Innlands sperrestillinger rundt Bergen

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
slagverkeren
Posts: 3
Joined: 12 Nov 2019 14:04

Hei, etter at jeg mer eller mindre med et uhell kom over restene av en delvis utbygd sperrestilling; Riegelstellung Eidsvåg noen uker tilbake har jeg begynt arbeidet med å spore opp flere slike rundt Bergen. Det er generelt lite info om disse anleggene å finne, både her på forumet og andre steder (med noen unntak, slik som Kalandseidet), men jeg har allerede oppdaget/gjenoppdaget mengder av objekter på mange ulike steder. Noen eksempler:

- Riegelstellung Eidsvåg: 10-15 skytestillinger, flere korte løpegraver, 3 bunkere av ulik type (flere uferdige), et lite fjellanlegg, samt flere objekter med ukjent funksjon som kan ha hatt tilknytning til området.
- Riegelstellung Åsane Øst (aka. Haukås): 5+ skytestillinger langs Breisteinveien, Middels stor bunker (Regelbau med obs-stilling).
- Salhusveien: 3 skytestillinger.
- Fjøsanger: Påbegynt fjellanlegg, flere løpegraver og skytestillinger (utover det som allerede er omtalt på forumet).
- Riegelstellung Stend/Fana: Flere løpegraver og skytestillinger.
- Bjørndal/Loddefjord: Halvdel av løpegravsystem med to bevarte Mg-stillinger, mulig sprenggrube ved vei.

Det er overraskende mange objekter jeg kommer over som ikke er dokumentert her eller andre steder og jeg tror det er mange flere å finne. Jeg lurer derfor på om det er noen her som sitter på informasjon om rester av disse anleggene eller andre anlegg av denne typen?
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Det er ikkje sikkert du finner det du er ute etter her, men du kan se hva du finner:
https://overpass-turbo.eu/s/ULq

Linken leder til eit OpenStreetMap basert kart der noen av objektene relatert til bunkers og militære anlegg (som oftest gamle og forlatte) er fremhevet. Kvaliteten på info om objektene varierer.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har ikke så mye tilgjengelig, men utifra noen notater så er der bygget ut diverse i de områdene du nevner. Der er f.eks Bjørndal süd og Nord.
Var/er diverse stillinger i området, men mesteparten er fjernet ved ubygging. Noen rester finnes. På oversikter skulle det bygges f.eks i Bjørndal süd 2 X SK gruppen U-stand, 1 X doppel gruppen U-stand, og 7 X gruppen U-stand av typen 52a. Bjørndal nord bla en gruppen U-stand, og en Sani U-stand. Forsvant vel noen stillinger ved byggingen av de nye blokkene. Hovedparten av bunkerne lå vel ved gården.
Legger ved ett flyfoto som viser grovt hvor det var ting eller hvor det er notert at det er ting.

Litt nyskjerring på Stend. Er litt som unngikk oss tidligere, bla noen pakstillinger(4/5 stk) rundt fjorden, og ett lite støttepunkt med bunkere og løpegraver m.m ved Fanavegen 302/306. Er også mer utover fra Saganeset til Selvågstangen som er rotet frem de siste årene.
Er jo dette som er litt artig, det dukker alltid opp noe nytt :-)
mvh
Paul S.
Attachments
Skjermbilde 2020-06-06 09.39.33.png
Skjermbilde 2020-06-06 09.39.33.png (831.94 KiB) Viewed 341 times
slagverkeren
Posts: 3
Joined: 12 Nov 2019 14:04

Takk for svar! All slik informasjon er nyttig for å finne ut hvor jeg skal lete.
I tillegg til informasjon herfra forumet har jeg brukt etteretningskart, flyfoto og topografiske kart for å identifisere flere hundre steder og områder av interesse som jeg skal undersøke.
Jeg har ikke brukt så mye mer tid på å undersøke de siste ukene, men har gjort noen flere oppdagelser siden forrige post: i Fana har jeg funnet flere objekter mellom Fanahammeren og Kalandsvatnet (Nedenfor Raunehaugen og på en liten haug nordvest for Klokkarvatnet). Her er det noen pent oppmurte Mg-stillinger, noen mindre stillinger for flankesikring, samt noen større fordypninger sprengt ut for å gi dekning, eller evt. for gi plass til brakke eller bygging av bunker. Flere av objektene gir inntrykk av å være uferdige. Nedenfor Raunehaugen mot Kalandsvatnet er det trolig også fjernet en del objekter i forbindelse med utbygging. I Nord har jeg også funnet rester av en sperrestilling ved gamle Hordvikvegen, like ved der denne møter Steinestøvegen; jeg har funnet to Mg-stillinger, en sprengt ut i fjell og en pent støpt i betong.

Både i Fana og i Nord har jeg mange flere steder/områder jeg skal undersøke, så er antakeligvis mye mer å finne!
slagverkeren
Posts: 3
Joined: 12 Nov 2019 14:04

Jeg legger forresten inn funnene her, men er til enhver tid noen hundre objekter jeg ikke har fått lagt inn enda, så er ikke helt oppdatert...
https://goo.gl/maps/KHAUrzhU7L4bW5x2A
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Veldig spennende lesning og funn:)

Ser også at du har markert en del «stillinger» i det området jeg «utforsket» i 2014-15 og laget et emne om her inne. Kanskje du brukte min post til å lete mer? Hehe:)

Personlig liker jeg best disse mindre omtalte forsvarsverkene. Store festninger har jeg ikke særlig interesse av da disse er viden kjent.

Jeg har i årene etter 2015 ikke lett noe særlig mer. Kanskje mest pga at jeg ikke har hatt tid, men også pga jeg ikke har følt at fet har vært noe særlig interesse for å finne disse «ukjente stillingene».

I området rundt fjøsanger fant jeg også en stilling som jeg syntes er merkelig. På en måte hugget ned i fjell. Men ellers perfekt skuddfelt mot krambua. Men fra motsatt side av dalen. Denne stillingen ligger nord for Storetveit kirke og jeg tror ikke du har markert den på kartet ditt. Kunne vært artig å få en “second opinion” om den stillingen.

Men det er vel ikke sånn at det samles folk herfra til å gå på befaring er det?
Post Reply

Return to “HORDALAND”