MKB 3./506 Lökhaug

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Var innom Løkhaug på tur tilbake fra Fosen for snart 14 dager siden. Da møtte dette synet oss.
Det virker ikke som Agdenes kommune vet noe særlig eller har noen innflytelse eller kontroll med hva som skjer med krigsminner i egen kommune. Dette er visstnok Skifte eiendom som driver med såkalt "sikringsarbeid" - les rettferiggjøring av budsjettmidler. Raseringen skjer i samarbeid med grunneier ifm avhendingen, blir det antydet.
Man kan frykte for hva som skjer med den enestående kommandobunkeren som ennå står i nær opprinnelig stand.
Attachments
R622 Lökhaug.jpg
R622 Lökhaug.jpg (177.29 KiB) Viewed 570 times
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Dette blir bare verre og verre.
Har de vært og tuklet med PAK bunkeren i den andre enden av batteriet også?

C. Hoff
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Da vi passerte hadde det i ennå ikke skjedd noe med PAK-bunkeren, men på den vestlige delen av anlegget oppe på den lille høyden før man kjører ned til bukta, var det hogget mye trær. Undrer på om det forberedes til gjenfylling der også?
Man skulle nok ha tatt en hastetur utover nå.
Attachments
Kwk-bunker, mannskapsbunker Lökhaug vest.jpg
Kwk-bunker, mannskapsbunker Lökhaug vest.jpg (176.8 KiB) Viewed 554 times
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Den vestlige delen og høyden av batteriet heter Rishaugen. Det er blitt hyttefelt der også så det forundrer meg ikke om det fylles igjen der også.

Har hørt om hytteplaner på Stranda siden av batteriet også. Den enden hvor PAK bunkeren ligger. Vi kan vel ikke bli overrasket om den forsvinner også.

C. Hoff
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da har har iallefall jeg tatt mine siste bilder på Løkhaugen på en god stund. Denne gangen ble det ikke så mye betong da det meste jeg kjente til var revet. Kommandobunkeren med klokken var borte, bunkeren med hakekorset 1943 var borte og alle kanonstillingene var også jevnet med jorden. Den unike Regelbauen R622 med skyteskårene fra første verdenskrig i taket ligger også for hugg. Jeg regner med at etter disse gutte er ferdige med jobben så er det ingenting igjen av MKB 3/506.

Det er mulig at kommandobunkeren ble vurdert som verneverdig, men dette må ha endret seg etter man ga grønt lys til hyttebygging. Det er iallefall ingenting igjen å verne. En telefon til kommunen ga heller ingen svar på hvem, hva og hvorfor. Virket som dette med ett tysk kystfort ikke var noe å samle på selv om jeg nevnte mange forskjellige grunner til at enkelte bunkere burde få stå. Samtalen var informativ, men i etterkant så skjønner man at det er lite vits i slike samtaler. Besluttningen om hyttefeltet og rivningen av bunkerne ble tatt for mange år siden. Det som skjer nå er at forsvaret rett og slett sponser grunneier med å rive restene etter kystfortet og det etter at alle hyttene er oppført.

man skulle nesten tru at entreprenørene vet at det er penger i systemet og går direkte på grunneier for å få kontrakt med å fjerne bunkere. Og hvorfor ikke? forsvaret får ett mindre problem, grunneier får mer skog/jord og entreprenør tjener pæng.

Mulig dette er feil, men dette kan umulig være langt i fra sannheten.

E
Attachments
lokhaugen-rester.jpg
lokhaugen-rester.jpg (48.58 KiB) Viewed 478 times
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Skjønner nesten ikke at de som sitter i disse maskinene har hjerte til å gjøre noe så groteskt. Men de har vel ikke mye de skulle ha sagt...

Er vel ikke annet å gjøre enn å si... RIP.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Nå sitter isåfall jeg igjen med en ekkel klump og følelse i magen...

Skal ta en del sikkerhetskopier av bildene mine nå som de er uerstattelige.

C. Hoff
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Skal dette altså få gå upåaktet hen? Greit nok at vi her i miljøet er klar over hva som har skjedd, men den jevne borger går nok rundt lykkelig uvitende om at staten med viten og vilje jevner viktige historiske minnesmerker med jorden. Med våre kunnskaper og kompetanse burde vi klare å forfatte en artikkel som forteller litt om hva som har skjedd og hvordan det kunne og burde vært gjort annerledes. Erik er jo en dyktig grafisk designer og mange sitter kanskje på både bilder og historier fra dette kystfortet. En slik artikkel kunne så sendes til en dertil egnet avis som sikkert ikke vil ha noe i mot å publisere den i disse agurktider. Synd vi ikke har flere bilder fra før, under og etter rivingen, det kan jo være sterke virkemidler.
Kunne dette vært gjennomførbart?
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Bilder før rivingen skal ikke være noe problem, men under og etter rivingen sitter jeg ikke på.

Innlegg i lokalavisa der ute, Sør-Trønderen, kunne vært mulig. Vet der er delte meninger om dette der ute.

C. Hoff
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei , har en del bilder fra før rivingen, har vært i kontakt med adressa har sendt bilder fra løkhaugen ,men har ikke fått svar . skal ta kontakt på mandag. PDT_Armataz_01_36
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg fikk iallefall med meg en del av rivningen på video og noen bilder. Bilder i etterkant er jo bare trist.. ingen ting annet enn jord og stein.

E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nå som det snart ikke er noe igjen av kystfortet så var det greit å ta med seg en suvinir fra batteriet. Er ikke noe samler, men akkurat der og da så føltes det riktig å ta med en av boltene til kanonen.

Det er ikke noe vi kan gjøre for dette batteriet. Håper R622 bare blir gravd over. La merke til at kommandobunkeren ikke ble helt smadret men gravd over.. men nå er den jo helt ribbet for all stål (er prisen for stål så høy disse dager at man river med seg alt?).

E
Attachments
lokhaugen-rester2.jpg
lokhaugen-rester2.jpg (32.61 KiB) Viewed 392 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Er stillingene på øst-siden av batteriet rørt (PAK-bunker med løpegrav/mannskapsbunker, Flak-stilling med bunker og ammobunker)?
Og likedan flakstillingene ute på neset utenfor Rishaugen?
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har ikke vært på hele området så jeg kan ikke svare for hver bunker på område, men tiden vil vise hvor mye krefter enreprenør, forsvaret og grunneieren setter inn for å slette alle spor. Skulle komme flere hytter etterhvert så jeg vet ikke om de tar dette i etapper.

E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Dette kan berre beskrivast som trist. Eit tips til alle som vil unngå at slikt skjer i eins nærområde er: Ta kontakt med kommuna og legg fram ønske om å få delta i Plan-prosessen, arealforvaltninga og kommune-del-plan. Då kan ein få lagt inn kva som finnes av kulturminner og legge fram forslag for desse, i vårt tilfelle eks tyske millitæranlegg.

Mvh

Kim G J
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”