MKB 1./505 Jul / Batterie Julneset

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Jeg antar at mange har vært på og sett bilder fra "Batterie Julneset" utenfor Molde ettersom dette benyttes mye som utfartsområde. Vi tenkte alikevel å poste noen bilder fra vår utforskning av området.
Jeg beklager bildekvaliteten men dette er hva min mobiltelefon greier å ta av bilder. Digitalkameraet er så gammelt at mobiltelefonen har passert det i kvalitet, men jeg håper å ha et nytt digitalkamera snart (Canon 400D) som vil gi bedre bilder.
Dette er bare en liten del av det vi rakk i dag før medhjelperen ville hjem og sove, men hvis det er interesse kan jeg gjerne poste bilder fra hele anlegget. Fint å komme seg ut i naturen med "medhjelperen" selv om det kan bli litt amputert bunkersutforskning. Si fra hvis flere bilder _ikke_ er ønskelig. Nå blir det 14 dagers pause pga. tjenestereise, mens så kommer det mer.

Håper ekspertene her kommer med kommentarer og korreksjoner på det jeg skriver. Blir slett ikke støtt over det! Håper dere fyller på med funksjon og mer info!

Bildene kom desverre i "baklengs" rekkefølge, så hvis dere vil ha de i "riktig" rekkefølge bør dere begynne nederst.
Attachments
FLAK/kanonstilling? like ved "Kommandobunker". Antar betongklossen er et lager (ammo)?
FLAK/kanonstilling? like ved "Kommandobunker". Antar betongklossen er et lager (ammo)?
DSC02233.JPG (91.6 KiB) Viewed 1560 times
Oversiktsbilde av "platen" bak "kommandobunkeren". Hva er dette mon tro?
Oversiktsbilde av "platen" bak "kommandobunkeren". Hva er dette mon tro?
DSC02231.JPG (92.45 KiB) Viewed 1560 times
Rett bak bunkeren (bak som i skjult for fienden) er det en stor rektangulær betongplate med bolter i kantene. Størrelse? Jeg rakk ikke måle opp for bunkershjelperen ville hjem og sove men 2x3m?
Rett bak bunkeren (bak som i skjult for fienden) er det en stor rektangulær betongplate med bolter i kantene. Størrelse? Jeg rakk ikke måle opp for bunkershjelperen ville hjem og sove men 2x3m?
DSC02232.JPG (110.13 KiB) Viewed 1560 times
Detaljbilde av sklisikring på trapp. Morsom detalj.
Detaljbilde av sklisikring på trapp. Morsom detalj.
DSC02226.JPG (93.89 KiB) Viewed 1560 times
Oversikt over tilgang til bunker og observasjonsplattform. Merkelig at tilgang var utvendig? 2årig bunkershjelper viser dimensjonene  :D
Oversikt over tilgang til bunker og observasjonsplattform. Merkelig at tilgang var utvendig? 2årig bunkershjelper viser dimensjonene :D
DSC02225.JPG (69.77 KiB) Viewed 1560 times
Detaljbilde av "mannhull" ved inngang til observasjonsplattform. Hva er hensikten med denne?
Detaljbilde av "mannhull" ved inngang til observasjonsplattform. Hva er hensikten med denne?
DSC02223.JPG (91.81 KiB) Viewed 1560 times
Inngangsparti til "kommandobunker".
Inngangsparti til "kommandobunker".
DSC02218.JPG (104.63 KiB) Viewed 1560 times
"Kommandobunker" med observasjonsplattform og nedgang til selve bunkeren. Oppe til høyre var det et "mannhull" jeg ikke forsto hensikten med, detaljbilde følger.
"Kommandobunker" med observasjonsplattform og nedgang til selve bunkeren. Oppe til høyre var det et "mannhull" jeg ikke forsto hensikten med, detaljbilde følger.
DSC02229.JPG (89.52 KiB) Viewed 1560 times
"Kommandobunker" innvendig. Observasjonsspalten er så lav at man må bøye seg litt ned for å titte ut. I taket er det innvendig forhøyning for å gi ståhøyde.
