HKB 22/976 Rekdal:

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

torpedobatt2020
Posts: 242
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

JornN wrote:Er dette sambandsbunker nr 34, på oversiktbildet/kartet, øverst i tråden?
Det kan nok stemme, den ligger i alle fall øverst i det området.[/quote]

Nei, dette er nr 37; Kommandopost Eldleiing.

Jeg fikk ikke med hele runden, hadde ikke studert kartet/skissen godt nok. Fikk ikke med meg Siegert-bunkeren (33) og nr 34, Sambandsbunkeren.
Blir en tur til dit ut en godværsdag. Har 45 km å kjøre en vei, fra Ålesund.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ildledningsbunker kan dette ikke være. En ildledningsbunker må ha observasjons- og rettledningsmulighet for skytset. Det har ikke denne, godt dumpet ned i bakken som den er. Ingen utsikt til omverdenen fra denne. Den bunkeren som ligger lengst oppe i bakken, uten tak derimot... Bilder av den lengre oppe i rekken.
JornN
torpedobatt2020
Posts: 242
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

JornN wrote:Ildledningsbunker kan dette ikke være. En ildledningsbunker må ha observasjons- og rettledningsmulighet for skytset. Det har ikke denne, godt dumpet ned i bakken som den er. Ingen utsikt til omverdenen fra denne. Den bunkeren som ligger lengst oppe i bakken, uten tak derimot... Bilder av den lengre oppe i rekken.
En misforståelse der. Ildledningsbunkeren (37) er den jeg la ut bilder av. Nr 34, Sambandsbunkeren fikk jeg ikke sett. Har bare sett dine bilder av denne (som ligger lengre nede i fjellsiden).
Attachments
IMG_3111.JPG
IMG_3111.JPG (713.07 KiB) Viewed 79 times
IMG_3085.JPG
IMG_3085.JPG (739.73 KiB) Viewed 79 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ja der er jeg enig, dette må være ildledningsbunkeren (en enkel ustanardisert en).
JornN
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

JornN wrote:Ja der er jeg enig, dette må være ildledningsbunkeren (en enkel ustanardisert en).
Jepp, enkel type ala det som er på Gossen Mitte og Helland.
torpedobatt2020
Posts: 242
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Jokeren2 wrote:
JornN wrote:Ja der er jeg enig, dette må være ildledningsbunkeren (en enkel ustanardisert en).
Jepp, enkel type ala det som er på Gossen Mitte og Helland.
Må sikkert ha vært tømmertak på denne??
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

torpedobatt2020 wrote:
Jokeren2 wrote:
JornN wrote:Ja der er jeg enig, dette må være ildledningsbunkeren (en enkel ustanardisert en).
Jepp, enkel type ala det som er på Gossen Mitte og Helland.
Må sikkert ha vært tømmertak på denne??
Muligens, eller stålplate/panser. På Helland ble den fjernet etter krigen. Ble forsøkt fjernet på Bjørnøya og, de fikk kuttet av en liten del av den.
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”