Kjøpt noen bøker i det siste?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tenkte vi kunne starte en liten tråd om hvilke bøker folk kjøper.....
Ikke noen formell bokanmeldelse, men enkle ting som tittel, innhold osv. og kanskje hvorfor du kjøpte den?

Trenger ikke være nye bøker - Her tar vi alt man kommer over, for inspirasjon til andre som er på jakt etter spennende litteratur!
Kort sagt, når du kjøper en bok, fortell oss andre her!


Min siste nyankomne bok er:

"Deutche Fertigungskennzeichen bis 1945" utgitt av våpenbladet "Visier".
Komplett oversikt over alle tyske fabrikk koder og LDO nummer.
506 sider med tusenvis av koder fra 1925 - 1945.


NB: Dette er ikke en "lesebok", men et rent oppslagsverk for spesielt interesserte!

http://www.visier.de/
Image
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vi fikk nettopp følgende bøker fra Automobilia Bookshop i Oslo:

"German Military Equipment of WW2" - en oversikt over en god del av materiellet som ble benyttet.

"Wireless for Wehrmacht in detail" - en bok om tysk samband for de litt mer interesserte. Det fine med denne er at en del tyske radiostasjoner er satt opp etter alle kunstens regler for å ta moderne fargefotografier.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fikk boka "Landforsvaret 1905" i posten her om dagen. Grei bok for dem som vil ta seg en tur på gamle norske festningsanlegg, da de fleste steder er angitt på kart! Masse fine bilder, grei og oversiktelig bok :-)

Sakser også inn tekst fra bokomslaget:
Denne boken er et tilbakeblikk på Landforsvarets utvikling mot - og medvirkning i - begivenhetene som førte til Karlstadforliket 23. september i 1905. Den fredelige oppløsningen av unionen mellom Sverige og Norge i 1905 var et resultat av historisk utvikling, politisk håndtering, mellomfolkelig nærhet og militær tilstedeværelse til lands og til vanns. Boken om landforsvaret er ett av Hærens bidrag i forbindelse med deres nasjonale 100-års markering.
Mvh
Erik E
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Held for tida på å lese Max Hastings' "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45". Boka er på 800 sider PDT_Armataz_01_09 , og eg er komt halvvegs så det er på tide å ta ei lita pause frå den.

Image

Var ein tur innom bokhandlaren min i dag for å plukke opp ei bok eg hadde bestillt, "Fjell festning i krig og fred" av Olav Kobbeltveit. 155 sider, kr 299,- frå Eide Forlag. Utgitt i 2006 så den er ikkje heilt ny på marknaden. Tok ikkje sjansen på at eg skulle få den til jul så kjøpte den sjølv for å være sikker PDT_Armataz_01_18

Image
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Den siste boken som ble kjøpt og nettopp lest ut er Den glemte soldat av Guy Sajer.
Handler om en fransk gutt på 16 som meldte seg frivillig til tysk tjeneste og havnet i Grossdeutscland divisjonen på østfronten.
En god bok som anbefales for de som liker krigsromaner.

C. Hoff
Attachments
GuySajer.jpg
GuySajer.jpg (4.66 KiB) Viewed 1805 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

"Den glemte soldat" kan anbefalast på det sterkaste.

Når vi først er i siget, andre bøker som eg har lest i det siste er "Rommels Pansersjef" av Hans von Luck

Image

Som panserkommandant og sjef for Erwin Rommels panseroppklaringsavdeling under 2. verdenskrig, kjempet Hans von Luck de fleste steder der tyskerne var i kamp. Etter krigen satt han fem år i sovjetisk fangeleir. I boken forteller von Luck om kampene, om livet i Tyskland i mellomkrigstiden og om møtet med tyske feltherrer og naziledere. Han forteller om vennskapet med franskmenn i det okkuperte Paris, møtet med briter i ørkenen og russere både i og utenfor fangeleiren. von Luck var godt likt og respektert, og ble blant annet nær venn og felles foredragsholder med den engelske majoren John Howard, som han kjempet mot i Normandie. Hans von Luck er en fascinerende forteller med en skarp iakttakelsesevne og han viser en beundringsverdig toleranse mot tidligere fiender og sine medmennesker. Boken har forord av den amerikanske historikeren og biografen Stephen E. Ambrose. "One of the more valuable World War II memoirs ... an exceptional volume."