"Kommandobunker" innvendig. Observasjonsspalten er så lav at man må bøye seg litt ned for å titte ut. I taket er det innvendig forhøyning for å gi ståhøyde.
DSC02222.JPG (48.14 KiB) Viewed 1560 times
"utbygg" foran på "kommandobunker". Utbygget har observasjonsslisser og det er fundament for montering av utstyr i gulvet. Avstandsmåling/ildledelse?
"utbygg" foran på "kommandobunker". Utbygget har observasjonsslisser og det er fundament for montering av utstyr i gulvet. Avstandsmåling/ildledelse?
DSC02221.JPG (97.73 KiB) Viewed 1560 times
Oppgang like ved "kommandobunkeren" som har blitt fylt igjen.. Hmm??
Oppgang like ved "kommandobunkeren" som har blitt fylt igjen.. Hmm??
DSC02220.JPG (90.66 KiB) Viewed 1560 times
Kommandobunker?
Kommandobunker?
DSC02218.JPG (104.63 KiB) Viewed 1560 times
Mannskapsbunker i tilknytning til kommandobunker?
Mannskapsbunker i tilknytning til kommandobunker?
DSC02217.JPG (101.62 KiB) Viewed 1560 times
Oversiktsbilde over "forhøyningen" 11a "Abort"?
Oversiktsbilde over "forhøyningen" 11a "Abort"?
DSC02214.JPG (94.25 KiB) Viewed 1560 times
Utsprengt flate på en liten forhøyning. 11a "Abort" på kart (tror jeg). Avbrutt arbeide?
Utsprengt flate på en liten forhøyning. 11a "Abort" på kart (tror jeg). Avbrutt arbeide?
DSC02213.JPG (95.66 KiB) Viewed 1560 times
Ammobunker, I presume. "Kamo" malingen i åpningspartiet ser ut som den orginale.
Ammobunker, I presume. "Kamo" malingen i åpningspartiet ser ut som den orginale.
DSC02210.JPG (89.67 KiB) Viewed 1560 times
Porten inn til anlegget. Ned til venstre går det ikke mindre enn to steingjerder, og det befinner seg en stilling også nede til venstre. Disse er ikke synlige på bildet, men det kommer.
Porten inn til anlegget. Ned til venstre går det ikke mindre enn to steingjerder, og det befinner seg en stilling også nede til venstre. Disse er ikke synlige på bildet, men det kommer.
DSC02208.JPG (94.31 KiB) Viewed 1560 times
Detaljliste over stillinger og anlegg. Mon tro hva 24b "Abort" og 24c "Schuppen" er for noe? Her er det mye å titte på utover høsten, vinteren og våren.
Detaljliste over stillinger og anlegg. Mon tro hva 24b "Abort" og 24c "Schuppen" er for noe? Her er det mye å titte på utover høsten, vinteren og våren.
DSC02216.JPG (50.67 KiB) Viewed 1560 times
Oversiktskart over området fra 1944, satt opp opp av kommunen på infotavle.
Oversiktskart over området fra 1944, satt opp opp av kommunen på infotavle.
DSC02215.JPG (45.22 KiB) Viewed 1560 times
Last edited by KOS on 18 Sep 2011 18:38, edited 2 times in total.
Reason: Endret emnetittel
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Hei Rolf.
Jeg synes at det er flott at alle deler bildene sine med andre. Fine bilder.
Når det gjelder de tekniske dataene for vi overlate det til ekspertene. Men jeg kan i allefall svare for slutt spørsmålet ditt. Abort betyr utedo. Schuppen er skur eller uthus.
Erling
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Takk for bilder. Det du kaller "mannhull" er ein ringstand, også kalt tobruk. Dette er kort forklart ei MG stilling, der det var ei skinne som gjekk rundt holet påmontert eit stativ med MG som kunne bestryke nære område, tilkomstar til viktige installasjonar etc. Det var stativ både for bakke- og luftmål.

