Plassforbruk Kystfort.com

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

4 gb er snart done og ferdig. Mye megebytes skyldes Kystfort.com, men det meste tilfaller Kystfort.com/forum ca. 3.5 Gb.

Må få til en løsning på mer plass, men kommer ikke til å flytte kystfort.com til en annet server for å få en billigere løsning. Jeg er trygg og god med den plassen jeg har og ønsker ikke å tulle med noe som virker.

Må bestille mer plass, men hvor lenge vil f.esk 1 gb ekstra eller 4 vare? Min instilling har alltid vært at det ikke skal ligge for mye begrensinger i bildene som legges inn. mulig det blir det i fremtiden, men jeg har fortsatt ansvar for å legge tilrette og drifte forumet slik at vi fortsatt kan drive vår hobby uten å tenke på bits og bytes.

Men som alt annet i verden så koster det kroner og øre så jeg vil herved takke mine sponsorer de siste årene.

Takk til Werner Wernersen for de tusen kroner han ga i 2009.

Takk til vår hovedsponer www.lightman.no for de 2500 kronene han betaler for annonseringsplass. Håper han også tjener inn noe på sitt bidrag.

Takk til Filmprosjekt - Batterie Dietl som har donert x antall dvd som jeg kan selge lokalt (ikke gjennom krigsbunkeren.no). DVD kan bestilles hos ardagh@online.no og et kjøp der = støtte for Kystfort.com

Også mange har gitt litt ekstra kroner gjennom kjøp på Krigsbunkeren.no Ingen nevnt - ingen glemt.

Hvis jeg har glemt noen de siste 5 årene så si ifra. Vet at både Erik E og Erling har gitt noen solide kroner for et par år siden.

Det vil ble kjøpt mer plass og jeg håper fortsatt på videre sponormidler for å drive det som må være Norges største og beste forum for de med interesse for tyske og norske installasjoner i Norge.

For den som lurer på hva jeg betaler for kystfort.com så er det ca. 2000 hvert år. Med utvidelse av server vil det sikkert bli mer mot 3000.

Mvh
Erik H
Attachments
plassforbruk2010_7april.jpg
plassforbruk2010_7april.jpg (30.64 KiB) Viewed 406 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

En grom pris, men webhotellet har virket meget stabilt ser det ut som.

Ett tips kan være å oppgradere forumet, spesielt med autoresize av bilder for å holde det på ett aksetabelt nivå, for jeg har sett bilder her på over 1Mb her på forumet og det er ikke nødvendig.
For å lettere kunne bidra økonomisk, så foreslår jeg en Paypal knapp på forumsiden, noe som gjør det enklere å putte på en 20krone eller eller det man skulle ønske i ny og ne, samt at det gjør folk oppmerksomme på at det faktisk er mulig og bidra, og ett evt overskudd kan brukes til noe annet fornuftig innenfor denne hobbyen.

Du gjør en god jobb her, applause for det PDT_Armataz_01_37
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg kan gjerne være med og sponse 1GB for et år.
Som Christian B, så er jo paypal en kurant måte å ta imot donasjoner på. Man kan betale med kort, eller overføre fra egen paypal-konto etc. Bruker det selv på noen nettsider for å ta imot betaling.
--
Tommy
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

For Arquebus museet har dette forumet bidratt til videre utvikling av museets kystartilleriutstilling og som god støtte ved produksjon av bok om deler av kystartilleriet i Haugesundsdistriktet (Årbok for Haugalandmuseene i 2008). I det videre arbeidet med fullversjonen av boken om kystbatteriene i Haugesundsdistriktet er også Kystfort forum en uvurderlig støtte.

Forumet er også viktig når man skal knytte kontakter og sjekke ut informasjon, for eksempel når man trenger opplysninger, eller data for å restaurere autentisk materiell, bunkere og stillinger. Her forleden dag manglet vi for eksempel et mål til en kanonsokkel, og det tok ikke mange timene før dokumentert informasjon var tilgjengelig.

I senere tid har vel mange av forumets medlemmer også hatt god nytte av andre ferdigheter som finnes blant forumets medlemmer - for eksempel grafikk, fotoredigering, IT kunnskap og omregning fra gamle kartreferanser til UTM, for å nevne noe.

Arquebus krigshistorisk museum bidrar gjerne med noe midler for å opprettholde dette forumet og for å støtte de som gidder å akkompagnere denne unike norske krigshistoriske støttetjenesten.




