HKB 32./979 Lillesand (1944-45)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

For referansens skyld, begge bilder hentet fra http://www.agderkultur.no/agder-ka08.2- ... /Side7.htm
Attachments
098-lille.jpg
098-lille.jpg (167.87 KiB) Viewed 157 times
100-332.JPG
100-332.JPG (73.13 KiB) Viewed 157 times
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen minner fra et tidsvitne som endte opp med å bevokte HKB Lillesand etter frigjøringen.

Før tyskerne satte i gang arbeidet med batteriet var det nødvendig å forsterke broen over til prestegården slik at den kunne tåle vekten av kanonene. Den ene kanonstillingen ble lagt midt i gulrotåkeren til forpakteren nord for gården, tyskerne begynte å grave uten større forvarsel ovenfor grunneierne. Prestegården ble fordelt mellom det tyske feltkjøkkenet og forpakteren i den andre delen. Tidsvitnet karakteriserte hele anlegget som ganske provisorisk. Tidsvitnet hadde ikke noe kjennskap til minefelt rundt anlegget (og det stemmer bra med fraværet av minekart fra dette stedet).

Etter kapitulasjonen ble tidsvitnet satt inn som vaktmannskap av kystartilleriet eller hjemmefronten. Som vaktmannskap var tidsvitnet over store deler av batteriet, men har glemt det meste i etterkant. Det skal ha gått flere rader med piggtråd rundt prestegården og batteristillingene, men han husket ikke nok til å lage en skisse over det.

Flesteparten av brakkene i batteriet lå i skjæringen mellom skogen og åkeren. Brakkene var relativt små av størrelse. En av brakkene hadde blitt brukt som et børsemakeverksted av tyskerne. Sambandsbunkeren skal bare vært en brakke plassert ned i en utsprengt kile og deretter beskyttet med sandsekker på taket.
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Artikkel i Lillesands-Posten om kystfortet og andre anlegg i området
http://www.lp.no/kultur/det-andre-kystf ... -1.1621490
Mvh
Tormod
Festung B
Posts: 13
Joined: 04 Sep 2014 16:06

Det var jeg som skrev artikkelen i LP, og dette forumet har virkelig vært en gullgruve for informasjon om tyskernes byggeprosjekter i Lillesand og omegn under krigen. Jeg ser på de bildene du la ut noen poster lenger opp at det er flere bygningsrester ved prestegården som jeg ikke har sett før. Har jo gått tur til fots og på ski i området endel gjennom årene, men man ser ikke alltid ting når man ikke leter.. får ta meg en ny tur i vår.

Tidsvitnet Peter Helle var sønn av sognepresten og fikk sommerjobb i 1945 av noen milorgkompiser. De skulle passe på kanonene og fikk utdelt uniform, våpen, og ikke minst, engelske rasjoner. Alt dette pluss lønn - han var veldig fornøyd med den sommerjobben! Han kontaktet meg fordi han er jo med på bildene i artikkelen, men alle navnene stemte visst ikke. Jeg har skrevet ned de korrekte navnene. Kanonene forsvant samme året, etter Helle var sluttet i jobben.

For tiden holder mange kommuner på med å lage kulturminneplan, det samme gjelder Lillesand. Jeg er med i prosjektgruppa, og var på bunkersjakt senest i dag. Heldigvis har vi fått med krigsminner som ett av fokusområdene i planen.
Satser på å få lagt ut noen bilder etterhvert, og ikke minst blir det jo endel spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på her på forumet.

Igjen, veldig lærerikt forum og tusen takk for at dere deler kunnskapen :)
Post Reply

Return to “AGDER”