HKB 36./979 Skaatöy (982)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Skåtøy
Posts: 8
Joined: 07 Aug 2006 22:07
Location: Tvedestrand

Fant denne siden for noen dager siden etter at jeg lette etter info. om HKB Skåtøy. Min mor er oppvokst på øya, og i min oppvekst har jeg vært utallige ganger ute på Krikken som er stedsnavnet på HKB Skåtøy. I tillegg fortalte min bestemor en del historier om livet med tyskerne som vakte min interesse for 2.verdenskrig. Har alltid vært interessert i Krikken(HKB Skåtøy), men vil veldig gjerne vite mer. Har dere noen tips om hvor jeg kan finne mer info?

PS: Hvordan legger man ut bilder her?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet.

Det er sikkert flere på forumet som har noe informasjon om Skåtøy, enten får man svar ganske raskt (1 døgn), ellers så tar det noe lengre tid.

Det er fint å høre at man fikk historier fra sine bestefedre og man kan bare håpe at disse ble skrevet ned om de aldri er så enkle eller små. Eldre personer rundt kystfortene er de beste bidragsgivere til de unike historier og bilder. Deretter kommer vel lokalhistorikere og hobbyhistorikere som kanskje sitter på noe stoff. Vi skal heller ikke glemme bibloteket hvor man kan finne noe lokale tidskrifter om emnet.

Sist men ikke minst er det oss selv som er de beste bidragsytere til informasjon om kystfort og andre tyske installasjoner fra krigen og det man håper at mye av den informasjonen havner her på forumet slik at flere kan ta del i det.

Dette ga deg ikke noe informasjon om HKB Skåtøy, men håper at noen andre medlemer kommer med slikt. Hvis det ikke skulle komme noe informasjon via forumet så håper jeg du finner noe uansett og kanskje deler du dette med oss.

når det gjelder foto så bruker de fleste

www.photobucket.com
det koster ingenting og fungerer utmerket.

Erik H
Skåtøy
Posts: 8
Joined: 07 Aug 2006 22:07
Location: Tvedestrand

Image

Image

Her er bilde av Kommandotårnet på HKB Skåtøy og utsikten ut mot Skagerak. På nederste bilde ser vi Krikkholmen. I følge min bestemor ble taket til dette huset truffet da tyskerne skulle prøveskyte en av kanonene.
Skåtøy
Posts: 8
Joined: 07 Aug 2006 22:07
Location: Tvedestrand

Sjekk denne!!!!

Fant denne siden. Der er det en ganske lang video fra HKB Skåtøy. Litt rotete filmet men... Tøff lyd i bakgrunnen. Bla deg litt ned på siden. Under Video står det: området på utsiden klikk på denne

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCRHVR
Last edited by Skåtøy on 09 Aug 2006 11:08, edited 1 time in total.
Skåtøy
Posts: 8
Joined: 07 Aug 2006 22:07
Location: Tvedestrand

Her er flere bider fra Krikken

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har alltid trodd at Skåtøya hadde en R636A som kommandobunker, men etter denne videoen er jeg jammen ikke sikker, for den der så uvanlig ut...
Har du (eller andre) vært inni denne og sett?
Evt. har noen bilder fra innsiden er det enda bedre!

Hva info er det du trenger? Sikkert mange her som vet noe, men ikke tør svare på et så "bredt" spørsmål :wink:

Mvh
Erik E
Skåtøy
Posts: 8
Joined: 07 Aug 2006 22:07
Location: Tvedestrand

Har vært inne i bunkeren mange ganger, men er jo ingen ekspert på dettte området. Når det gjelder info, så lurer jeg på f.eks.:
Hva type kanoner hadde?
Hvor mange var stasjonert der?
Hvor mange offiserer og menige?
Hva slags type uniformer hadde de?
Hvem var kommandant?

Rett og slett all den info. som finnes om HKB Skaatöy

Har to bilder inne fra kommandobunkeren. De ble tatt i sommer hvor det var de på bilde som sto i fokus og ikke selve bunkeren. Kan det hjelpe?

Det siste bilde er trappa fra kommandobunkeren som går ned til en stor fjellhall.
Hilsen Anders
Image
Image
Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser spennende ut :-)
Var på vei der sist sommer, men snudde på ferjekaia da det styrtregnet.

