Dette er en V229 sokkel for FuSE 65/FuMO 214 ("Wurzburg Riese").
FuMO 5 har krysslavett, dvs den sto på en flat betongplatting, evt 4 mindre betongklosser for "føttene".
Litt klosset av meg, beklager. Er klar over at FuMO 5 har samme "understell" som FuMO 2.
Det jeg lurte på, og som det er vanskelig å finne informasjon om, er at tyskerne visstnok hadde begynt planlegging/utplassering av FuMO 15 (korrekt betegnelse denne gang) sent i 1944/tidlig 1945. Om noen av disse FuMO 15 radarene noen gang ankom Norge diskuteres i diverse fora (ser jo veldig like ut som 214/215), men det er jo ikke usannsynlig at man i alle fall startet forberedelser for montering ved å støpe sokkel på de stedene man hadde planlagt montering av FuMO 15 sett. Har et sted lest at Tromøy også skulle få slik radar. Iflg. Fritz Trenkle ble det pr. mars 1945 installert 29 slike sett langs Nordsjøkysten (Norge til Nederland) som en ny varslingskjede.
En ting som taler for at det aldri har stått noen radar på sokkelen skal visstnok være de firkantete hullene på toppen. I begynnelsen støpte man ned festeboltene før radaren kom på plass, men pga unøyaktigheter i dette arbeidet ble det vanskelig å få bolthullene i radarsokkel til å passe med boltene i fundamentet. Derfor løftet man etter hvert radarsokkel på plass med festeboltene i og fersk spesiell festemasse i de firkantede hullene, hevdes det.
En annen sak man kan lure på er hvordan man i det hele tatt skulle få fraktet inn så svære deler som en WR radar utgjør uten at det er noen anleggsvei i området. Bare logistikken med sement til sokkel måtte være krevende.