Ellers ein interessant KO bunker. Kunne tenkt meg å sett fleire bilder frå den, inni også. Finns det også fjellanlegg der?
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Knut Ø. wrote: Det du kaller "mannhull" er ein ringstand, også kalt tobruk. Dette er kort forklart ei MG stilling, der det var ei skinne som gjekk rundt holet påmontert eit stativ med MG som kunne bestryke nære område, tilkomstar til viktige installasjonar etc. Det var stativ både for bakke- og luftmål.
Jeg tenkte at det kanskje kunne være noe slikt, men jeg synest dimensjonene var så små. Vi hadde luftvern-MG på tårnet på leoparden, men der var dimensjonene større. I tillegg synes jeg denne var temmelig grunn til at det skulle stå en mann der i dekning og betjene en MG. Plasseringen var dog riktig for å kunne beskytte inngangen til anlegget. Men hvordan de oppe på observasjonsplattformen skulle berge retretten hvis denne MG stillingen måtte brukes skjønner jeg ikke..
Ellers ein interessant KO bunker. Kunne tenkt meg å sett fleire bilder frå den, inni også. Finns det også fjellanlegg der?
Rene fjellanlegg vet jeg ikke om. Men bunkeren har en underetasje med flere rom og en betong 'kuppel' med observasjonsmulighet. Her var det fundament for en lavett til noe utstyr. Jeg gjetter ildledning. Jeg skal ta bilder innvendig og flere bilder av denne men det må vente minst to uker før jeg kommer hjem igjen.
Jeg har forøvrig dette anlegget samt et torpedobatteri bare 4 minutters kjøring hjemmefra, så jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke har begynt å utforske dette grundig tidligere.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men bunkeren har en underetasje med flere rom og en betong 'kuppel' med observasjonsmulighet. Her var det fundament for en lavett til noe utstyr. Jeg gjetter ildledning.
Bunkeren er som du tror for ildledning. Dette er faktisk den eneste i Norge av sitt slag, en Regelbau 636A. Merkelig nok, dette det eneste marinebatteriet i Norge som er bygget med en av hærens standardbunkere. I toppetasjen har det stått en avstandsmåler, mens inni observasjonskuppelen sto saksekikkerter som ble brukt til observasjon og peiling av mål/nedslag.

Tyskernes navn på batteriet var MKB Jul - med nummer 1./505.
Utstyrt med 4 stk 10,5cm Uto/C16. Tre av kanonene ble tatt fra den tyske torpedobåten Albatross* i 1940, mens den fjerde var på plass i 1943.

*
[Albatross er kjent fra Weserübung som det skipet som angrep den norske vaktbåten "Pol III" og startet selve angrepet på Norge]
http://www.skovheim.org/located/ostfold ... batros.htm
Attachments
En av de fire kanonstillingene.
En av de fire kanonstillingene.
Jul1.JPG (125.36 KiB) Viewed 1509 times
Observasjonsrom i &amp;quot;kuppelen&amp;quot;.<br />Ser ut som &amp;quot;Halve Molde&amp;quot; har vært her :-)<br />Tipper festet i gulvet er etter en peilesøyle.
Observasjonsrom i &quot;kuppelen&quot;.
Ser ut som &quot;Halve Molde&quot; har vært her :-)
Tipper festet i gulvet er etter en peilesøyle.
Jul2.JPG (107.08 KiB) Viewed 1509 times
Beredskapsrom med inngang til fyrrom og nødutgang
Beredskapsrom med inngang til fyrrom og nødutgang
Jul3.JPG (84.6 KiB) Viewed 1509 times
Skyteskår ved inngang
Skyteskår ved inngang
Jul4.JPG (71.1 KiB) Viewed 1509 times
Samme type ammunisjonsbunker som man finner i de fleste marinebatterier fra Egersund til Molde.
Samme type ammunisjonsbunker som man finner i de fleste marinebatterier fra Egersund til Molde.
Jul5.JPG (107.27 KiB) Viewed 1509 times
&amp;quot;Minnestein&amp;quot; med tekst:<br /><br />1941<br />Inf Zug<br />Ltn. Pohlmann
&quot;Minnestein&quot; med tekst:

1941
Inf Zug
Ltn. Pohlmann
Jul6.JPG (145.62 KiB) Viewed 1509 times
Last edited by Erik E on 04 Oct 2008 13:40, edited 1 time in total.
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Himmel og hav! Jeg antar det bare er begrensninger på tid og lagringsplass som hindrer deg i å legge ut det komplette kystfort leksikonet for Norge? At du ikke blir lønnet av riksantikvaren for å lage dette.. PDT_Armataz_01_06 :D

