Vesterøya fort skal "legges ned" igjen

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Skal på hundeutstilling på Vesterøya idrettspark på Lørdag. Får vel benytte sjansen til å ta en tur utover til Folehavna mens man er i området. Virker som om det ikke kan bli så mange flere muligheter senere.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ta en tur nå Tommy, og ta så mange bilder du kan av komplette kanonstillinger, nå er de snart borte.
På returen kan du jo komme ned til Gokstad kystlag og våre kystkulturdager, for en vaffel :)
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Yngvar wrote:Ta en tur nå Tommy, og ta så mange bilder du kan av komplette kanonstillinger, nå er de snart borte.
På returen kan du jo komme ned til Gokstad kystlag og våre kystkulturdager, for en vaffel :)
Det skal jeg gjøre. Dvs. det blir vel dårlig med bilder, da linsen min fremdeles er sykmeldt, men jeg kan iallefall stikke innom for en vaffel iløpet av dagen. :-)
--
Tommy
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:04, edited 2 times in total.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Da var det nok kroken på døra for HKB 5/980 Vesterøen:

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article? ... 77044/1158

PDT_Armataz_01_09
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja, dette var trist. Etter slike raseringer så mister man lysten til å gå tur der ute. Før kunne jeg finne en ny merkestein, en betongkonstuksjon under et tre, men nå blir alt gruslagte løpegraver, og jord og steinfyllinger med grønt gress på som skjuler tidligere bunkere som hadde en mening for fortet.
Jeg tror de neste generasjonen kommer til å lure på hvorfor vi raserte historen slik. Alt er snakk om penger og ansvar. Trist dag
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Enig med deg Yngvar! Rakke var mitt rekreasjonssted på mange måter. Benyttet det mang engang helt til de raserte det. Nå er det kun tur ut dersom det er nye opplysninger om mulige plasser som kan utforskes. Prøv å få til en avtale med dem som skal ødelegge bunkerne om det er mulig å bare ta dørene først, slik at det kan bli mulig å få tatt noen bilder inne før de tar hele greia!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

jeg har fått tilsagn om å få komme inn før de river. Håper bare at de holder hva de lover
Mvh
Yngvar
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Jeg har reist på fort i hele Norge!! Dette er det minst farlige jeg har vært på. PDT_Armataz_01_04
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Yngvar wrote:jeg har fått tilsagn om å få komme inn før de river. Håper bare at de holder hva de lover
Ja alle som vil bør få se før de river vel? Det er da ikke farlig.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:05, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Sandefjord Håndverks- og Industriforening, v/ Even Haughem, klager på vedtaket om å la Skifte Eiendom "sikkre" bunkere på Folehavna.
"Toget har ikke gått ennå. Sandefjord Håndverks- og industriforening har sendt klage på vedtaket som ble fattet av Plan og bygningsutvalget 17.06.09. Begrunnelsen for klagen er at vi mener at de positive innstillingene fra Riksantikvaren, Vestfold fylke og rådmannen i Sandefjord er bygget på feil eller mangelfull informasjon. Sagt på en annen måte påstår vi at de aller fleste bunkere og andre installasjoner på Folehavna er i god stand og ikke i en slik dårlig forfatning som Skifte Eiendom påstår.

På grunn av ferieavvikling og lav bemanning på bygningsavdelingen har ennå ikke skaffet meg full oversikt over saksgangen og tidsfristene i klagesaken. Det er likevel viktig å gjøre gode forberedelser og i den forbindelse er det særlig viktig å kunne dokumentere / underbygge vår påstand om at anleggene er i gjennomgående god stand.

Det ville være fint om dere som har jobbet en del med kystfort kunne skaffe meg noe skriftlig informasjon/dokumentasjon som sier noe om hvorledes bunkere er bygd, takform, materialbruk, tykkelse. Dokumentasjonen kan f. eks. presenteres som et brev til Sandefjord Håndverks- og Industriforening hvor forskjellige forhold beskrives.

Det vil også være nyttig å få informasjon om det finnes mange bunkere fra siste verdenskrig som har vesentlige skader som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Jeg har forstått at det er mange personer på landsbasis som er interessert i forsvarsverk fra siste verdenskrig. Det vil kanskje være mulig å benytte de nettverk og kanaler som man kjenner til for å skaffe opplysninger.

Er det noen som kan hjelpe oss med slike opplysninger?
Mvh
Yngvar
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

dette fortet ser jo ut til å være i meget bra stand , med tanke på at det har stått der i 70 år . kan ikke si jeg så noen bunkere eller skyttergraver
på noen av bildene som så ut til å trenge noen form for "sikring" . hvorfor er det ofte de mest bevaringsværdige fortene som blir revet/gravd ned først ?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Er det noe nytt i saken?
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Pingvinen wrote:Er det noe nytt i saken?
*Bump*

Stille i tråden, hva skjer i Sandefjord?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”