Hysnes/Brettingen

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Til informasjon, så har jeg lagt ut noen bilder tatt på Hysnes under krigen. Vedkommende var stasjonert der, og seinere internert ved Trondheim. Han ble sendt hjem igjen i 1946/47. Bildene kommer fra sønnen hans.

Image
Last edited by Tore E on 25 Oct 2007 12:43, edited 1 time in total.
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Artige bilder Tore!

Til informasjon så er bilde 9, 11 og 19 tatt på Brettingen.
Muligens også bilde 2, men der er jeg mer usikker. Kan være gamle kanon 3 (15 cm L/47,5 Armstrong modifisert for øket skuddvidde på 1930-tallet).

JEF
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Hei!
Jeg tror du har helt rett. Egentlig så tror jeg alt egentlig stammer fra Brettingen. Men vedkommende holdt fast på at det var Hysnes, så jeg har valgt å registrere det inn som Hysnes. Oppdateringene vil komme fortløpende.
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Hei alle sammen.

Har noen spørsmål ang. Brettingen.

Det ligger et fjellanlegg i tilknytning til fjellanlegget under kasemattene til 15 cm kanonene, dette anlegget er "plombert" fra minst 3 sider (inne i fjellanlegget under kanonene, langs veien opp til leiren og ved et gammelt hus et godt stykke bak kanonene)
Har blitt fortalt at dette anlegget var forlegning til soldatene og at
dette var blitt spengt av amerikanere på 90 tallet.
Ble også fortalt av en eldre man på min første tur dit at anlegget ble fylt med betong?? har aldri sett eller hørt om anlegg sprengt eller fylt helt igjen av amerikanere under avvikling av stridsanlegg.

Det ligger også et annet fjellanlegg tilknyttet de gamle kanonstillingene
som ligger et steinkast sør for kanonene ( gamle 15cm stillinger fra krigen? ) I dette anlegget sto ventilasjonen og gikk i både 2004 og 2006,
vet noen hva dette brukes til?
Finnes det kart over Brettingen med fjellanlegg inntegnet?

Mvh Stein
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stein e K wrote:Har blitt fortalt at dette anlegget var forlegning til soldatene og at dette var blitt spengt av amerikanere på 90 tallet.
Ble også fortalt av en eldre man på min første tur dit at anlegget ble fylt med betong?? har aldri sett eller hørt om anlegg sprengt eller fylt helt igjen av amerikanere under avvikling av stridsanlegg.
Dette hadde vel sammenheng med erfaringer fra Gulfkrigen, og behov for tester ifbm. utvikling av våpen for å ta ut bunkere og fjellanlegg. Uten at jeg kjenner alle detaljer, har nok flere anlegg lidd denne "skjebnen" (så vidt jeg vet ble også Rødbergodden og Korshamn brukt til slike eksperimenter før de ble støpt igjen - mulig det gjelder flere anlegg).
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Natter

Du har helt sikkert rett ang. sprenging av fjellanlegg.
Men måten inngangene er plombert har jeg aldri sett før.
Over alt jeg har sett plomberte innganger har det blitt brukt
betong (ca 20-30cm tykk vegg) med noen få armeringsjern.
Disse inngangene er tettet ingen med noe som ligner granittblokker
ca 60-80cm lange, noen har borret hull i en inngang ca 30mm diameter
(kan se igjenom veggen)
Hvis anlegget har lidd samme skjebne som Rødbergodden og Korsnes,
har forsvaret detonert en ladning nede i anlegget? eller har de
skutt med skarp "bunker buster" ??
Kunne ikke se noen skader på fjellet over/rundt anlegget.

P.S.
Da jeg var der sist i 2006 var fjellanlegget under 15cm kanonene låst,
men kanon kasematten som ligger lengst mot nord er skadet etter en real
ladning som har gått av utenfor kanonbunkeren.
Veggen er sterkt skadet og full av sprekker, mulig å gå/klatre rett inn.
Bak kanonen er det en nedgang med dør til fjellanlegget,
døren er åpen PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stein e K wrote:Hvis anlegget har lidd samme skjebne som Rødbergodden og Korsnes, har forsvaret detonert en ladning nede i anlegget? eller har de skutt med skarp "bunker buster" ??
Kunne ikke se noen skader på fjellet over/rundt anlegget.
Korshamn - Korsnes er stadig intakt, og i bruk av Forsvaret - (ref. tråden om torpedobatterier) har heller ingen synlige skader, og er veldig pent murt igjen. Er dog ikke 100% sikker på om dette anlegget ble sprengt - det er bare noe jeg har blitt fortalt, men jeg vet at flere anlegg ble brukt på denne måten (av amerikanerne) ila. 90-tallet.
Stein e K wrote:Du har helt sikkert rett ang. sprenging av fjellanlegg.
Men måten inngangene er plombert har jeg aldri sett før.
Over alt jeg har sett plomberte innganger har det blitt brukt
betong (ca 20-30cm tykk vegg) med noen få armeringsjern.
Disse inngangene er tettet ingen med noe som ligner granittblokker
ca 60-80cm lange, noen har borret hull i en inngang ca 30mm diameter
(kan se igjenom veggen).
Da jeg var der sist i 2006 var fjellanlegget under 15cm kanonene låst, men kanon kasematten som ligger lengst mot nord er skadet etter en real ladning som har gått av utenfor kanonbunkeren.
Veggen er sterkt skadet og full av sprekker, mulig å gå/klatre rett inn.
Bak kanonen er det en nedgang med dør til fjellanlegget,
døren er åpen PDT_Armataz_01_18
Jeg var der nå i juli, uten at jeg la merke til dette (men jeg rakk nok ikke over alle stillingene heller...). Skal se gjennom (og evt. poste) noen bilder etter hvert, men litt vanskelig å referere siden området er retusjert på Norge I Bilder (jeg har ikke noe kart over området heller).
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Hei.

