MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Nederste stilling: De innslagene er murt igjen, fyllt opp og beplantet. Den ene var et stort ammolager, den lengst til høyre var et lite lager. Var inne i den til høyre, lite spennede bortsett fra en original gasstett dør. Du kan såvidt se forskjell i vegetasjon og noe bruddstein.

Småstillingene: Tilfluktsrom for tropper vil jeg tro. Det er 3 som kun er grovt utsprengt og 2 som er forholdsvis ferdige. De ligger for langt unna til å være ammolager og er for små med tanke på det volumet 38cm-granatene utgjør.

Har du kikket her? http://www.kystfort.com/forum/topic1616.html
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Blar litt i "Atlanticwall - Typologi", og ser det står anført at det ble bygd (delvis) 3 stk. S536 bunkere for kanonstillingene på Vardås. "Delvis" må vel være en underdrivelse av dimensjoner mtp. status for kanon II og III i alle fall... Nå har jeg ikke vært på kanon I - er bunkeranlegget mer utbygd der ift. kanon III (f.eks. med kasematt)?
jopaerya
Posts: 55
Joined: 26 Jul 2008 22:47

Hello

M.K.B. Nötteröy - 6./501 - 3 x 38 cm K.M. 36/35 (f) - 3 x S 536 all 3 x planned in Schartenstanden .

Regards Jos
Attachments
Nötteröy.JPG
Nötteröy.JPG (69.01 KiB) Viewed 365 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kanon 1 er nesten like ferdig som kanon 3, men har noen andre detaljer enn 3. 2 er den som er minst ferdig.
Mvh.
Jon-Vegard
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Kun fundamentene til selve kanonene som ble ferdigstilt på I og III. Kasemattene hadde vært imponerende om de hadde fått tid til det...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ok. Takk for svar :-)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det skulle vel utførast eindel sikringsarbeid på dette anlegget. Nokon som veit status på det?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Befaring er gjort, men jeg kan ikke se at noe arbeid er gjort ennå.

Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Fin liten artikkel i vår svært lokale lokalavis: http://www.screenpartner.no/vardas_radar.jpg

Interessant å se originalbilde av FUMO214-radaren på toppen der.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har vert i kontakt med FLO/IKT i dag og fått bekreftet at samtlige innganger henger sammen og at dette anlegget er over flere etasjer.
Men da dette anlegget fremdeles er klasifisert som hemmelig grunnet sensitivt utsyr er det ikke mulig å komme inn for å dokumentere dette desverre PDT_Armataz_01_16
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Spennende! Men det betyr at bunkeren, eller i hvertfall fjellanlegget med bunkeren på toppen, tilsvarer 4 til 5 etasjer om ikke mer.

Den søndre tunnelen bak gjerdet (som henger sammen med den forseglede i øvre stilling) hadde jo avfukting gående for full maskin. Den tar seg kanskje av hele anlegget og da er det forbindelse fra bunn til topp.

Den GPS'en du hadde med, logger den høyde over havet på posisjonene du tar? I såfall går det kanskje å regne ut høydeforskjellen mellom inngang på toppen og utgang i bunn.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

superfuzz wrote:Spennende! Men det betyr at bunkeren, eller i hvertfall fjellanlegget med bunkeren på toppen, tilsvarer 4 til 5 etasjer om ikke mer.

Den søndre tunnelen bak gjerdet (som henger sammen med den forseglede i øvre stilling) hadde jo avfukting gående for full maskin. Den tar seg kanskje av hele anlegget og da er det forbindelse fra bunn til topp.

Den GPS'en du hadde med, logger den høyde over havet på posisjonene du tar? I såfall går det kanskje å regne ut høydeforskjellen mellom inngang på toppen og utgang i bunn.
Hysj da... jeg har da ikke vert på innsiden av gjerdet PDT_Armataz_01_13
man ja den gjør det vist...
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det er hull i gjerdet på Vardås... ;-)
Men seriøst, alle skilt om beskytning, fotoforbud og straff er skrudd ned av kommunen og portene er åpne, bortsett fra den som leder inn til fjellanlegg disponert av HV (men den porten kan vi jo ikke se hvis vi går bakveien). Det er fritt frem for befaring så lenge man lar boltsaks og skjærebrenner ligge igjen i bilen. Benytt sjansen før Forsvarsbygg og min kjære kommunes ingeniørvesen raserer historien her også.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Vet det er hull igjendet og ulåst enkelte steder.
Men i følge FLO er dette fremdeles millitert område, og vedkommende jeg snakket med fant det underlig at skilter var fjernet.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

For de som vet hvor Vinghøg http://www.vinghog.no/ ligger på Nøtterøy anbefales det å ta en tur innom nå som kveldene er mørke. Etter stengetid vel å merke... På vestsiden av bygget (ut mot veien) ligger det kontorer med store glassvegger. På andre siden av disse igjen er det en opplyst gang som er dekorert med store bilder av demontering og frakt av kanonene på Vardås. Mye artige detalj-bilder jeg aldri har sett før. I inngangspartiet på bygget er det forresten mye morsom historisk hardware. Colt-mitraljøser, 81mm BK osv.

Kunne sikkert spørt om å komme inn på dagtid og avfotografere samlingen av bilder men jeg tror de er rimelig paranoide på klarering og sånt.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”