Ringstand

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Hei.

Legger her ut to bilder av en ringstand jeg bygde for noen år siden. Har de senere år desverre ikke fått noe tid til å bygge, men en skal ikke se bort ifra at det ikke drøyer så lenge til det skjer igjen :)

Mvh
C. Hoff
Attachments
Rs3.JPG
Rs3.JPG (96.87 KiB) Viewed 469 times
Rs2.JPG
Rs2.JPG (82.29 KiB) Viewed 469 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Flott arbeid! Håper dette gir inspirasjon til flere.
Gøy å se hva andre holder på med i høstmørket.
Erling
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Denne likner svært på en ringstand ved Leangenbukta her i Trondheim. Er det den du har brukt som utgangspunkt for denne modellen?
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Denne likner svært på en ringstand ved Leangenbukta her i Trondheim. Er det den du har brukt som utgangspunkt for denne modellen?
Stemmer det. Kan ikke komme på å ha sett noen andre som er utformet akkurat slik noe annet sted så den er nok lett å kjenne igjen.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Artig... jeg har tenkt litt på denne selv.
Dette må som du sier være en svært uvanlig variant av en Ringstend Vf 58c.
Dette tilbygget med et lite siderom og trapp (som ender ut i en løpegrav til en mannskapsbunker) har jeg hverken sett på bilde eller i virkeligheten noe annet sted. Kanskje Erik E eller noen annen har en kommentar på det?
Bunkerene og løpegraven ligger heldigvis i et friområde som det ikke vil skje noe med i overskuelig fremtid, men de skulle ha vært holdt ved like og ryddet til for bevaring.
Tok med noen bilder for å vise hvordan den ser ut der den ligger i terrenget.
Attachments
Ringstand.jpg
Ringstand.jpg (139.98 KiB) Viewed 414 times
Ringstand 2.jpg
Ringstand 2.jpg (149.37 KiB) Viewed 414 times
Ringstand detalj.jpg
Ringstand detalj.jpg (138.51 KiB) Viewed 414 times
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Legger ved et detaljbilde som er tatt ved toppen av trappen. Det viser at ringstanden har vært kamuflasjemalt en gang i tiden.

C. Hoff
Attachments
Detalj1.JPG
Detalj1.JPG (96.7 KiB) Viewed 393 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

dette kunne jo vært et prosjekt for oss som bor i trondheim, rydde og pusse opp dette :)
MVH

Roar Handberg
_________________
a[c]e
Posts: 20
Joined: 08 Jan 2008 14:27

Fantastisk bra modell PDT_Armataz_01_34
ace@samlerforumet.net
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
I første omgang kan det være aktuelt å gå over litt med sag, spade, skrape og kost for å rydde de til så de ikke fylles opp og sprenges i stykker av røtter. Jeg har ikke foreløpig lyst til å gi "taggere" noen rene vegger, så det lar jeg hvile litt.
Man skulle tro at dette - en "tobruk-bunker" - ikke var så viktig fordi det finnes så mange av dem i Trondheim, slik som i Rissa og på Ørlandet. Men det gjør faktisk ikke det, og i hvert fall ikke med dette spesielle tilbygget. Det finnes også en til nede ved sjøen, men den er fylt igjen.
Det finnes også et par stykker i ringvernet på Ladehammeren, men de er mindre, uten tilbygg og i dårligere stand. Det meste av denne typen er borte.
Det finnes to andre typer som er spredt litt rundt på Lade spesielt, men som jeg igjen ikke har sett mye av andre steder - se vedlagte bilder.
Andre vikige prosjekter finnes, blandt annet kunne det være interessant å prøve å gjøre noe i samarbeid med Ringve Museum f.eks?
Denne diskusjonen bør også flyttes over til "Trondheim og Trøndelagsgruppe" under Kaffekrok-strengen: http://www.kystfort.com/forum/topic959.html
Vi høres.
Attachments
Nærforsvarsbunkere mix.jpg
Nærforsvarsbunkere mix.jpg (621.07 KiB) Viewed 347 times
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Fantastisk bra modell
Takker for det :)

MG bunker Devle2 har jeg faktisk ikke vært å besøkt ennå. Må få meg en tur dit snart også.
Tagging på bunkerene er en bekymring en alltid har i bakhodet. Mannskapsbunkeren som ligger ved ringstanden har jo hatt en del besøk av taggere som en ser på vedlagte bilde PDT_Armataz_01_19
Et sosialt treff med trehogging og steinrydding kan bli koselig nå som det våres. Er jo nesten vårstemning ute nå. Spesielt på Lade siden.

Vedlagt er et par bilder av en annen ringstand som ligger på Lade. Hullet er støpt igjen, men det er mulig å komme seg inn inngangen. Den har et lite ammunisjonsrom/hjørne.
Attachments
RS2.JPG
RS2.JPG (101.2 KiB) Viewed 338 times
Igjenstøpt
Igjenstøpt
RS1.JPG (131.15 KiB) Viewed 338 times
Løpegangen som fører mot ringstanden.
Løpegangen som fører mot ringstanden.
Unterstand v RS.JPG (78.31 KiB) Viewed 338 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ja..
Der har du faktisk bilder av en av 4 tobruk-bunkere som jeg glemte av, oppe på haugen ved Lade skole. De er alle over-/igjenfylt, men denne minst. Det er kanskje derfor jeg ikke så dem for meg i farten.
De ligger i en ring rundt haugen, og det stod nok en brakke inne i midten. Mellom disse og PAK-bunkeren stod en radiostasjon.
Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle... :)
JornN
Post Reply

Return to “Modellbygging”