38 cm SKC/34 i Danmark
Posted: 28 Oct 2020 20:53
Vogelnest-stillingen ved Esbjerg var i slutten av krigen under utbygging med to tvillingtårn 38 cm SKC/34, batteriet ble aldri ferdig og materiellet ble hugget opp med unntak av ett kanonrør.
Dette lå i mange år på Tøihusmuseet i København, før det havnet på display ved museumsbunkeren Hanstholm.
Mens de 38 cm kanonene som ble brukt av det tyske kystartilleriet montert i Bettungschiessgerüst C/39 var modifisert med lengre laderom for å kunne skyte "lettvekt" Siegfried granat, var disse kanonene originale skipskanoner, som ikke var konstruert for å skyte lettvektsgranat.
Tårnene som havnet i Vogelnest/Esbjerg var trolig påtenkt som A og C tårn i den påbegynte oppgraderingen av Gneisenau. Skytset (2 korte tårn samt et langt tårn; pluss et fjerde kort tårn - opprinnelig påbegynt før krigen for et russisk slagskip) ble fordelt til Vestfrankrike da ombyggingen av Gneisenau ble kansellert. Det ble fort klart at de to 38 cm batteriene i Vestfrankrike ikke ville være klare innenfor de gitte tidsfrister, så OB West gikk mot utbyggingen. Alternativet ble så at ett av batteriene (med to korte tårn) ble besluttet bygget i Danmark (Vogelnest/Esbjerg).
Dette lå i mange år på Tøihusmuseet i København, før det havnet på display ved museumsbunkeren Hanstholm.
Mens de 38 cm kanonene som ble brukt av det tyske kystartilleriet montert i Bettungschiessgerüst C/39 var modifisert med lengre laderom for å kunne skyte "lettvekt" Siegfried granat, var disse kanonene originale skipskanoner, som ikke var konstruert for å skyte lettvektsgranat.
Tårnene som havnet i Vogelnest/Esbjerg var trolig påtenkt som A og C tårn i den påbegynte oppgraderingen av Gneisenau. Skytset (2 korte tårn samt et langt tårn; pluss et fjerde kort tårn - opprinnelig påbegynt før krigen for et russisk slagskip) ble fordelt til Vestfrankrike da ombyggingen av Gneisenau ble kansellert. Det ble fort klart at de to 38 cm batteriene i Vestfrankrike ikke ville være klare innenfor de gitte tidsfrister, så OB West gikk mot utbyggingen. Alternativet ble så at ett av batteriene (med to korte tårn) ble besluttet bygget i Danmark (Vogelnest/Esbjerg).