.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og takk for flott tilbakemelding.

Jeg har tenkt på oppgradering av forumet i mange år, men nå som det har blitt så stort er jeg litt redd for å tukle med innstillingene.
Men det må da bli en løsning!


Når det gjelder kostnadene for web og forum så er jeg enig med at jeg kunne ha fått det billigere, men i 2003 var jeg lei av de ustabile webhotellene jeg hadde på andre domener. Jeg trengte også MSQL for å ha en database for forumet og det var ikke alle som hadde dette. På den tiden var det mange som hadde en webside, men et forum som var på en "annen planet". Syns det var greit med et forum så lå rett etter domenen (kystfort/com/forum).

Er Svært fornøyd med de jeg bruker til domene og de har også gitt meg support fortløpende når jeg har trengt dette. en bra forsikring.
unike norske krigshistoriske støttetjenesten.
Hvis penger ikke eksiterte så ville jeg leve lenge på en slik uttalelse :)

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote:Hei og takk for flott tilbakemelding.

Jeg har tenkt på oppgradering av forumet i mange år, men nå som det har blitt så stort er jeg litt redd for å tukle med innstillingene.
Men det må da bli en løsning!
Det er jo alltids mulig å ta en kopi av databasen og programvaren og flytte over til en annen plass, og tørrtrene litt på oppgraderingen. Det er bare å si ifra dersom du ønsker hjelp.
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det må vel bli en oppgradering om ikke lenge. takk for at du tilbyr hjelp Tommy

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

få til en paypal knapp på siden erik. :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da har jeg fylt opp tanken med et par gig. Da er det bare full gass videre! ikke spar på drivstoffet dere!!

Erik H
Attachments
plassforbruk2010_7april_3.jpg
plassforbruk2010_7april_3.jpg (17.41 KiB) Viewed 320 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Nice! :)

Har gått over og komprimert de fleste bildene jeg har lagt ut slik at de tar mindre plass ;)

Og få fikset en paypal knapp på siden ;)
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da ligger det en paypal knapp på forsiden av www.kystfort.com

Først og fremst for å dekke de faktiske kostnader hvert år. målet er kr. 2500 pr år.

høres mye ut, men det skal være mulig. Har vel selv donert ca. 10 000 de siste 5 årene forumet har eksistert.

Hva mer skal jeg si. støtt i vei!

PDT_Armataz_01_36

All støtte i form av penger er velkommen og en oppmuntring. Det er dog en bonus og kommer ikke til forskuttere eller budsjettere noe som helst . På den måten kan jeg fortsette jobben uten å tenke på om lite penger betyr lite støtte eller omvendt. Penger er viktig, men også roten til mye. Gi gjerne litt hvert år eller under spesielle prosjekter.

På paypal kan man skrive om det skal gå til noe spesielt (f.eks auksjoner, prosjekter, etc)

Ps. jeg prøvde å gi penger til meg selv, men det fikk jeg faktisk ikke.. håper det går bedre for dere :)

Erik H
Attachments
paypal_donate.jpg
paypal_donate.jpg (66.64 KiB) Viewed 260 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Først og fremst for å dekke de faktiske kostnader hvert år. målet er kr. 2500 pr år.

høres mye ut, men det skal være mulig. Har vel selv donert ca. 10 000 de siste 5 årene forumet har eksistert.
Burde være mulig det ja - et par kroner fra hvert registrerte medlem, så er det i boks... PDT_Armataz_01_18

Har testet, og det fungerte fint for min del i alle fall... Lykke til mot målet!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tusen takk, det funket utmerket. jeg måtte velge mellom "deny" og "accept"... litt av en jobb :D

Det er dog vanskelig for meg å se hvem som er giver da jeg ikke kjenner alle. Skriv gjerne forum-navn når dere donerer.



Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempebra Erik :) Paypal er enkelt og fint...
Skal se om jeg ikke får lurt noen kroner din vei om ikke så lenge skal du se.

Tusen takk for et uunnværlig og uvurderlig forum Erik - og alle sammen!
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Flott at paypalknappen er på plass, ble litt enklere da, men håper du lager denne tråden som "sticky" med stor bokstaver, eller lager en knapp på selve forumsiden, (nederst til høyre på banneren er en fin plass) paypalknappen ble litt bortegjemt på hovedsiden synes jeg.

God helg her fra snøfonna på hytta :D
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”