MKB 4./506 Hambaara

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Legger ut noen bilder fra Selvenes. Tidligere nevnt som Hamboraa, men dette navnet gjelder bare for torpedobatteriet som ligger lengre ned.

Ikke mye informasjon om denne. alt jeg vet er at den ble flyttet til Østersjøen i forbindelse med operasjon Tanne Juni 1944. Det kommer sikkert bedre informasjon etterhvert.

Kommandobunkeren er en M157? Ikke helt etter tegningene som jeg husker, men ikke langt unna. Vi tok noen seriøse mål sist vi var der, men har ikke de for hånden. Mulig jeg må tilbake for å ta bedre mål + bedre bilder (har bedre objektiv nå).

Erik H
Attachments
selvenes10.jpg
selvenes10.jpg (135.32 KiB) Viewed 1094 times
selvenes6.jpg
selvenes6.jpg (63.02 KiB) Viewed 1094 times
selvenes5.jpg
selvenes5.jpg (52.66 KiB) Viewed 1094 times
selvenes4.jpg
selvenes4.jpg (60.29 KiB) Viewed 1094 times
selvenes3.jpg
selvenes3.jpg (74.26 KiB) Viewed 1094 times
selvenes2.jpg
selvenes2.jpg (104.39 KiB) Viewed 1094 times
selvenes1.jpg
selvenes1.jpg (100.44 KiB) Viewed 1094 times
Last edited by Erik H on 28 Mar 2010 20:11, edited 1 time in total.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

var der rett før snøen kom selv, men da uten kamera. skulle nok vært tilbake for å få tatt skikkelige bilder selv. pen plass dette, spesielt med allt steinsettingene.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser ut som en plass en må stoppe innom neste gang man skal oppover til Trøndelag dette. Gikk dessverre opp feil vei sist gang var der, så fant bare noe gammel piggtråd og annet søppel :-)
Så jo ganske godt bevart ut og. Er det noe særlig igjen av det norske fortet som lå der før krigen?
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Verneplan:
http://www.verneplaner.no/?f=landsverne ... 237611&a=5

Tidligere var verneplanene tilgjengelig som PDF-filer. Jeg lastet dem ned, men finner ikke igjen Hambaara i farten... Mener bestemt det var noen flere bilder av bla. førkrigs-rester i den utgaven.
Last edited by Natter on 28 Mar 2010 20:01, edited 1 time in total.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

mesteparten foruten den tredje kanonstillinga og kommandobunkeren samt noen brakkerester vil jeg tro er gammelt norsk? det jeg ikke vet er hvor/hvordan den norske kommandobunkeren var. er ei snedig stilling rett ved den øvre kanonstillinga, hvor det kan se ut som det har stått en kikkert elns.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Plassen er veldig overgrodd så det er vel på høy tide å utnytte tiden mellom snø og grønt for å ta bedre bilder. Kjørte forbi der for noen dager siden og for første gang kunne jeg se veien som går oppover til kanonstillingene og kommandoplass på avstand. (vanskelig å oppdage da det er svingete veier og høyt opp)

Ikke mye fra tiden før 1940, men absolutt verd å se nærmere på husene nedenfor som må være før 1940 (og i allfall oppusset etter 1945)

Erik H
Attachments
selvenes21.jpg
selvenes21.jpg (114.81 KiB) Viewed 1057 times
selvenes20.jpg
selvenes20.jpg (142.12 KiB) Viewed 1057 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

si fra hvis noen skal dit og kjører tur/retur forbi stjørdal PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Erik H wrote:Legger ut noen bilder fra Selvenes. Tidligere nevnt som Hamboraa, men dette navnet gjelder bare for torpedobatteriet som ligger lengre ned.
Jeg har faktisk aldri sett batteriet benevnt som noe annet enn MKB 4/506 Hambaara (el. Hambora). Det gjelder referanser, kart eller JEF's bok "Tyske kystfort i Norge". På kart har jeg sett det navnesatt som Hambora med torpedobatteri og det hele, mens Jan Egil Fjørtoft ser jeg har delt det opp i MKB 4/506 Hambaara og Torpedobatterie Hambaara.
Det batteriet som faktisk er nokså feil stedsbenevnt fra tysk side, er MKB 5/506 Stördal som egentlig ligger på Åremmen.

Når det er sagt så stod faktisk en del av anlegget rett nord for batteriet på Selvenes. Det gjelder mannskapsbrakker, kjøkkenbrakke, en liten forrådsbunker, bom med vakthus, en lyskaster (under krigen?) og en lett flak-stilling. I tillegg stod det en koblingsbunker(?) eller en "stoll" på nordsiden av berget lengre oppe i lia.

