Tak blåser av,hold dere inne.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

«Tak blåser bort,hold dere inne» sto det å lese på nettnyhetene nå i kveld.Javel….?
Julekvelden er som vi alle vet ikke like behagelig for alle rundt om i verden og jeg tror det er flere som er enige med meg i at «inne» ikke er noe blivende sted på en slik kveld hvis taket er borte.Men hvilket alternativ har man hvis det er ennå verre utendørs?
Det er alltid noen som har det verre uansett hvor ille man selv måtte ha det sier man.Selv har jeg ingenting å klage på men ifølge noen så var det mye bedre før i tiden eller verre ettersom hvem man spør.Ungene i dag er bortskjemte og får altfor flotte og dyre julegaver sier man også.Idag får ungene alt det de peker på uansett hva det måtte være og prisen spiller visstnok ingen rolle.Sånn var det ikke før i tiden men mye av det kommer vel av at mange av de tingene som finnes i dag ikke fantes før.Det nyttet lite å ønske seg en topp moderne ipod på 70-tallet nettopp fordi de ikke fantes den gang.Var man heldig,og det var man som regel ikke,så fikk man et ishockey-spill til jul.Det var en skikkelig dyr gave som bare var de færreste forunt og var man riktig riktig heldig så var det spillere med også.For noen kom spillerne først julen etter.Her i heimen var de gyngehester i tre som var det helt store.De ble bare større for hvert år ettersom man vokste.Som regel var hesten hjemmesnekret av en onkel i kjelleren og halen manglet siden den hadde en tendens til å miste hårene ganske fort.Hestehår var vanskelig å få tak på i nord-norge på den tiden så ofte var det puttet inn en do-kost i hullet der bak siden det var nettopp det mor hadde ønsket seg og på den måten sparte man innpakningspapir.Innpakningspapir var heller ikke vanlig,det ble gjerne brukt den striesekken som far bar inn veden med og alle som har prøvd å pakke inn en gyngehest er nok enige i at en sekk er det mest praktiske.I bunnen av sekken kunne man ofte se restene etter fjorårets gyngehest som nå gjorde nytten som opptenningsved.Annen brensel var som regel ikke å få tak i før det avblomstrede juletreet kunne brennes til Påske.Påsken på den tiden kom gjerne allerede 2.juledag i de uisolerte husene vi bodde i men det visste vi barna ingenting om.Vi hadde jo ikke noen kalender.Den som hang på veggen og som ble kalt adventskalender hadde jo bare 20 dager,mer kunne man ikke avse i disse trange førjulstider.
Julemiddagen var et kapittel for seg og det var sjelden svoren på ribba var sprø.Hvis det var noen svor da.Det var år da svoren var brukt som pålegg i dagene før jul så da ble det ribbe med sprøstekt ost på.Geitost.Geitost fikk man billig på bondegårdene omkring.Iallefall på de gårdene som var så heldige å ha noen geiter igjen.I gamle dager jaktet ulv og ravn i flokk og geiter var favorittretten kunne det virke som.Det var ikke få ganger man ikke kom seg på skolen på grunn av de enorme ulveflokkene som hadde samlet seg rundt huset i løpet av natten.Grunnen var at men hadde sett seg nødt til å lage vinterklær til barna av geitskinn av mangel på boblestoff.Boblestoff var dyrt og det var bare de som hadde en far som var i arbeid som hadde råd til noe sånt.Min far var trikkekonduktør og det sier seg selv at det kunne bli langt mellom lønningene når nærmest trikk var i Kristiania,eller Oslo som det ble hetende etter hvert.Kirkenes fikk ikke egen flyplass før i 1941 og det var takket være tyskerne så når far først dro på jobb så kunne han bli borte en stund.Da var det å ta Hurtigruten (som ikke var fullt så hurtig den gang) ned til vestlandet,en tur som gjerne kunne ta flere uker siden alle fjordene langs kysten var frosset igjen og man måtte bare ta seg inn der man kunne.Og det var ikke alltid at det var i Norge.En Jul kom far hjem med Portugisisk pass og lønningen i pesetas så det sier seg selv at det ble ikke rare julehandelen det året.Mor fikk ikke engang den sedvanlige do-kosten bakpå gyngehesten og måtte nøye seg med striesekken som hun oppfinnsom og fingernem som hun var sydde seg en sommerkjole av.At hun fikk en diger ørn med hakekors i klørne midt på ryggen brydde hun seg ikke om.Mor tok aldri notis av hva folk måtte mene og hun brukte kjolen til langt ut på 80-tallet og hun var spesielt populær i aviser og på fjernsynssendinger på 17.mai.Fjernsynet kom først til nord-norge på 70-tallet og de første 20 årene var det uten bilde.Deretter fulgte 5 år med prøvebilde før det svømte rundt noen fisk i et aquarium til jeg begynte på skolen.De ble det forresten færre og færre av for hver sending.Skolegangen den gang var preget av lite lærdom og mye juling men detr var sånn det skulle være og jeg skulle ikke ha det noe bedre enn de andre.Nabogutten dro til sjøs og utdannet seg til kokk noe som gjorde et dypt inntrykk på meg som ikke smakte kjøtt før jeg fikk en makkflue i halsen på en sykkeltur.Syklene da jeg vokste opp var ikke så avanserte som de man ser på gaten i dag.Man var heldig hvis den hadde hjul og det var bare en stang der man i dag har et sete.Det er ikke rart man har en litt spesiell gange i dag etter alle turene til kjøpmannen på nærmeste hjørne.Nærmeste hjørne kunne ofte være ganske langt unna,ja ofte flere mil en vei og det var ikke uvanlig at butikken var tom for varer slik at da man kom utslitt hjem utpå morgenkvisten uten matvarer bare måtte starte rett ut igjen for å komme frem før butikken stengte.
Da jeg omsider kom i puberteten i slutten av 20-årene så forundrer det vel kanskje ikke så mange av de som leser dette at jeg slet litt med jenter og slikt i starten på grunn av alle de lange turene til butikken på en sykkel med bare en stang uten sete på men dette tror jeg at jeg skal fortelle mer om ved en senere anledning.Nå må jeg ned i kjelleren å snekre ferdig gyngehesten til sønnen min,det er jo tross alt julaften i morgen. :smoke:
Dolmen.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

