HKB 1./980 Langesund (984) (Tangen fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Last edited by Natter on 27 Apr 2008 20:11, edited 1 time in total.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Fine bilder, Natter.

Ser at det er mye jeg ikke har sett der ute.
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

fant en gang ett fullstendig kart over allebunkerene på tangen fort :D
men etter hvet hvet jeg dessvere ikke hor det har blit av.
fant det under en "gute tur" i 10 11 12 års alderen , fant også ett nøkkelknipe med flere nøkkler og i senere tid fant jeg skarp ammo merket RG 1942 m1
One
Posts: 2
Joined: 20 Apr 2009 22:54
Location: Bamble

Hadde ikke gjort noe med et kart over bunkers veiene! Hørt så mange rykter om hvor mange og store de er
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

er det noen som har bilder fra før sikringa av fortet ? har selv en del bilder fra en omvining rett før forsvaret åpnet fortet for almenheten , bla bilder fra inne i komandobunker , paddeskjold , kassemattene det store fjellanlegget med sykehus brakke ++ , hvet desverre ikke hvor jeg har gjort av de akkuratt nå , men skal få skanna de å lasta de opp når jeg finner de
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

var å så litt på forsvarets hjemme side mill.no å søkte på tangen for , da kom det opp en liste med fortene i ytre oslofjord . her er ett utrag om hva det sto om tangen "I Bamble er Tangen fort på 138 dekar åpnet for allmennheten, men ennå ikke solgt. "
hva menes med enda ikke solgt ? er det forsvaret som eier området enda ?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

persi88 wrote:var å så litt på forsvarets hjemme side mill.no å søkte på tangen for , da kom det opp en liste med fortene i ytre oslofjord . her er ett utrag om hva det sto om tangen "I Bamble er Tangen fort på 138 dekar åpnet for allmennheten, men ennå ikke solgt. "
hva menes med enda ikke solgt ? er det forsvaret som eier området enda ?
Sjekk datoen på gamle artikler (den du har lest er vel 6 år gammel..?). Området er nå et naturreservat (fra 2006 om jeg ikke husker feil). Hvem som er formell eier skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om, men det er vel enten kommunen eller staten.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det har vært flere stridigheter rundt eiendomsforholdt til Tangen fort. Før krigen var størsteparten av området eid av daværende Langesund kommune.

Etter krigen ble ikke eiendomsforholdet løst av forsvaret, og Wehrmacht ble faktisk stående som juridiske eiere av området! Forsvaret overtok senere landområdet formelt. Tror dette skjedde rundt 1978 da TA skrev om det kronglete eiendomsforholdet. Det står litt om dette i boka "Forsvaret av hovedstaden" (2007).
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Det har vært flere stridigheter rundt eiendomsforholdt til Tangen fort. Før krigen var størsteparten av området eid av daværende Langesund kommune.

Etter krigen ble ikke eiendomsforholdet løst av forsvaret, og Wehrmacht ble faktisk stående som juridiske eiere av området! Forsvaret overtok senere landområdet formelt. Tror dette skjedde rundt 1978 da TA skrev om det kronglete eiendomsforholdet. Det står litt om dette i boka "Forsvaret av hovedstaden" (2007).
Søkte litt på nettet, og så en artikkel (finner ikke tilbake akkurat nå...), hvor det sto at Forsvaret overtok området med en klausul om at kommunen skulle ha førsteretten på overtagelse igjen?
Ellers vil jeg da tro at naturreservater forvaltes av staten (ser i alle fall at det ligger diverse planer på nettet for vedlikehold av Langesundtangen i regi av miljøetaten i Telemark fylkeskommune).
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hvis jeg ikke husker helt feil, så gjaldt artikkelen fra TA dette med førsteretten til Bamble kommune. Jeg kopierte dessverre ikke denne artikkelen da jeg så den i TA sitt arkiv for noen år siden. Området er nok eid av staten, men selve (det minimale) vedlikeholdet på det tidligere fortsområdet blir foretatt av Bamble kommune.

Søkte litt på nettet, og så en artikkel (finner ikke tilbake akkurat nå...), hvor det sto at Forsvaret overtok området med en klausul om at kommunen skulle ha førsteretten på overtagelse igjen?
Ellers vil jeg da tro at naturreservater forvaltes av staten (ser i alle fall at det ligger diverse planer på nettet for vedlikehold av Langesundtangen i regi av miljøetaten i Telemark fylkeskommune)
Mvh
Tormod
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

ja stemmer det Natter , sjekka nå å den er datert 2004 , eneste vedlikehold som er gjort av kommunen nå i det siste er at det er plasert ut 2-3 benker på toppen av komandobunkeren , ellers gror fortet nesten helt igjen
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

fant dette fly fotoet fra ca 1991
Attachments
tangen ca 1991.JPG
tangen ca 1991.JPG (97.78 KiB) Viewed 254 times
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

A= vakthus
B=Dusjanlegg
c=spisesal kjøkken ol (ikkesynelig)
d= paddeskjold

Dårlig kvalitet , men er det eneste bilde jeg har sett hvor dette var inntakt
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kanonene på Tangen hang ikke sammen i ett fjellanlegg. Det var flere små tunneller etc., men den største var sanitetsanlegget i fjell. Her tegning over anlegget fra 1997.
Attachments
116.JPG
116.JPG (202.51 KiB) Viewed 157 times
Last edited by Jon-Vegard on 29 Oct 2010 15:25, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Jon-Vegard: Har du noe inventarliste til det kartet?
Kai
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”