Norsk Løytnant 11. april 1940, hva har han på hjelmen???

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Er det noen som har vet hva stripene den norske Løytnanten har på hjelmen er???? Forøvrig glad det ikke er meg som står i norsk paradeuniform på Akershus festning 11. april 1940 PDT_Armataz_01_14

KLIKK PÅ LINKEN FOR Å SE BILDE: http://festningsverk.no/Oslo_3.htm
Mvh. Stian
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Spørs om ikke dette kan være "nett" for å feste på kamuflasje.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jo det kan jo være det. Har du sett lignende nett til den norske hjelmen? Forøvrig pussig at fyren står i full parade uniform på denne datoen, hadde jeg vært han ville jeg muligens dratt lenger nord.... PDT_Armataz_01_09
Mvh. Stian
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Mener å ha sett noe slikt før, men er ikke sikker. Har denne type hjelm selv også, og kunne godt tenkt meg å få tak i ett slikt. Husker de nettene vi brukte. De var tettmasket, men ble jo festet på hjelmen. Kan ikke tenke noe annet dette kan være, men selvfølgelig, kan ta feil.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg tror du har rett Jon Vegard. Legger ved et nærbilde.

Er det noen som vet nøyaktig når Akershus Festning ble overgitt til tyskerne? Jeg trodde dette var 9. april, synes derfor det er pussig at bilde er tatt 11. april. Fyren har sabel og full galla.....
Attachments
Oslo Norsk Løytnant 11 april 1940.jpg
Oslo Norsk Løytnant 11 april 1940.jpg (152.73 KiB) Viewed 401 times
Mvh. Stian
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det er teip.Det norske forsvaret var i så elendig forfatning i 1940 at de måtte teipe gamle ødelagte hjelmer.....nei nå tuller jeg igjen.
Kan jo se ut som noe for å feste kamuflasjegrener fra Gran og Furu.Klips for feste av kamo-nett var vel ikke vanlig i Norge på den tiden så de brukte vel disse til å feste grener med....?
Dolmen.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

festningsverk wrote:Jeg tror du har rett Jon Vegard. Legger ved et nærbilde.

Er det noen som vet nøyaktig når Akershus Festning ble overgitt til tyskerne? Jeg trodde dette var 9. april, synes derfor det er pussig at bilde er tatt 11. april. Fyren har sabel og full galla.....
Det kan jo være at den offisielle overtakelsen skjedde et par dager senere.I disse dagene var det jo ennå noe som het ridderlighet og ting som ble gjort etter boka.Tyskerne hadde kanskje andre ting å tenke på den 9 april enn flaggskifte og at det i disse to dagene både var tyske og norske soldater under våpen der samtidig.
Noe av det samme skjedde i Øst-Finnmark der norske grensevakter fikk fortsette å bevokte grensen helt til tyskerne overtok i slutten av juni 1940.
Dolmen.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Ja jeg var inne på tanken at den offisielle overgivelsen var et par dager etter 9. april. Han ser jo upåklagelig korekt påkledd for "fest". Lurer jo selfølgelig på om det ligger en Colt i hylsteret, eller om det er pynt PDT_Armataz_01_09
Mvh. Stian
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ikke godt å si,det er mulig det er et våpen inni der.Ofte fikk offiserer beholde våpnene helt til avdelingen ble sendt hjem noe som jo og skjedde 8.mai1945 da tyskerne kapitulerte.Det var jo dette med disiplin og så videre.Løytnanten har kanskje pistol men ingen ammunisjon...?

Grensestyrkene i Finnmark hadde både våpen og amo helt til tyskerne overtok nesten en måned etter at de norske styrkene kapitulerte 10 juni og gikk i samlet flokk etter "avløsningen" og leverte inn allt.
Dette kan ha vært tilfellet her og bare at det skjedde etter to dager.Men det blir bare spekulasjoner fra min side,dette er det nok noen som kan noe om! PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”