Indremobile kystfort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje
Posts: 700
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg husker jeg en gang på 1980-tallet leste (muligens i Forsvarets Forum?) at Kystartilleriet for fremtiden planla noe de kalte indremobile eller internmobile kystfort. Ideen var at man skulle bygge masse tunneler inni fjellet med et stort antall åpninger til dagen. Skytset skulle være selvdrevet skyts (tilsvarende selvdrevet feltartilleri som f.eks. M109) med egen panserbeskyttelse, som skulle kjøre rundt inni tunnelene, komme til en åpning og åpne ild derfra. Fienden ville ikke vite fra hvilke tunnellåpninger skytset ville titte fram. Man kunne også la siste dm fjell stå igjen slik at det ikke var noen åpning, man kunne sprenge bort resten umiddelbart før man skulle bruke åpningen.

Hvor langt kom disse tankene, var det bare noen skisser på et papir, eller ble det virkelig jobbet seriøst med dette? Foregikk denne tenkningen i samarbeid med andre, f.eks. Sverige? Hva slags skyts ville man bruke? Det mest moderne mobile kystartilleriskyts var vel svenske M/80 KARIN, men den fantes vel ikke som selvdrevet skyts, de ble vel tauet etter lastevogn? Hva ville dette kostet, f.eks. sammenlignet med de 120 mm fort man bygget?
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er skrevet noe om dette i en annen tråd, men jeg finner ikke tilbake nå...

Se ellers "Klar til strid" (s. 322), hvor det nevnes materiell fra Vickers (AS90) og Oto Melara.

Jeg husker at Kjetun hadde en runde på fortene helt på tampen av sin periode som KAINSP (våren 1990 må det ha vært), og da ble dette presentert som et konsept man jobbet med. Det ble bla. lagt frem tegninger av fjellanlegg mm.. Jeg innbiller meg at det også var snakk om skinnemonterte systemer i disse anleggene, men her kan jeg selvsagt huske feil.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Fant noe om dette i en boken "The Naval Institute guide to world naval weapons systems, 1997-1998" side 269

http://books.google.no/books?id=l-Dzknm ... q=&f=false
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Einherjer wrote:Fant noe om dette i en boken "The Naval Institute guide to world naval weapons systems, 1997-1998" side 269

http://books.google.no/books?id=l-Dzknm ... q=&f=false
Vet ikke hvor mye man kan stole på den boken - beskrivelsen på s268 inneholder i alle fall mye feil/unøyaktigheter og usikre fakta ("presumably" brukes hyppig...). PDT_Armataz_01_18
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”