Torpedobatterie Ledangsholm

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er det noen som vet om det er greit å komme seg ut til torpedobatteriet til fots? Er jo ikke mer enn 1-2km (i luftlinje...), men jeg har aldri vært i området, og vet ikke hvordan det forholder seg med stier/parkeringsplass og (ikke minst) evt. grunneiere der... Blir jo ingen ren bomtur, da det er en avstikker på vei til Utvorda, men torpedobatterier har 1. pri og jeg skulle gjerne vært innom her ;-)
Last edited by Natter on 06 Feb 2011 12:03, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Er visst mulig å gå ut, men er ganske kuppert selv om det ikke ser slik ut de første hundre meterne. Et minus med å gå ut er at torpedobatteriene er SÅ mye mer fotogene fra sjøsiden!
Grunneier var meget hyggelig og imøtekommende :-)

PS: Bunkeren er låst!
Attachments
TB Ledangsholmen.jpg
TB Ledangsholmen.jpg (114.82 KiB) Viewed 1038 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takker :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En tur til Ledgangsholm må ha vært en av de lengste og hardeste turene jeg har vært med på. I alle fall for en stakkars bunker, selv om det var et torpedobatteri. Parkering av bil og campingvogn var grei, helt ned ved havnen.

Jeg prøvde å gå rundt det første hinderet som er et skikkelig berg, men det ble en skikkelig omvei. Ser selvsagt helt latterlig ut på kartet, men dette terrenget var ekstremt og som en gammel orienteringsløper prøvde jeg selvsagt å finne en lettere vei.. (haha). Målte tilsammen 6 km fram og tilbake. I kuppert terreng er dette kjempelangt! goes without saying. Hadde selvsagt spart litt slit hvis jeg hadde gått langs "stranda"

Det var godt å komme fram til torpedobatteriet selv om det var lite å se. Det som forundret meg var at det var svært lite spor etter forsvarsstillinger, brakker. løpegraver. Alt som var å finne var torpedobatteri og observasjonstasjon. Alt var grundig stengt så man kan bare gjette på hvor stor den er inne.

På vei tilbake gikk jeg rundt på holmen, men fant ingenting foruten noen observasjons/vakt stillinger uten betong. Mulig det var en flak 2cm på toppen, men ikke noe større.

Erik H
Attachments
2010_leidangholm_1.jpg
2010_leidangholm_1.jpg (62.06 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_2.jpg
2010_leidangholm_2.jpg (63.03 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_3.jpg
2010_leidangholm_3.jpg (71.95 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_4.jpg
2010_leidangholm_4.jpg (173.05 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_5.jpg
2010_leidangholm_5.jpg (273.19 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_6.jpg
2010_leidangholm_6.jpg (220.97 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_7.jpg
2010_leidangholm_7.jpg (257.49 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_8.jpg
2010_leidangholm_8.jpg (198.25 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm_9.jpg
2010_leidangholm_9.jpg (255.89 KiB) Viewed 893 times
2010_leidangholm10.jpg
2010_leidangholm10.jpg (136.15 KiB) Viewed 893 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk for bilder og reportasje. Skjønner at det må settes av litt tid om en får en ny sjanse til å stikke innom der... :)
Forstår det slik at retur-ruten er fremkommelig og anbefalt begge veier?

Er 2010_leidangholm_6.jpg fra den øvre inngangen?
Tok du noen bilder av hovedporten nede?
Kan se ut som frontpartiet er "offset" med 1-2 meter ift. resten av bunkeren, eller er det bare på høyre side at det smalner inn ytterst?
Har det vært en brygge el. der du tok det siste bildet?
Erik H wrote:Alt var grundig stengt så man kan bare gjette på hvor stor den er inne.
Det er vel muligens det største av de tyske torpedobatteriene tror jeg..? (Otteröy Süd er kanskje like stort, men har ikke sett tegninger med mål fra Julneset og Nordlandet).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er vel i slike tilfeller man skulle hatt en liten gummibåt som man kunne stroppet fast på taket og tatt med seg rundt :-)