Du skulle ikke vite hva hensikten med den betongplaten jeg beskrev er også?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Har et bilde her som jeg og Svein Toresen lurer på om kan være fra dette batteriet. Noen lokalkjente som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Attachments
Kanonstilling.jpg
Kanonstilling.jpg (50.4 KiB) Viewed 1493 times
JornN
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Jeg bor i Julsundet og er mye på fjorden utenfor Molde. Jeg kjenner meg ikke igjen på bildet. Fjellene har for slak stigning til at det passer inn med Julsundet etter min mening. Jeg greier heller ikke å se noen landemerker som jeg kan kjenne igjen.
T1N
Posts: 33
Joined: 04 Oct 2008 11:29
Location: Nordmøre

Erik E wrote:
Men bunkeren har en underetasje med flere rom og en betong 'kuppel' med observasjonsmulighet. Her var det fundament for en lavett til noe utstyr. Jeg gjetter ildledning.
Bunkeren er som du tror for ildledning. Dette er faktisk den eneste i Norge av sitt slag, en Regelbau 636A. Merkelig nok, dette det eneste marinebatteriet i Norge som er bygget med en av hærens standardbunkere. I toppetasjen har det stått en avstandsmåler, mens inni observasjonskuppelen sto saksekikkerter som ble brukt til observasjon og peiling av mål/nedslag.

Tyskernes navn på batteriet var MKB Jul - med nummer 1./505.
Utstyrt med 4 stk 10,5cm Uto/C16. Tre av kanonene ble tatt fra den tyske torpedobåten Albatross* i 1940, mens den fjerde var på plass i 1943.

*
[Albatross er kjent fra Weserübung som det skipet som senket den norske vaktbåten "Pol III".]
http://www.skovheim.org/located/ostfold ... batros.htm
Pol III ble aldri senket. Pol III heter i dag Arnøytrans. Litt mer om den her: http://en.wikipedia.org/wiki/KNM_Pol_III Jeg har faktisk vært ombord i båten da den het Odd Oscar. Jeg vet ikke om de har gjort noe mer med det, men da den het Odd Oscar eksisterte det fremdeles kulehull ved siden av broen på båten.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Pol III ble aldri senket.
Endret i hovedinnlegg....

Erik
T1N
Posts: 33
Joined: 04 Oct 2008 11:29
Location: Nordmøre

Det hadde vært morsomt å tatt seg en vandring på de forskjellige fortene rundt om i området. Jeg tenkte jeg skulle ta turen til Julsundet tidligere i uka, men det ble for kjapt mørkt.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Den mannskapsbunkeren er nok en såkalt 'Wohnbunker Falkenhorst'. Lå opprinnelig 7 slike like ved hvor jeg bor, på kystbatteriet på Tueneset, men kun 2 av de er den dag intakt. De andre er revet, og er få eller ingne spor av.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Plukker fram en litt gammel tråd her :-). Som tidligere nevnt, så er vel tittelen på denne tråden noe feil, siden bildene i denne tråden alle er fra MKB Jul, ikke torpedobatteriet som ligger på Julholmen noen kilometer lenger nord. Var innom begge på den lille bunkersafarien var på på Møre-kysten forrige uke.

Julneset bar vel preg av at det lå i et friluftsområde med lett tilgjengelighet, noe som har ført til en god del mer tagging/søppel etc i bunkerne. Var jo likevel vel verdt et besøk pga. kommandobunkeren som jo er forholdsvis massiv.
Attachments
5001548776_50437e074c_b.jpg
5001548776_50437e074c_b.jpg (691.74 KiB) Viewed 899 times
5000947215_d081a4d784_b.jpg
5000947215_d081a4d784_b.jpg (500.83 KiB) Viewed 899 times
5001549428_08b73b2821_b.jpg
5001549428_08b73b2821_b.jpg (674.83 KiB) Viewed 899 times
5001550026_ee4bc18ecc_b.jpg
5001550026_ee4bc18ecc_b.jpg (607.57 KiB) Viewed 899 times
--
Tommy
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Mektig imponert over bildet ifra overetasjen på KO-bunker. Fantastiske detaljer, nesten HDR.
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

De som vil se 636A'en i god stand bør skynde seg. Rusten har kommet langt og en dag faller taket ned (hvis ingen tar grep).
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”