Vest-Agder Museet vil verne bunkeranlegg, andre vil rive.
http://www.fvn.no/kultur/Vest-Agder-mus ... 95901.html
(Artikkel ligger også vedlagt som PDF-fil)
(Edit 24/10/14 18:02) Litt off topic men her er den andre tilsvarende R620 bunkersen i norge:
http://finnmarkunderhakekorset.origo.no ... checkpoint
MKB 6. /502 Vara
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Vest-Agder museet vil verne unike bunkeranlegg - fvn.pdf
- (348.56 KiB) Downloaded 51 times
Holder på med en programserie som nevnt i en annen tråd. Arb. tittelen er "Festung Norwegen" Et av programmene skal handle om Møvik, Hanstholm og Vardås.
Det er opplyst flere steder at kanonene til Møvik kom på tog via Sverige. Er det noen som har bilder av denne transporten? Enkelte jeg har snakket med hevder at dette ikke er riktig og at de kom direkte til Kristiansand med båt.
Har bedt Jernbanemuseet om hjelp, men de har ikke funnet noe. Trenger hjelp for å være sikker på at jeg ikke videreformidler feilinformasjon.
Det er opplyst flere steder at kanonene til Møvik kom på tog via Sverige. Er det noen som har bilder av denne transporten? Enkelte jeg har snakket med hevder at dette ikke er riktig og at de kom direkte til Kristiansand med båt.
Har bedt Jernbanemuseet om hjelp, men de har ikke funnet noe. Trenger hjelp for å være sikker på at jeg ikke videreformidler feilinformasjon.
I følge DVD'en som selges på Møvik så ble de sendt med båt til Sverige og så videre med tog til Norge. Tunneller på Sørlandsbanen måtte utvides.
Her kan en se filmen: http://www.youtube.com/watch?v=bZ7pe98bKXU (se fra 4min 30 sek).
- Den samme infoen står i boken "Kanonene ved Skagerak" av J.E. Fjørtoft.
Men høres tungvint å sende med båt til sverige og så med tog videre i stedet for med båt direkte til Kristiansand eller passende plass i sør-Norge.
-Men var kanskje mangel på havner i Norge med ev. tilhørende veinett eller jernbane som kunne ta en slik last?
PS - Ser frem til programserien!
Her kan en se filmen: http://www.youtube.com/watch?v=bZ7pe98bKXU (se fra 4min 30 sek).
- Den samme infoen står i boken "Kanonene ved Skagerak" av J.E. Fjørtoft.
Men høres tungvint å sende med båt til sverige og så med tog videre i stedet for med båt direkte til Kristiansand eller passende plass i sør-Norge.
-Men var kanskje mangel på havner i Norge med ev. tilhørende veinett eller jernbane som kunne ta en slik last?
PS - Ser frem til programserien!
Re båt.
Problemet med forsendelsen av disse kanonene var behovet for å sende de som stabilisert last fra fabrikken i Essen til der de skulle monteres. Så vidt jeg kjenner til hadde man kun to jernbanevogner spesiallaget for dette formålet. Båten det er snakk om er selvfølgelig en jernbaneferge som tar vogn med rør. Da er veien over Sverige den naturlige, gitt det "gode" forhold man hadde til svenskene på dette tidspunktet.
Problemet med forsendelsen av disse kanonene var behovet for å sende de som stabilisert last fra fabrikken i Essen til der de skulle monteres. Så vidt jeg kjenner til hadde man kun to jernbanevogner spesiallaget for dette formålet. Båten det er snakk om er selvfølgelig en jernbaneferge som tar vogn med rør. Da er veien over Sverige den naturlige, gitt det "gode" forhold man hadde til svenskene på dette tidspunktet.
JEF
Takk for svar, men da dukker det opp nye spørsmål. Folk jeg har snakket med på Jerbanemuseet mener bildene på filmen om Møvik ikke er fra Sørlandsbanen. De mener det er bilder fra Ofotbanen så da må jeg igjen spørre. Finnes det bilder fra denne eller tilsvarende transport???
Det er Norddalsbroen på Ofotbanen med et (svensk?) malmtog, så den snutten er jo fullstendig irrelevant ift Møvik.BjørnB wrote:Folk jeg har snakket med på Jerbanemuseet mener bildene på filmen om Møvik ikke er fra Sørlandsbanen. De mener det er bilder fra Ofotbanen
- Attachments
-
- ofotbanen_kort.jpg (70.17 KiB) Viewed 541 times
-
- ofotbanen_video.jpg (246.92 KiB) Viewed 541 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Muligens noe info i JEF's svar her:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=930
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=930
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Noen bilder funnet på ebay, tatt av personell i den amerikanske kommisjonen som utarbeidet "german seacoast defences" rapporten høsten 1945.
Usikker på eksakt hvor, men "kristiansand" bildene er merket med "Møvig" og "arendal" bildene er merket "near Arendal, looking towards Skagerrak".
Usikker på eksakt hvor, men "kristiansand" bildene er merket med "Møvig" og "arendal" bildene er merket "near Arendal, looking towards Skagerrak".
- Attachments
-
- kristiansand1.JPG (285.67 KiB) Viewed 473 times
-
- kristiansand2.JPG (327.96 KiB) Viewed 473 times
-
- kristiansand3.JPG (214.82 KiB) Viewed 473 times
-
- arendal1.JPG (235.31 KiB) Viewed 473 times
-
- arendal2.JPG (200.51 KiB) Viewed 473 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Artig bilder. Det ene bildet med bunker og båter er tatt på Spinneren langs veien ut til Kroodden, en Vf-bunker (Wellblech) og Ringstandbunkere ytterst på holmen.
- Attachments
-
- Spinneren.JPG (382.2 KiB) Viewed 471 times
Mvh
Tormod
Tormod
På baksiden av det bildet sto det en kommentar om at gruppen hadde "frigjort" båten, men aldri fått start på den...Stutzpunkt wrote:Artig bilder. Det ene bildet med bunker og båter er tatt på Spinneren langs veien ut til Kroodden
Man får følge med på denne selgeren - det ble sikkert tatt mange bilder av den gjengen da de var på tur, og mange havnet nok i private album.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Seilbåten på det ene bilde er en Kragerøterne,
Mvh
Yngvar
Yngvar
Nå skjer det mere på Batterie Vara for å trekke turister til fortet
http://www.nrk.no/sorlandet/na-kan-du-s ... 1.12124434
http://www.nrk.no/sorlandet/na-kan-du-s ... 1.12124434
Det virker spennende med jernbanen. Må nesten se om jeg ikke kan ta meg en tur til sommeren.