og "Hitlers krigere - historien om Tysklands militære ledere" av Guido Knopp

Image

Den tyske historikeren Guido Knopp gir her nærgående og avslørende portretter av seks av Nazi-Tysklands fremste militære ledere: Erwin Rommel, Wilhelm Keitel, Friedrich Paulus, Erich von Manstein, Ernst Udet og Wilhelm Canaris. Dette er også en spennende beretning om rivaliseringen mellom de militære ledere og om deres ofte kompliserte forhold til den tyske fører, Adolf Hitler. Livet til disse offiserer var preget av konflikten mellom deres lydighet og lojalitet til sitt fedreland og deres egen visshet om at de var en del av Hitlers krigsmaskin og at de støttet et av historiens mest brutale regimer. For flere ble dette en personlig tragedie.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Fikk Historien om Telemark regiment i posten i går.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

"vet" jeg får boka om fjell festning til jul, ettersom jeg pekte den ut :D:D:D
Hilsen Bård.
User avatar
Rottulf
Posts: 117
Joined: 14 Jan 2009 1:56
Location: Holmestrand
Contact:

Nå får man
Norge i krig. Bd. 1-8 for 995kr på haugenbok.no
Veil. kr 2 995,-
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Rottulf wrote:Nå får man
Norge i krig. Bd. 1-8 for 995kr på haugenbok.no
Veil. kr 2 995,-
Kjøpte det for 198,- hos min lokale Libris på bokskred.... PDT_Armataz_01_18
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

siste leste: jakten på massemorderne av Ulateig. omhandler om norske frontkjempere deltok i massemord. helt grei men synes ulateig roter for mye og drar inn masse rart i historien.
mvh Atle M
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Knut Ø. wrote:
Rottulf wrote:Nå får man
Norge i krig. Bd. 1-8 for 995kr på haugenbok.no
Veil. kr 2 995,-
Kjøpte det for 198,- hos min lokale Libris på bokskred.... PDT_Armataz_01_18
kjøpe min serie via qxl eller finn.no , husker ikke hvilken, men betalte 500 for hele greia.. serien var ubrukt.

E
RasmusTerne

Hei.
Kan anbefale "Hvit død" av Robert Edwards.
Omhandler Russlands krig mot Finnland 1939-40. Gir også bakgrunn for krigshandlingene her 1940-45.
Litt videnskapelig og "tørr", men gir solid bakgrunn for egne meninger.
Sigfred R
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Er snart ferdig med "SS - historien om nazistenes leiemordere" av Guido Knopp. 416 sider, kr 398,-.
Boka er svært godt skriven, og forfattaren skriv ukomplisert og forståelig. Det er også mange personlige skildringar i boka. I ei slik bok vil det sjølvsagt være eindel stoff som kan være opprørande å lese, tenker då spesielt på kapittelet som omhandlar masseutryddingane av ulike folkegrupper. Nokre skildringar er svært sterke og detaljerte og er kanskje ikkje det beste å lese på senga før ein skal sove.

Den tar for seg alle delar av SS, og skildringar av dei viktigaste hovudpersonane som Himmler og Heydrich. Fascinerande og skremmande, den gir ein grundig innblikk i ein verden der vanlige menn (og kvinner) utvikla seg til å bli kyniske redskapar for å utføre dei største forbrytelsane i historia, og den drøftar nokre av dei mest kjente mytene rundt SS generelt, og Waffen SS.

For dei som ønskjer eit lettfattelig men grundig og gjennomgåande verk på norsk om SS, er boka absolutt å anbefale.

Guido Knopp er også forfattar av Hitlers Krigere (omtalt lenger oppe i tråden).

Image
Last edited by Knut Ø. on 29 Jan 2009 16:36, edited 1 time in total.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Die Deutsche festungsfront

Image

Fant denne boka på ein brukthandel i Flensburg i sommar. Kan dessverre ikkje gi noko anmeldelse på teksten sidan eg ikkje er så stødig i tysk, men det var iallefall nok av bilder. Tar for seg spesielt Ostwall, Westwall og Atlantikwall.
Ser den er tilgjengelig på både Amazon og Ebay for dei som er interessert.

Den bruktbokhandelen eg var innom hadde eit vanvittig utvalg av krigslitteratur, spesielt innanfor Kriegsmarine, men absolutt alt var tyskspråklig, dessverre.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”