Hei.
Stangnes Fort ble etablert av tyskerne i okt.-40 som MAB 2/511 Harstad syd. Ligger på neset sør for Harstad havneområde. Hovedskyts 3 stk. SKL 45/C06, 10,5 cm.
Ble overtatt 18.mai-45. Tilhørte Kystaryilleribrigade Nord, Harstad festning, (Senere HSA, HSD) som Stangnes Fort
Ombevepnet 1959-60, fikk da 3 stk. 10,5 cm SKC/32 (fra Munkholmen, i paddeskjold), 4 stk 20 mm.Oerlikon og 2 stk. Bofors L/60. I tillegg 2 stk 150 cm lyskastere Oerlikonene
ble i 1979 utskiftet med 4 stk. 20 mm. RH.
Fortet ble nedlagt som stridsanlegg i 1989.Skytset ble skrapet, men sluttstykker og løp ble beholdt som reservedeler for 10,5 cm kanonen på Nes Fort.
Fortsområdet disponeres fremdeles av forsvaret.
Hilsen Sigfred R.
Stangnes Fort.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Res.Ko på Stangnes.X-Tysk.
Foto: G. Røsok (HSD) - ScreenHunter_018.jpg (27.44 KiB) Viewed 2057 times
- Res.Ko på Stangnes.X-Tysk.
-
- SKL 45 på Stangnes.
Foto: Forsvaret. - ScreenHunter_009.jpg (33.54 KiB) Viewed 2057 times
- SKL 45 på Stangnes.
Hei.
Vel, området er fremdeles militært og avsperret, så man må vel trå litt forsiktig med hensyn til billemateriale?
Arkivene etter HSD sitter nok på en god del stoff,antar jeg.
Hilsen Sigfred R.
Vel, området er fremdeles militært og avsperret, så man må vel trå litt forsiktig med hensyn til billemateriale?
Arkivene etter HSD sitter nok på en god del stoff,antar jeg.
Hilsen Sigfred R.
Muligens litt OT, men innimellom kommer det frem gamle minner, og nå sist fra diverse løpeturer opp til Gansåstoppen i gymtimene på Stangnes VGS...
Innbiller meg at det var en del betong/stillinger der oppe. Må vel sannsynligvis være luftvern i så fall. Noen som vet om det er riktig?
Innbiller meg at det var en del betong/stillinger der oppe. Må vel sannsynligvis være luftvern i så fall. Noen som vet om det er riktig?
Kjenner ikke til noen kikkert (det er nærmere 25 år siden jeg var der...), men det må evt. ha vært på vestsiden av åsen - i området hvor det gikk (går?) en sti opp. Jeg mener det var noe betong, men er ikke i stand til å huske hva det var (stillinger/bunkere). Er vel heller ikke helt usannsynlig at hukommelsen kan spille meg et puss... (ikke første gang i så fall ;-) ).TrulsM wrote:Har vært på Gangsåstoppen for litt siden, da la jeg ikke merke til noe?
Tenker du på den plassen den kikkerten står?
Litt rart om det ikke har vært noe der oppe dog...