Tyske brakker

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt ett bilde der man ser litt av kamuflasjemalingen.
Paul S.
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Er tyskerbrakker en form for regelbau, i betydningan at de er laget etter et mønster.

Etter det jeg vet ble mange tyskerbrakker flyttet etter krigen og jeg menere noen har fortalt meg at de er bygd etter et lemme-prosjekt, dvs. de kan demonteres og flyttes.

Er det noen som kan forklare prinsippet?

--cepe

P.S. HV-huset i Smithsvingen 15 i Oslo er en gammel tyskerbrakke fra Smedstad leir.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Etter det jeg har sett så er "tysker Brakker" stort sett laget etter en fast opplegg, blant annet så er det satt opp 45 lemmebrakker i leiren på Tromøy utenfor Arendal. Disse kom prefabrikert lokalt, (har også sett at de har kommet fra Danmark eller bygd av Dansker) etter mål slik at disse kunne settes sammen på stedet, det samme gjelder takbukker.
Alle brakkene på Tromøy er det byttet kledning på slik at det er få spor etter disse nå, men hvis du kikker under Agder og Hisøy vil du finne bilde av en lemme brakke der.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Er tyskerbrakker en form for regelbau, i betydningan at de er laget etter et mønster.
Dette kommer litt av på hva vi definerer som tyskerbrakker. Tyskerne bygde blant annet noen svært forseggjorte innkvarteringer for ubåtmannskaper i Trondheim, som noen kaller brakker og andre ikke.

Lembrakker var imidlertid en type bygninger som tyskerne bygde mye av. Lemmene var standardiserte og mange av dem laget i Sverige. Slike brakker fikk derfor ofte navnet "Svenskebrakker". Siden lemmene var standardiserte var de raske å sette opp og ta ned (mye av gjenoppbyggingen av Finnmark og Nord-Troms skjedde med lembrakker, bl.a. den berømte "skjit-helveteskåken" i Kåfjord som nå restaureres). Det fantes flere forskjellige elementer (veggelement, takelement, veggelement med vindu, veggelement med dør osv.). Her ved Grønsvik Kystfort var de fleste trebygningene slike lembrakker. De forskjellige vegglemmene hadde standard bredde på 120cm (dette er en sannhet med modifikasjoner da vi har registrert bredder fra 110-125cm). De fleste grunnmurene har derfor mål som er delelige med 1,2m.

Lemmene er enkle konstruksjoner. De er bygget opp rundt en rektangulær ramme. Utenpå rammene er det lagt en stående, høvlet staffpanel malt med tranoljemaling. Helt inntil panelingen (uten lufting mellom) er det lagt en papp som en slags vindsperre. I åpningen i rektangelet er det lagt en ekstra, tynn liggende paneling som isolasjon i ytterkant, og på innsiden er det en ny stående paneling. Det er total mangel på lufting i denne konstruksjonen, men graden av råte i den ytre panelingen er likevel liten. Vi tror dette skyldes tranoljemalingen som er svært feit og har virket som en impregnering av materialene.

MVH Inge S
Attachments
En enkel prinsippskisse av en lem.
En enkel prinsippskisse av en lem.
Lem.JPG (14.19 KiB) Viewed 638 times
Her ser vi tydelig forskjellige veggelementer, med og uten vindu.
Her ser vi tydelig forskjellige veggelementer, med og uten vindu.
Brakkebygging 4.jpg (23.98 KiB) Viewed 638 times
Brakkebygging på Nesna
Brakkebygging på Nesna
Brakkebygging 2.jpg (19.7 KiB) Viewed 638 times
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Takk for godt svar.

--cepe
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Dårlig med lufting her PDT_Armataz_01_18
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Kjempeflott!
Det finnes så få tegninger av brakkene. Når du beskriver det så bra, blir det lettere å 3D modellere brakkene. Ha du noen takvinkler og takhøyder?
Tusen takk igjen.
Erling
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Ha du noen takvinkler og takhøyder?
Det kan du få, men jeg vet ikke om jeg rekker det i dag.

Inge S
Birger
Posts: 2
Joined: 23 Jul 2008 23:20

Mitt navn er Sverre Hansen. født 4.april 1940 på Korsnes i Tysfjord. Flyttet derfra da jeg var 20 år, og bor nå i Drammen.

Under krigen 1940 - 45 bygde tyskerne et fort der. Det var 4 Boforskanoner og i alle fall 4 luftvernkanoner, og 600 mann var stasjonert der.
Da krigen var slutt var dette min lekeplass og jeg kjenner derfor hver krik og krok av alle alle bunkerne.

Jeg har tenkt å lage en dokumentarfilm om hva tyskerne fikk til på 4 år på Korsnes. I brakkene var det elektrisk lys, og delvis telefon.
og det ble også lagd veier.
Finnes det noe materiale fra krigen og spesielt fra Korsnes i deres arkiver? Kart, bilder eventuelt film.
Hvis ikke, kan jeg få et hint om hvor jeg skal lete?

På forhånd takk.

Hilsen
Sverre Hansen
G.Wriedtsgt 8
3023 Drammen

Email: sverre.roald.hansen@ebnett.no

Tlf: 906 61 786
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Ha du noen takvinkler og takhøyder?
Ca. 10 grader (se tegning).

Spørs litt hva du mener med takhøyde. Den endrer seg jo avhengig hvor brede brakkene er (hvor mange elementer gavl-veggene består av).

Vi har to brakker her ved fortet og veggelementene ved de to brakkene er også av forskjellig høyde. Den ene har elementer på 2,88m og den andre på 3,02m. Trenger du detaljbilder eller mer utfyllende informasjon, så ta kontakt PDT_Armataz_01_18

Inge S
Attachments
Uten navn.JPG
Uten navn.JPG (6.63 KiB) Viewed 503 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Så denne "artikkelen" i fosna-folket i dag, med bilder av noen tyskerbrakker ved Nidarosdomen, fra under krigen: Tyskerbrakker ved Nidelva
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg fikk en publikasjon fra Benjaminsen " Tysk kystforsvar i Vestfold som dek av Oslofjordområdets forsvar" av Odd T. Fjeld, og der sto en tegning av en tysk "lemmebrakke". Kanskje dette er av interesse?

Mvh
Yngvar
Attachments
Brakker på Vesterøya Fort
Brakker på Vesterøya Fort
lemmer2.JPG (67.95 KiB) Viewed 377 times
Lemme brakke
Lemme brakke
lemmer.JPG (38.14 KiB) Viewed 377 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er bilde fra tilsvarende brakker i Jøssingfjorden:
Attachments
Jøssing.jpg
Jøssing.jpg (36.73 KiB) Viewed 339 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

De var jo helt like tegningen, med samme takvinkel også. Hvor utbredt var disse lemmebrakkene?

Mvh
Yngvar
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her vises litt improvisert kamuflasje....
Tror bildet er tatt på Gimlemoen ved Kristiansand (?)
Attachments
Gimle014.jpg
Gimle014.jpg (59.78 KiB) Viewed 289 times
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”