feltsykehus - Fjell festning

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

arnewa wrote:Så, jeg påtar meg skylden for eventuelle feil, men unnskylder med med at GPS som fungerer inne i bunkerser ikke var oppfunnet på den tiden.
Er det oppfunnet idag?
I dag hadde 3D-laserskanning vært foretrukket for å bygge opp en nøyaktig 3D-modell inne.

mvh
KOS
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

@Erik H
Jo, det kunne vært en drømmejobb, hadde det ikke vært for det rasshølet jeg jobbet for.
Jeg fikk jobben som tiltak, der trygdekassen betalte halve lønnen i et år, da jeg hadde vært første året fant han ut at dersom han selv kunne klare å ta unna jobbene skulle to av oss som var ansatt på samme premisser permitteres, for så, dersom han ikke kunne ta unna oppdragene, skulle vi regne på jobbene på eget ansvar, slik at dersom det hele gikk i dass skulle vi få det vi hadde beregnet, uansett, og han skulle ha sin andel uavkortet.
Litt senere, under permisjon, fikk jeg kontakt med et konsulentfirma innenfor DAK / generell data, hvor jeg kunne få en løs tilknytning. Inngikk avtale med modellfirmaet om at dersom jeg bygget en lystavle i pinsen, til luselønn, skulle jeg få oppsigelse. Jobben ble gjort, og han kunne ikke si meg opp fordi han kanskje ikke kunne få noen nye på samme premisser.
Jeg begynte som konsulent. Etter et par år fikk jeg fast jobb, som jeg hadde i 12 år, de siste tre og et halvt med et tilsvarende rasshøl som avdelingsleder. I fjor kom jeg inn i oljebransjen som konsulent (er ingeniør). Så nå er modellbygging en av mange hobbyer. :m16:
Arne W
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

KOS wrote:
arnewa wrote:Så, jeg påtar meg skylden for eventuelle feil, men unnskylder med med at GPS som fungerer inne i bunkerser ikke var oppfunnet på den tiden.
Er det oppfunnet idag?
I dag hadde 3D-laserskanning vært foretrukket for å bygge opp en nøyaktig 3D-modell inne.

mvh
KOS
Men, slikt utstyr må da være svindyrt. Personlig ville jeg helst hatt en skikkelig 3D-printer. :-D

Arne W
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

arnewa wrote:Men, slikt utstyr må da være svindyrt.
Alt er relativt :) 3D-scannerene har jo blitt rimeligere, raskere og bedre ettersom årene har gått og flere konkurerer i markedet.
Dessuten er der flere aktører som leverer selve scannetjenesten for dem som ikke trenger egen scannekompetanse og utstyr.
Eksempel på hardware, her.

KOS
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Jeg savner prisinfo på scannerne, men som hobby-modellbygger må jeg tilstå at jeg mye heller ville kjørt med gjetning i stedet for eksakt 3D-info og heller hatt en 3D-printer for detaljer og laser-gravering for tilskjæring av trevarer eller plast til større strukturer. :cool:

Arne W
Post Reply

Return to “HORDALAND”