1-F MS St. Lille-Ferder

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg trenger litt hjelp til å forstå hva som kan ha vært på øya Lille-Færder i Ytre Oslofjord.
På det ene bilde står det 1-F MS St. Lille-Ferder, hva betyr 1-F MS St.?
På det andre bilde står det Peil std Lille-Ferder
Det kan se ut som om det er kommunikasjon til Lille Færder eller Tristein som øyene heter der Færder fyr ligger.

Se kart fra Gulesider.no
Attachments
08-007%20~1.JPG
08-007%20~1.JPG (176.77 KiB) Viewed 216 times
09-006%20~1.JPG
09-006%20~1.JPG (129.68 KiB) Viewed 216 times
lille.JPG
lille.JPG (139.34 KiB) Viewed 215 times
Mvh
Yngvar
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei

Tror M.S St. er forkortelse for Meldesammelstelle, men skal ikke si det sikkert.
1-F må ha noe med antall linjer/kabler.

Mvh
Thomas L
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det høres jo sannsynlig ut, takk for det. Men hva med Peil std.?
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er ikke Marine-Signal-Stelle da? Så vidt jeg vet så var det en marinesignalstasjon på stedet. Fyret kan også hatt en sekundær rolle som peilestasjon for en av de mange marinekystfortene på stedet.
Mvh
Tormod
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Yngvar, denne har du sikkert fått svar på. Hadde det samme på Rotvær fyr utenfor Lødingen
- Marine Signal Stelle (jfr signalstasjon, bevoktning og oppkall av skipstrafikk)
- Marine Funkstelle (radiostasjon, oppkall fartøy)
- Peilstand (tok peiling og avstand for batteriene imf ildledning)

Dersom du har funnet ut noe mer om oppgaver og funksjoner tillagt de to førstnevnte - samt til fyrene langs kysten generelt - tar jeg gjerne i mot opplysninger.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for info, det du ser i denne tråden er det jeg vet. Det var tyske soldater på Færder fyr (lille Ferder) i en periode under krigen og disse hadde vel som oppgave å melde om all aktivitet og levere peiledata til Torås fort på Tjøme.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”