Riving av jernbanestasjone for Lundebanen på Lista
Posted: 03 Sep 2014 22:13
Hei
I de siste ukene har det vært hektisk aktivitet i Lundevågen i Farsund, hvor endestasjonen for Lundebanen lå.
Lundebanen gikk fra kaia i Lundevågen, og ut til diverse bunkere, til flyplassen, steinbrudd, sandvaskeri, og lignende.
Stasjonsbygningen, som i grove trekk var et stort lagerbygg med perrong ble bygget ca 1943-44 og har i årene etter krigen stort sett blitt brukt som lager.
Kommunen vedtok for snaue tre uker siden at denne skulle rives, og det skulle skje i løpet av to-tre uker.
Vi kastet oss rundt, hadde møte med kommunen, samlet en dugnadsgjeng fra Lister Forsvarshistoriske Forening / Festung Lista museet, og begynte på jobben samme kveld som møtet fant sted.
I kveld kjørte vi bort (nesten) siste rest av den ca 180 kvadratmeter store delen av bygget, som vi satte som mål å redde.
Bygget er laget med store bærekonstruksjoner av tre, og med dobbel kledning. Det innerste laget er montert i 45 graders vinkel, og med et lag med liggende kledning utenpå.
Nå er bygget flatpakket og klart for transport til et nytt liv som en del av museet Festung Lista.
I de siste ukene har det vært hektisk aktivitet i Lundevågen i Farsund, hvor endestasjonen for Lundebanen lå.
Lundebanen gikk fra kaia i Lundevågen, og ut til diverse bunkere, til flyplassen, steinbrudd, sandvaskeri, og lignende.
Stasjonsbygningen, som i grove trekk var et stort lagerbygg med perrong ble bygget ca 1943-44 og har i årene etter krigen stort sett blitt brukt som lager.
Kommunen vedtok for snaue tre uker siden at denne skulle rives, og det skulle skje i løpet av to-tre uker.
Vi kastet oss rundt, hadde møte med kommunen, samlet en dugnadsgjeng fra Lister Forsvarshistoriske Forening / Festung Lista museet, og begynte på jobben samme kveld som møtet fant sted.
I kveld kjørte vi bort (nesten) siste rest av den ca 180 kvadratmeter store delen av bygget, som vi satte som mål å redde.
Bygget er laget med store bærekonstruksjoner av tre, og med dobbel kledning. Det innerste laget er montert i 45 graders vinkel, og med et lag med liggende kledning utenpå.
Nå er bygget flatpakket og klart for transport til et nytt liv som en del av museet Festung Lista.