Batteriet het opprinnelig "Batterie 982" og var underlagt artilleristaben i Brevik (Senere flyttet til Arendal). Mye endret seg i organisasjonen utover krigen, og etterhvert fikk batteriet tildelt nytt nummer som var "HKB 36./979 Skaatöy" (Heeresküstenbatterie 36./979 Heeresküsten artillerieabteilung).

Batterie 982 ble sendt til Brevik havn i April 1941. Allerede i Mai 1941 var batteriet på plass på Skåtøy og avløste dermed et feltartilleribatteri som var midlertidig oppsatt ved Kragerø havn.

Bemanning av de fleste kystfort følgte følgte et standardoppsett man kalte "KStN Kriegsstärkennachweisung" Pr. 1941 besto denne av 2 offiserer, 13 underoffisere og 52 soldater....Altså kun 67 mann (Selfølgelig med forbehold om lokale forskjeller)
Utover krigen økte dette tallet en del, blant annet pga batteriene fikk flere våpen til nærforsvar og bedre luftvern. Det eksakte antallet for Skåtøya senere i krigen har jeg ikke.......

Skytset var som de fleste andre kystfort krigsbytte fra Frankrike, og gikk under betegnelsen 10,5cm K332(f). Dette var opprinnelig en vanlig feltkanon, og derfor ikke særlig egnet for ild mot bevegelige mål. Som en kompensasjon satte man løpene over i sokkellavetter som var boltet fast i underlaget, og ga kanonen bedre betjeningsmuligheter. På Skåtøya fikk man i 1943 også to Russiske 88mm kanoner. Disse hadde større ildtakt enn 10,5cm kanonene og tiltenkt mer som en "nærforsvarsrolle" mot hurtiggående båter, MTB`er osv.

Her er tegninger av de to kandidatene.... Som du ser ganske like i fasong, men 636A er en del større.
NB: 636A ble også bygget uten tak over brønnen for avstandsmåler.

Image
Skåtøy
Posts: 8
Joined: 07 Aug 2006 22:07
Location: Tvedestrand

Hei Erik E! Takk for din informasjon. Det er jammen ikke godt å vite hva slags type Kommandobunker som er på Skåtøy siden 636A også ble bygget uten tak over brønnen. Ha planer om en tur til Skåtøy i løpet av september. Skal en tur på hytta våres.Da skal jeg ta flere bilder av bunkeren. Du får si i fra nestegang du skal til Kragerø, sa kan jeg være med å vise vei. :wink:
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg trodde ikke Skåterøy var så utbygget.

Det må nok bli en tur dit for å kikke nå på høstparten, går båtene regelmessig?

Hadde vært greit å kommet dit for å se på 636 bunkeren, den ser ut til å mangle noen detaljer. og muligens få tegnet opp gangene som er der, etter det jeg så på videoen har den mange likhets trekk med Urheia i Risør og med Kalvesund festning, mulig vi kunne organisert en liten tur innen utgangen av september?

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hadde vært greit å kommet dit for å se på 636 bunkeren, den ser ut til å mangle noen detaljer
Stussa også på at det ser ut til å mangle Ringstand....I farta tror jeg ikke jeg har sett noen uten... Inngang fra siden er også uvanlig

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kunne heller ikke se noe til dette, kan det da være noen endringer innvendig også?

skal bli spennende og se om det er en nødutgang på denne.

Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Hvis du ser på bildene fra linken under, ser det ut som om Ringstanden ligger på motsatt side av det som er vanlig.(bilde øverst til høyre)og at den er fylt igjen, men savner forsatt skyteskår ved inngangen.

http://www.kragero.vgs.no/krikken04.html


Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ikke godt å si....
Mulig at kun inngangen til taket er flyttet til høyre side, og at RS`en er på rett sted (Hvis det er den som er overgrodd med gress)

Noen som kan sjekke ?? :wink:

Erik E
Skåtøy
Posts: 8
Joined: 07 Aug 2006 22:07
Location: Tvedestrand

Hei Werner og Erik E!
Når man skal ut av kommandobunkeren, så har man to alternativer:

1. Gå til venstre opp noen trapper, og ende på toppen av bunkeren.
2. Gå rett fram og ned en trapp(trappen som jentene står i) og ende opp i en stor fjellhall. Gå opp en trapp i andre enden av hallen, og ende på baksiden av annlegget.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”