Da Rødbergodden nå viste seg å være intakt og ikke sprengt,
hva da med ryktene om at forleggnings fjellanlegget på Brettingen
ble sprengt? Er det noen som VET noe om dette, eller
er det bare rykter og teorier?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det noen som VET noe om dette, eller
er det bare rykter og teorier?
Det er sprengt, sett med egne øyne.....
Ikke sånn at det hele har rast sammen, men nok til at man føler seg lite trygg.... Flere av betongveggene har kollapset, dører er blåst inn osv.

Etter det jeg har hørt har dette ikke noe med amerikanerne å gjør, men heller norske spesialstyrker som har "øvd seg". (Dette er rykter)

Mvh
Erik E
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik E wrote:
Er det noen som VET noe om dette, eller
er det bare rykter og teorier?
Det er sprengt, sett med egne øyne.....
Ikke sånn at det hele har rast sammen, men nok til at man føler seg lite trygg.... Flere av betongveggene har kollapset, dører er blåst inn osv.

Etter det jeg har hørt har dette ikke noe med amerikanerne å gjør, men heller norske spesialstyrker som har "øvd seg". (Dette er rykter)

Mvh
Erik E
Fjellanlegget er sprengt. Imidlertid ble det besluttet at kanon 1 og 2 skulle etterlates i stilling. Kanon 3 og 4 ble demontert (kanon 4 utdeponert til Ørland kommune og står på Austråt). Hensikten med å etterlate de to kanonene skal jeg ikke komme inn på her, men det var i hvert fall ikke meningen at de skulle brukes som mål for villmannsskyting med panservernvåpen for kystjegerutdanningen på Hysnes. Imidlertid gav ansvarlig forvaltende enhet på Hysnes tillatelse til å bruke kanon 1 som mål for panservernvåpen. I tråd med vanlig praksis har ingen ansvarlige sett det som nødvendig å rydde opp etterpå, slik at det er mulig å krype inn på kanonen. Det er desverre en del "cowboyer" i systemet - enden de nå skyter med panservernvåpen mot bevaringsverdig materiell i Trøndelag eller uten noen som helst slags hjemmel sprenger en privateid intakt kommandobunker i Tanafjorden. Ansvarspulverisering sørger for at ingen må stå til rette for slike handlinger.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Ansvarspulverisering sørger for at ingen må stå til rette for slike handlinger.
Det er det dessverre mange eksempler på ja... :-(
jomme78
Posts: 2
Joined: 05 Nov 2008 21:34
Location: Melhus

http://www.skifte.no/portal/filearchive ... 120ppi.pdf

denne kan kansje være av interesse
har akkurat funnet forumet deres og syntes dte var intressangt
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

ja det er bare hytter som står i hjernen på enkelte,håper området blir liggende urørt,det er da ikke sånn mangel på hyttetomter der ute at en trenger å bygge blant disse kulturminnene.
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

Hei.

Da Rødbergodden nå viste seg å være intakt og ikke sprengt,
Dette viser desverre å være sant,fortet kan se helt og pent ut fra utsiden men ifølge bilder jeg har fått fra noen i tilknyttning til den nye eieren så er det ikke mye igjen på innsiden PDT_Armataz_01_19
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Flytter videre diskusjon av lokaliseringen av disse bildene hit, da de etter all sannsynlighet alle er tatt på enten Hysnes eller Brettingen.
Bilder identifisert av JornN og Natter i denne tråden

Bild_101I-116-0335-xx

Image Image Image Image



Bild_101I-116-0336-xx
Image Image Image Image Image Image Image


Så, for å oppsummere, så har vi da altså følgende bilder:

Bild 101I-116-0335-xx
Bild 101I-116-0335-04 - ???
Bild 101I-116-0335-05 - Antageligvis Hysnes
Bild 101I-116-0335-06 - Antageligvis Hysnes
Bild 101I-116-0335-08 - Ganske (100%) sikkert, Hasselvika


Bild 101I-116-0336-xx
Bild 101I-116-0336-05 - Hysneståa (Hysnes?)
Bild 101I-116-0336-12 - ????
Bild 101I-116-0336-14 - Brettingen fort
Bild 101I-116-0336-20 - ????
Bild 101I-116-0336-23 - Brettingen fort
Bild 101I-116-0336-25 - Brettingen fort
Bild 101I-116-0336-27 - ????

Torpedobatteriet på Bild 101I-116-0336-05, var den en del av MAB 1./506 Brettingen eller MAB 2./506 Hysnes, eller var det en egen enhet (som det ser ut til, ut ifra: http://www.nuav.net/coastgr4.html#Art.G ... m-%C3%B8st). Har det ev. en egen betegnelse?
--
Tommy
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”