:-D :-D :-D
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

:-D God Jul PDT_Armataz_01_14
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Lt.Johnsen
Posts: 27
Joined: 08 Feb 2009 17:14
Location: Skien

God Jul!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Takk for det og God Jul til dere også gutter. :)
Dolmen.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

God jul Dolmen :) Denne "julehistoria" skal jeg ta til ungan før ribba.. mulig de også smiler litt av de tøffe tider i nord :D

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja gjør det.Du kan jo lage din egen vri på den slik at de får høre hvordan det var den gangen du vokste opp og man ikke hadde råd til å ha melk i julegrøten og mandelen var en brostein dere hadde funnet på gaten.Hvis det var kommet gater da. :D God Jul Erik. :-)
Dolmen.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ehehehe, sterk gløgg der oppe i nord ;)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja hadde vi nå engang hadd gløgg.Nei når vi skulle kose oss litt ekstra så drakk vi laken fra sursilda. PDT_Armataz_01_14
Dolmen.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Mor mi er fra Nord Norge og hu fortalte at når hu blei fødd begynte mormor å ro til jordmora rett etter at hu hadde hatt sex for å rekke fram før fødselen, og dette var i mørketida som vara lenger på den tida.

http://rabbababb.no/sno-i-ar-ogsa-soringkuka/
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

PDT_Armataz_01_14 !!!
Dolmen.
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

dolmen wrote:«Tak blåser bort,hold dere inne» sto det å lese på nettnyhetene nå i kveld. Javel….?
Ungene er for kravstore i dag. En gyngehest er jo ren overdrivelse.
Da jeg vokste opp var vi godt fornøyd med en 1/4 speciedalers trehest. :wink:
korp
Posts: 36
Joined: 20 Sep 2008 20:16
Location: Meråker

:D God jul til deg også+ alle andre på forumet.
Arne W.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja der ser du JGR.Det trenger ikke være kostbare saker for at det skal gi glede. :)
Og God Jul og godt nytt år til deg også korp. :-)
Dolmen.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”