Stilling ved Midtsand Camping

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Stilling ved Midtsand Camping

Post by StigG »

På en ferietur med familien i ca 1980 hadde vi en overnatting på en campingplass noen mil nord for trondheim.
Campingen lå like ved veien, men avkjøringen var en bro som gikk over jernbanen, som gikk i en "kanal" mellom campingen og hovedveien (E6 trolig)
Gikk en kveldstur opp en liten ås tror jeg inne på campingen. På toppen eller like over fant vi ett stort hull, sprengt loddrett ned i fjellet. Husker det som 10 -15 meter bredt, og like dypt. Hullet var nå brukt til privat søppelfylling av campingen. Husker det var et vrak av en vw boble nedi.
En campingansatt som var der å skulle tenne fyr på søppla, fortalte at tyskerne hadde sprengt det ut for å sette en stor kanon dær, men freden kom før noe ble ferdig.

Nå er det mange år siden jeg var der, og det er jo mulig at hullet var mye mindre enn jeg husker, men noe var det.

Noen lokalkjente som vet hvilken camping jeg tenker på, og om det eventuelt var planlagt noe der?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Post by rhandber »

kan høres ut som campingen ved midtsand. og hvis det er det store hullet på baksiden (ut mot sjøen) du tenker på så var vel det drivstofftanker som sto nedi det hullet.. var iallefall det første som slo meg.. er endel stillinger osv på den campingplassen skjønner du.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Vagt barndomsminne fra trøndelag.

Post by TommyG »

StigG wrote: Noen lokalkjente som vet hvilken camping jeg tenker på, og om det eventuelt var planlagt noe der?
Kan det ha vært denne campingplassen her:

Men, jeg kjenner ikke noe til hva som ev. finnes av eks-tyske etterlevninger der ut.
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Post by rhandber »

Samme som jeg tenker på også. Foruten det hullet som er omtalt, så er det iallefall et fjellanlegg i haugen, mulig flere. er også endel løpegraver og tobruk samt andre skytestillinger rundt toppen. vi spekulerte også i om det hadde stått en lyskaster der... man ser antydnigene til veier rundt toppen og bak til det hullet også.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Post by TommyG »

Det var vel også noe slags militært lagerområde rett nord for den campingen. Ser det ikke er sladdet på hverken Gulesider eller Norge i bilder, så regner med det er lagt ned for mange år siden.

edit:
Fant denne artikkelen om nedleggelsen av leiren:
http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article ... /707050005
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Post by rhandber »

stemmer det, den "utstikkeren" du sikkert ser på kartet rett bortom.. det var lagerområde til ganske nylig, men ble bygd av tyskerne og var pioneerleir. Mener å huske JornN fortalte det iallefall.. :) står noen tyske lagerskur igjen der enda, samt det er en eller annen bunker helt ut på tuppen..

edit: Extyske lagerskur/brakker :D
MVH

Roar Handberg
_________________
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Post by StigG »

Takk for raske svar :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by TommyG »

Kan det man ser på disse bildene fra 1947 være relatert til disse stillingene?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
--
Tommy
Ford GPW
Posts: 1
Joined: 02 Jul 2017 12:34

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by Ford GPW »

Bare en liten rettelse iht navn, det er Storsand Camping. Bare ett steinkast østover så lå Midtsand leir, nå omgjort til friluftsområde.
Hunter
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2011 20:30

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by Hunter »

Var der i 198x på skarpskyting med lv 60,40 mm luftvern.Kjørte ned dit fra Værnes,rep-øvelse der.
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by torpedobatt2020 »

Vi hadde ei overnatting på Storsand Camping denne uken.
Gikk en tur opp på toppen ved campingplassen.
Tilfeldigvis kom jeg over en MG-stilling og ett tunnelinnslag ved en skogsvei der.
Så og en betongplate nede ved sjøen. I tillegg så jeg og en betongkloss i nærheten der, som teltfolket benyttet til matbord :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by torpedobatt2020 »

"Utstikkeren" som det er henvist til, lengre opp i tråden.
Fra berga nede på Storsand Camping denne uken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by JornN »

