KwK

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Dette blir en dårlig posting uten bilde, men skal forsøke å forklare hva jeg ønsker svar på. Det ligger en bunker på Nodelandssiden av Rossevann ved Kristiansand rett ved der den s.k. tyskerveien begynner. Fronten av denne bunkeren er i bunn og grunn en stor panserplate med kamp-rom på innsiden. Gjennom panserplaten er det 2 åpninger, et antakelig for observasjon og et for et våpen ala FestungsPaK. Våpenet ser ut til å være montert i panserplaten ved hjelp av en solid "arm". Bunker har flere rom og det kan også se ut som om det har vært en egen generator der (ikke sikkert). Noen som kjenner bunkeren og kan fortelle Regelbauten og utrustning på denne? Er spesielt interessert i å få vite type våpen. Fantastisk om det finnes bilder (da det ble alt for mørkt med mobilkamera).
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Høres ut som en R620 MG-bunker. Ved Rossevann satte tyskerne opp to R620-bunkere med bare noen få meter mellom seg.
Mvh
Tormod
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

En bunker av typen “Regelbau 620 MG-Schartenstand am Vorderhang” er jo ikke hverdagskost og det kan godt være en slik jeg har vært inni ja. Finnes vel bare 3 i Norge? En i Kiberg og så er det altså opplysninger om 2 i Kristiansand. Og disse i Kristiansand (Sogndalen) står ved siden av hverandre? Står den andre plassert på andre siden av veien da muligens? Så nemlig ikke at det var en til der.

Den jeg var inni må ha vært speilvendt i forhold til Regelbau tegningene.
Attachments
R620.jpg
R620.jpg (38.22 KiB) Viewed 217 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Disse er identifisert som R620 i boken "Festung Greipstad 1940-1945 - En oversikt over tyske anlegg i Greipstad fra andre verdenskrig" (ref side 67 og utover, med tegninger og foto).
Iht tegningene i boken, er den ene av de to bunkerne speilvendt.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Du er heldig som har boka, det har ikke jeg (og ikke så mange andre heller, det finnes vel fortsatt bare 500 stk som ble trykket?). Står det noen forklaring i boka hvorfor det ble bygget 2 såpass ressurskrevende (sement og jern) bunkere for såpass enkle våpen så sent i krigen? Og hvorfor rett ved siden av hverandre? Det står jo et større skanseanlegg fra 1vk rett i nærheten, ble det også tatt i bruk av tyskerne?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

overland53 wrote:Du er heldig som har boka, det har ikke jeg (og ikke så mange andre heller, det finnes vel fortsatt bare 500 stk som ble trykket?). Står det noen forklaring i boka hvorfor det ble bygget 2 såpass ressurskrevende (sement og jern) bunkere for såpass enkle våpen så sent i krigen? Og hvorfor rett ved siden av hverandre? Det står jo et større skanseanlegg fra 1vk rett i nærheten, ble det også tatt i bruk av tyskerne?
Har den ikke tilgjengelig nå, men du kan jo ta det opp i den andre tråden på temaet: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=4485

Evt kan du sende en PM til forfatteren som også er medlem her (og aktiv på nevnte tråd for et par dager siden): http://www.kystfort.com/forum/memberlis ... ofile&u=11
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”