Veien kom fra Selva og stoppet på Hambaara den gangen, slik at det da var en mye tydligere sammenheng (og flyt i landskapet) mellom batteriet og torpedobatteriet.
Det stod også en mannskapsbrakke og et verksted der veien går i dag.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Bilder fra Ildledningsbunkeren.
Temaet er linket hit fra: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 2&start=15
Attachments
Hambaara Leitstand 01.jpg
Hambaara Leitstand 01.jpg (203.82 KiB) Viewed 972 times
Hambaara Leitstand 02.jpg
Hambaara Leitstand 02.jpg (250.22 KiB) Viewed 972 times
Hambaara Leitstand 03.jpg
Hambaara Leitstand 03.jpg (210.75 KiB) Viewed 972 times
Hambaara Leitstand 04 bakre inngang.jpg
Hambaara Leitstand 04 bakre inngang.jpg (303.3 KiB) Viewed 972 times
Hambaara Leitstand 05 bakre rom.jpg
Hambaara Leitstand 05 bakre rom.jpg (229.12 KiB) Viewed 972 times
Hambaara Leitstand 06.jpg
Hambaara Leitstand 06.jpg (236.41 KiB) Viewed 972 times
Hambaara Leitstand 07.jpg
Hambaara Leitstand 07.jpg (170.03 KiB) Viewed 972 times
Hambaara Leitstand 08.jpg
Hambaara Leitstand 08.jpg (173.51 KiB) Viewed 972 times
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Link til innlegg angående Flak-stilling(-er):
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 955#p72955
JornN
User avatar
Engelbrektson
Posts: 15
Joined: 09 Apr 2019 0:32
Location: Trøndelag

Hei!
Tar opp gjen denne tråden i håp om at noen her kanskje sitter på svar.

Image

Forstår det sånn (i følge TKIN) at fortet var oppsatt med 2 stykk 15 cm og i 1943 fikk enda en fra Brettingen, noen som har peiling på hvor den tredje kanonen ble satt opp? Har prøvd å lete på Norge i bilder (luftfoto fra 1967), men ser i grunn bare de to orginale stillingene, kan det være helt ytterst til høyre ved blått spørsmålstegn? Har ikke besøkt fortet men planlegger å ta en tur utover rimelig snart.

Er det ellers noen som vet hva som er igjen der ute? Sitter på kart feks? Har sett tråden JornN linken til med luftværnsstillingene men ellers finner jeg lite om stedet, ser ikke ut som folk akkurat renner ned dørene på Hambåra, av god grunn kanskje?

PS: bildet ble lite, må trykke på for å få opp full størrelse, ikke helt stødig på bruk av forum :roll:
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Spørsmålstegn er den tredje stillingen ja. Fin stilling med ammunisjonsbunker og mannskapsbunkerImageImage


Sent from my iPhone using Tapatalk
C. Hoff
User avatar
Engelbrektson
Posts: 15
Joined: 09 Apr 2019 0:32
Location: Trøndelag

c_hoff82 wrote:Spørsmålstegn er den tredje stillingen ja. Fin stilling med ammunisjonsbunker og mannskapsbunkerImageImage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk skal du ha, det gjorde det litt klarere.
Jeg fant stillingen rimelig kjapt da jeg var en tur utover nylig, tiltross for at hele området er gjengrodd, nesten verre å lokalisere de to opprinnelige stillingene med så mye treer og buskvekster.
Så tidligere i tråden at det ble diskutert betegnelse på ildledningsbunkeren på Hambåra, har forstått at det er en M157 men den stemmer ikke overens med tegningene, noen som vet hva dette skyldes? Tilpasset til beliggenhet eller andre behov?
Tar nok en ny tur utover til våren når det er litt mer åpent, rimelig spennende sted for en søndagstur, anbefaler å ta turen hvis man befinner seg i nærheten.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Dette er et sted som egner seg best tidlig på våren. Utrolig hvor mye det har grodd igjen.

Ildledebunkeren er en m157 i lett utgave med en meter tykke vegger. Du finner en L for Leicht på veggen ved sideinngangen.
Det at den bakre delen viker fra originaltegningen er nok en lokal tilpasning i terrenget.

Blir nok en tur tilbake for min del også til våren :-)
IMG_0886.JPG
IMG_0886.JPG (86.57 KiB) Viewed 303 times

Sent from my iPhone using Tapatalk
C. Hoff
User avatar
Engelbrektson
Posts: 15
Joined: 09 Apr 2019 0:32
Location: Trøndelag

c_hoff82 wrote:Dette er et sted som egner seg best tidlig på våren. Utrolig hvor mye det har grodd igjen.

Ildledebunkeren er en m157 i lett utgave med en meter tykke vegger. Du finner en L for Leicht på veggen ved sideinngangen.
Det at den bakre delen viker fra originaltegningen er nok en lokal tilpasning i terrenget.

Blir nok en tur tilbake for min del også til våren :-)
IMG_0886.JPG

Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for raskt og informativt svar!
La faktisk merke til L betegnelsen ved døren men tenkte ikke noe videre over det. Må nok tilbake til våren å se på resten, men bunkeren ligger i svært fine omgivelser på denne tiden av året. Takk igjen for god hjelp!

Image
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”