Jeg antar at observasjonstasjon har forbindelse med batteriet innvendig i fjellet. Dersom det er observasjonstasjon vi skimter i skogkanten på bildet til Erik E, og batteriet strekker seg såpass langt innover i fjellet, så er det vel et forholdsvis voksent anlegg :-) Synd det ikke er mulig å komme seg inn.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Det er vel i slike tilfeller man skulle hatt en liten gummibåt som man kunne stroppet fast på taket og tatt med seg rundt :-)
Jepp. Selv vurderer jeg kajakk til våren... (ikke like effektivt, men naturopplevelse/ fysisk aktivitet er en fin bonus :) ).
TommyG wrote:Jeg antar at observasjonstasjon har forbindelse med batteriet innvendig i fjellet.
Det stemmer. En trappeoppgang på ca. 3 etasjer.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nå det gjelder porten til batteriet så kan man se denne på venstre side på bildet til Erik E. Jeg måtte ha kommet en stund etter, for nå er den inngangen helt dekket til.

Jeg har vært over hele området rundt batteriet og fant lite å gå etter mht til størrelse. Syns det er lite fjell, men den kan ha godt lengre inn. Det kan være at området har blitt ryddet etter krigen og at skog og natur har dekket over slike spor som fundament for brakker og ventilasjon for batteriet. Ikke fant jeg noe spor etter noen brygge selv om det var skikkelig fjære når jeg var der. Kunne man ha brukt selve torpedobunkeren som brygge?? Legger med et sjøkart som viser at det er dårlig med dypt vann rundt odden. Mulig det har vært en brygge der, men at den ble revet etter krigen.

Absolutt en plass jeg ville like å se flere bilder fra. (innsiden :) )


Erik H
Attachments
2010_leidangholm11.jpg
2010_leidangholm11.jpg (82.45 KiB) Viewed 873 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Legger med noen bonus bilder. På den ene kan man se inngangen til porten ved siden av bunkeren, men den er skikkelig dekt til. Denne og "døre" inn til kommandobunkeren var de eneste inngangene jeg fant, noe som er litt lite.. en nødutgang skulle vel ha vært en eller annen plass, men som sagt har naturen gått hard til verks.

Erik H
Attachments
2010_leidangholm_12.jpg
2010_leidangholm_12.jpg (167.97 KiB) Viewed 871 times
2010_leidangholm_13.jpg
2010_leidangholm_13.jpg (114.43 KiB) Viewed 871 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Stor mengde med ventilasjonsåpninger i hvertfall. Ventilasjonssystemet må ha vært omfattende tatt i betraktning mengden.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Stor mengde med ventilasjonsåpninger i hvertfall. Ventilasjonssystemet må ha vært omfattende tatt i betraktning mengden.
Maskinrom ligger rett innenfor denne veggen, så det er formodentlig separate luftinntak/ eksosåpninger for aggregat(er) og luftkompressor(er). Tviler på at inntak til ventilasjon er plassert ved siden av eksosutslippene.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Har batteriet vært i bruk av forsvaret etter krigen siden det er så godt sikret?
Det ligger jo godt utenfor allfarvei så ellers ville det kanskje ikke blitt stengt så godt? Er den inngangen i fjellet ved siden av bunkeren gravd over og tildekket med jord eller er den bare grodd til?
Likevel er det positivt at det er brukt metallgitter i KO og skyteåpningen og ikke solid betong.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:Har batteriet vært i bruk av forsvaret etter krigen siden det er så godt sikret?
Vet ikke hvor lenge, men det inngikk i KA-oppsetningen etter krigen, før det ble nedlagt sammen med Hambåra, Porsøy og Kvarven.
Vet ikke om Forsvaret eide/ forvaltet området hele etterkrigstiden, men batteriet ble så vidt jeg har forstått sikret av FBT i 2000-2001.

Batteriet var forøvrig ferdigstilt i september 1944. 53cm hollandsk torpedokanon med enten 3 (JEF) eller 4 rør (Terjesen).
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Er den inngangen i fjellet ved siden av bunkeren gravd over og tildekket med jord eller er den bare grodd til?
Litt svar skyldig, men det var så mye rask, jord og stein at jeg ikke så noe som helst. Tviler på inngangen er åpen når jeg ser på resten av sikringsarbeidet.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Fine bilder :bra:
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”