stillingen var i god stand. Tviler sterkt på at det er en lyskasterstilling, og det er nok heller ikke en 2cm Flak stilling, de er som regel en god del mindre enn dette.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Her er link til artikkelen i Vi Menn...

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 353101.ece
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det var bokstavelig talt en blodvei. For mange russere ble dette siste arbeidssted. Hvor mange russere som omkom på Vardås er uvisst, men det var et stort antall. I tillegg til ulykker tok sykdom som tyfus og difteri og utmattelse livet av mange.

Det finnes en rekke fysiske bevis for dette, blant annet en liten russisk kirkegård inne i skogen under festningsanlegget. Inskripsjoner i betongen, med dato og hammer og sigd, finnes.


I følge lokalhistorikere omkom det 2 stykker under hele prosjektet... Og det var 2 russere som ble pløyd ned av en løpsk kanon-transport (som forøvrig hjemmestyrkene tok æren for å ha kappet fortøyningenene til). Gravene deres ligger i skogen nedenfor parkeringsplassen og kvalifiserer vel strengt tatt ikke til "Kirkegård".

Vi Menn på sitt beste PDT_Armataz_01_02
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er det noen som kan fortelle hvilken hensikt disse små fjellanleggene i småtoppene rundt Vardås skulle være godt for? Har selv funnet og vært gjennom 3 av dem.
Ved den nederste kanonstillingen, når man ser inn i stillingen, skal det være 2 tunnellinnslag på høyre side på utsiden av toppen, mot veien ovenfra og ned til stillingen. Har noen funnet disse, evt. noen som vet hvor de er?
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”