Var denne stillingen den eneste du fikk med deg?
Den er en liten andel av et sperrebatteri som dekte både vei og jernbane begge veiene, samt innløpet mot "Festungs- Pionier und Parklager Midtsandan" - som du kan se en liten del av i bildet.
Da i form av den røde soldatheimen som kan sees i bakgrunnen helt ute på høyre side i bildet. Merket med med rød firkant rundt, i ortofotoet.
Ganske stort anlegg dette, i 2 deler + kaianlegget med taubane opp til et stort ammolager-anlegg lengre oppe i åsen ovenfor kirka. Merket med lilla linje (denne skulle ha vært plassert i en spissere vinkel mot vest).
Det var i tillegg 2 andre leire like i nærheten.
Det anlegget som er en del av campingplassen, inneholder en uferdig hule som du oppdaget og som antakelig skulle ha hatt forbindelse opp til en kanonstilling som ligger på oversiden.
Det er 2 av disse kanonstillingene som er lave skiftestillinger i betong, antakelig for 5 cm eller 7,5 cm PaK. Disse er rund i bakkant, og har 2 rette sider i vinkel i forkant som skiftestilling fra vei/jernbane over til sjøkant.
Den ene på vestsiden av haugen har denne nevnte påbegynte hula, den andre har en løpegrav med ammonisje, Siegried deknings-bunker, og en Vf 58c i andre enden.
Midt på haugen på sørsiden står enda en Vf 58c, og litt lengre nede - en stilling for ukjent våpen med en Siegfried i bakkant.
Helt nede i hjørnet i sørøst, står en merkelig feltmessig Tobruk (Vf 58c), bygd med mye stein. Denne ligger tett inntil jernbanelinjen og dekker denne samt oppkjørselen fra Pioner-leiren.
Like på utsiden av gjerdet i øst finnes en brakkesokkel og 2 bolighus. Også brakker og oljetanker inne på flatene.
Det finnes også en åpen stilling i berget på sørvest-siden med noe som synes å være metallsokkelen til en 5cm fransk festnings-bombekaster.
På østsiden av berget nedenfor Tobruk-stillingen, finnes et tilfluktsrom med 2 utganger og 2 siderom. I tillegg er det et tredje mindre fjellanlegg bak hyttene nederst ved veien i nord.
Flere enkeltmannsgroper fantes, og nede mot sjøen/bryggeanlegget finnes 2 nærforsvarsstillinger.
Midtsannan er et helt eget kapittel.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by torpedobatt2020 »

JornN wrote:Var denne stillingen den eneste du fikk med deg?
Den er en liten andel av et sperrebatteri som dekte både vei og jernbane begge veiene, samt innløpet mot "Festungs- Pionier und Parklager Midtsandan" - som du kan se en liten del av i bildet.
Da i form av den røde soldatheimen som kan sees i bakgrunnen helt ute på høyre side i bildet. Merket med med rød firkant rundt, i ortofotoet.
Ganske stort anlegg dette, i 2 deler + kaianlegget med taubane opp til et stort ammolager-anlegg lengre oppe i åsen ovenfor kirka. Merket med lilla linje (denne skulle ha vært plassert i en spissere vinkel mot vest).
Det var i tillegg 2 andre leire like i nærheten.
Det anlegget som er en del av campingplassen, inneholder en uferdig hule som du oppdaget og som antakelig skulle ha hatt forbindelse opp til en kanonstilling som ligger på oversiden.
Det er 2 av disse kanonstillingene som er lave skiftestillinger i betong, antakelig for 5 cm eller 7,5 cm PaK. Disse er rund i bakkant, og har 2 rette sider i vinkel i forkant som skiftestilling fra vei/jernbane over til sjøkant.
Den ene på vestsiden av haugen har denne nevnte påbegynte hula, den andre har en løpegrav med ammonisje, Siegried deknings-bunker, og en Vf 58c i andre enden.
Midt på haugen på sørsiden står enda en Vf 58c, og litt lengre nede - en stilling for ukjent våpen med en Siegfried i bakkant.
Helt nede i hjørnet i sørøst, står en merkelig feltmessig Tobruk (Vf 58c), bygd med mye stein. Denne ligger tett inntil jernbanelinjen og dekker denne samt oppkjørselen fra Pioner-leiren.
Like på utsiden av gjerdet i øst finnes en brakkesokkel og 2 bolighus. Også brakker og oljetanker inne på flatene.
Det finnes også en åpen stilling i berget på sørvest-siden med noe som synes å være metallsokkelen til en 5cm fransk festnings-bombekaster.
På østsiden av berget nedenfor Tobruk-stillingen, finnes et tilfluktsrom med 2 utganger og 2 siderom. I tillegg er det et tredje mindre fjellanlegg bak hyttene nederst ved veien i nord.
Flere enkeltmannsgroper fantes, og nede mot sjøen/bryggeanlegget finnes 2 nærforsvarsstillinger.
Midtsannan er et helt eget kapittel.
Takk for info JornN :-)
Ja det var bare den MG-stillingen + tunnelinnslaget jeg så ..... + de nevnte 2 betongsakene nede ved sjøen.
En venn som så at vi var på denne campingen, kommenterte at han hadde sett en bunkers oppe på toppen der. Jeg tok meg en tur og sjekket litt rundt der. Jeg så ikke mer betong, da det var veldig bevokst oppe på toppen. Så noe jeg antar er den nevnte søppelfyllinga på toppen.
Har litt mer info nå, om det blir ei overnatting til der .... på tur sørover fra årets Nordlandstur :-)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Stilling ved Midtsand Camping

Post by JornN »

Jeg har aldrig kommet over noe som tyder på at det har vært plassert/bygd noe på toppen av haugen.
Stillingene ligger litt nede i bakken på øst-, vest- og sørsiden. Den som ligger lengst opp er Tobruken midt på sørsiden.
Om du føler for det så kan du jo ta kontakt når du er tilbake på området, så kan jeg bli med en runde rundt.
Da må jeg selvfølgelig være på plass og ha mulighet til å se denne siden ved anledningen. Det er det en god sjanse for.
I alle fall, god tur.
JornN
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”