Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by Stutzpunkt »

Det har tydeligvis vært endel feltmessige bunkere i området med tanke på alle de demonterte Wellblech-seksjonene i det ene rommet.
Mvh
Tormod
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by JornN »

Da har jeg et punkt jeg må oppom neste gang jeg er utover.
Ser ut som en mannskapsbunker til et nærforsvarspunkt.
Siegfrid-Wellblech-rammene inne i den kan tyde på at det har vært dekningsrom eller overbygde ganger/inngangspartier i området.
Heinrich-Wellblech (den store runde typen) er jo den man finner i alle de tidlige eller feltmessige typen bunkere, slik som mannskapsbunkeren ute på neset.
Den kan være en før-type til Vf 51.

"Garasjen" likner stygt på akkurat det - en garasje for PAK, Aggregat eller liknende. Det er en stor kvadratisk utstyrsnisje til høyre i rommet og dør til siderommet rett innenfor porten.
Men jeg har ikke sett om det er noen "nisje" eller kammer midt på bakveggen for røret til en PAK...
Ser ut på spaltene øverst ved hver side av porten som om det har vært skyvedører el.

Jeg finner L 488 på listen til et kart fra 1944, men jeg finner ikke nummeret 1010 igjen på kartet. Likedan finner jeg ikke 1003-1007 igjen på listen. Så dette kartet virker litt bakvendt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by AYF »

Da lot skisser av L 488 seg spore opp,ved god hjelp av en her på forumet. Takk ;)

En slik bunker finnes ikke oppe i Nøkkelhaugen,men kan ha ligget i nærheten der og revet etter krigen.

Bunkeren var mye større og kompleks enn jeg hadde forestilt meg..

Legger ved 2 skisser..:)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by JornN »

Greier ikke helt å se forskjell på disse 2 typene i farten.
Jeg har sett denne tegningen før men skulle ha hatt en bedre kopi for å få frem alle tall tydelig.
L 484 har jeg heller ikke med alle tall, kun denne tegningen fra Rudi Rolf's feltbok.
Begge typene står i alle fall oppført på kartet, så hvorfor 2 forskjellige typer når de er så like?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by JornN »

En forskjell jeg kan se med det samme er at L 488 har 2 kabelutganger mere på kortveggen i sambandsrommet.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by Natter »

Ville det være naturlig å ha to slike bunkere så nært hverandre, mtp den som ligger her: https://goo.gl/YuZjxF ?

Ref også: https://forum.axishistory.com/viewtopic ... &p=1755315
Informasjon som ikke deles, går tapt!
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by c_hoff82 »

L484 er i så fall nevnt i en byggeliste for Ørlandet.
Ser at i så fall 1003 og 1007 går igjen på kartet til Jørn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
C. Hoff
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by JornN »

Kan den ene ha hatt flyplassen som ansvarsområde mens den andre dekte andre funksjoner?
Ser fra mine bilder at det virker som L 484 på Opphaug har 2 kanaler ut på kortveggen (på samme side som inngangen).

Også er det litt pussig at 1003 og 1004 er tegnet inn ute mot sjøen når de faktisk ligger vest for og rett øst for Nøkkelhaugen (ved gårdene).
Disse er heller ikke noen standard Vf 58c. De ser faktisk ut som en hybrid mellom Vf 58c og Vf 61a med større skrått bak-/siderom.
JornN
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by borge.mohus »

Hvis dette var en direktelink (radiolinje) til Gråkallen, så var de vel avhengig av relativ fri sikt.
Et vhf-samband ville nok kunne tåle noen hindringer. Jeg vet ikke hvilke frekvenser og antenner de brukte til dette.
På siden http://www.scadacore.com/field-tools/rf ... -of-sight/
Her kan man legge inn 2 punkter med antennehøyder, og muligens utelukke noen områder.

Børge
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by AYF »

Det har vært intr her å funnet ut hvor denne Richt Verbindung bunkeren lå der ute,dette var en radiolink på 500-560 Mhz av typen Michael Gerate. En lå på Tarva ,en på Ørlandet og en ved Gråkallen.Litt rart at en slik stor bunker var brukt til dette,en L490 ville vært mere logisk.Michael Gerate besto 2 rack med modeuler,hvert rack på størrelse med et stort kjøleskap..
Thomas L
Posts: 892
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by Thomas L »

Meget interessant, jeg kan ikke se noen forskjell på L484 og L488.
Antall kabelrør i operativt rom kan nok variere da vi har 10 stykker i Bodø
I vår L484.... eller kanskje det er en L488??
Tegning her http://thomaslillevoll.net/index.php/752599

Mvh
Thomas L
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by borge.mohus »

Lengre vest (ca 500m) på Neset står det en firkantet kloss nede mot sjøen ved et naust.
Dersom sambands-kabler kom fra Tarva kunne det jo kommet i land her ?
Det er en liten glugge i døra, og jeg mener jeg så noen "telekabler" der.
Men det er ikke spor etter noen bunker i det området.
Børge.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by AYF »

Dette skal være "kabelstelle Tarva,kom vistnok en kabel fra Herøya ved Hitra som gikk til Ørlandet.En kabel gikk fra dette kabelhuset og ut til Tarva. Burde vært fredet sammen med de sjarmerende husene utover der ;)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by JornN »

Det er denne det er snakk om.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Re: Nøkkelhaugen mellom Uthaug og Hoøya

Post by borge.mohus »

Fant noe på Yrjarheimbygdslag sine sider.
"Her lå under krigen en radiostasjon, hovedbygningen på stasjonen ble til nytt våningshus"
http://www.yrjarheimbygdslag.no/bebygge ... uthaug.htm
Dette er jo mye lengre øst enn Nøkkelhaugen, men det kan jo være et spor ?
Børge
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”