Eldre felthåndbok

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kom over en eldre felthånbok med blant annet denne siden, ganske informativ syns jeg.

Mvh
Yngvar
Attachments
Kanonlære
Kanonlære
CCF24102008_00000k.jpg (750.72 KiB) Viewed 256 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg har min morfars Haandbok for den menige soldat i Fæstningsartilleriet fra 1912. Der er det beskrivelser av de følgende skyts (det må jo ha vært et helt forferdelig logistisk og treningsmessig problem med så mange slags skyts!):

Fremladeskyts:

26,7 cm og 22,6 cm kanoner av Armstrongs konstruksjon.
16,7 cm/4 tonns pallisserkanon.
16,7 cm/5 tonns ringet kanon.

Bakladeskyts:

30,5 cm og 28 cm kanon av Krupps konstruksjon.
15 cm og 12 cm kanon av Krupps konstruksjon.
8,4 cm kanon av Krupps konstruksjon.
12 cm omgjort kanon.
12 og 15 cm hurtigskytende kanon av Armstrongs system.
21 cm hurtigskytende kanon av Armstrongs system.
28 cm haubits av Whitworths system.
21 cm hurtigskytende kanon av system Darmancier & Dalzon.
24 cm haubits av system Darmancier & Dalzon.
12 cm hurtigskytende haubits av system Schneider-Canet.
12 cm hurtigskytende tårnkanon av system Schneider-Canet.
12 cm hurtigskytende kanon av system Schneider-Canet.
10,5 cm hurtigskytende kanon av system Schneider-Canet.
75 mm hurtigskytende kanon av system Schneider-Canet.
75 mm hurtigskytende posisjonskanon av system Schneider-Canet.
12 cm hurtigskytende feltkanon av Erhardts system.
65 og 37 mm hurtigskytende kanon av Hotchiss' konstruksjon.
65 og 37 mm hurtigskytende kanon av Nordenfelts konstruksjon.
57 mm hurtigskytende kanon av Finspongs konstruksjon.
37 mm automatisk kanon av Maxims konstruksjon.
10,15 og 6,5 mm mitraljøse av Hotchkiss' konstruksjon.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

lilje wrote:Jeg har min morfars Haandbok for den menige soldat i Fæstningsartilleriet fra 1912. Der er det beskrivelser av de følgende skyts (det må jo ha vært et helt forferdelig logistisk og treningsmessig problem med så mange slags skyts!):
Du traff spikeren på hodet. I motsetning til mange andre land, så valgte man i Norge å betegne materiellet på denne måten. "Opprøret" kom på 1930-tallet, da de som stelte med ammunisjonen fant systemet helt umulig.
I dag kalles 15 cm Armstrong kanonen som var brukt i Kystartilleriet ofte 15 cm kanon M/1897, M/1899 og M/1902 i en del litteratur. Dette var ikke samtidige betegnelser, men betegnelser satt på materiellet av forfattere som trenger en metode for å skille typene fra hverandre. Systemet som ble innført på 30-tallet brukte kanonens lengdekaliber som designator. Eksempelvis "15 cm hurtigskytende kanon L/47,5 Armstrong". Dette skilte ikke de tre lavettkonstruksjonene fra hverandre. Når det gjelder ekstysk skyts så arvet vi den tyske betegnelsen. (Det ble unektelig litt komisk når 12,7 cm SKC/34 i harmoni med NATO-bestemmelser ble omdøpt til 127 mm SKC/34 - kaliberet var jo 128 mm, og SKC er gammelmodig tysk for Schnell-Lade-Kanone Construktionsjahr). Til og med 75 mm kanonene og 120 mm kanonene vi anskaffet fra 70-tallet og utover var uten modell (M/åååå) betegnelse.
JEF
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

J E F wrote:Til og med 75 mm kanonene og 120 mm kanonene vi anskaffet fra 70-tallet og utover var uten modell (M/åååå) betegnelse.
Det er jo litt merkelig når den svenske betegnelsen på dem er 7,5 cm m/57 og 12 cm m/70!
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”