Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Sirkelen med ? ved siden av er blitt bekreftet av gamling i bygda . Skal ha vert en MG stilling . Personen som bur i huset ved siden av har fylt opp stillingen med diverse skrap
Attachments
brakker sandve.jpg
brakker sandve.jpg (110.97 KiB) Viewed 489 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Sirkelen med ? ved siden av er blitt bekreftet av gamling i bygda . Skal ha vert en MG stilling.
Sånn skal det være ! Bra du snakker med seniorene PDT_Armataz_01_18

Men, merket "?", ser jeg ikke .... (Venter på nye briller ila. uken ;-) )

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Men, merket "?", ser jeg ikke .... (Venter på nye briller ila. uken ;-) )
En liten krusedull mitt på og nesten øverst i bildet.. (til venstre for hus nr 793)?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:En liten krusedull mitt på og nesten øverst i bildet.. (til venstre for hus nr 793)?
Ahhh, leste det som en "P" jeg... takk !
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det stemmer :D
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det eg lurer på er om det påståtte(i følge karmøy kommune) minefeltet ved Gunnarsvik blei lagt ut under krigen eller ikke. Den okkuperte bygningen i nærheten av minefeltet er igrunn grei nok for det er ikke så mange bygninger å velge mellom(2 stk). Skal senere laste opp et kartutsnitt av området det er snakk om . Kommer til å plassere minefelt og okkupert hus (to alternativ) .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

De små sirklene spredt om kring på kartet er kjente BUNK.(1-6)To av de små sirklene er løpergraver.
Har markert en mulig Maskin Gevær stilling med:MG? Ildområde mot vikrasanden .
Stor sirkel viser mulig minefelt basert på karmøy kommunes animasjons kart på side 1 i denne tråden om Sandve.
O.B.1=Okupert Bygning 1 alternativ (mest sansynlig)
O.B.2=Okupert Bygning 2 alternativ
Om det til slutt vil vise seg at minefeltet var plassert der eg har
plassert det på dette kartet ,så finner eg det merkelig at minefeltet
ikke ble plassert ved Vikrasanden (i dag en innestengt gjørme dam).
Attachments
oversikts kart sandve.jpg
oversikts kart sandve.jpg (100.77 KiB) Viewed 411 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Her var jo interressen stor...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, velkommen i 'klubben' ... det er flere enn du som ofte savner respons og innspill av oss som har postet bokstavelig "hundrevis" av innlegg ;-)

Når det gjelder det kommunale kartet så kan det være greit "retningsgivende" - men komplett og feilfritt er det ikke.

M.h.t. minefelt så er det stor sannsynlighet for at det som på det forenklede kartet kalles "Minefelt" i praksis bestod av flere enn "ett felt" i tysk minekart-opptegning. Da vil det finnes nøyaktige karter på flere målestokker med overordnet og detaljer for leggemønster. Det vil også være fastpunkter for utmåling i terrenget, f.eks. merker i stein vil vel være naturlig der ute.

Kanskje noen har sett/lest om kartene for dette området i arkiver ?

Ellers har du fått mye med nå - og det hadde vært kjekt å sett på det "nye" som er kommet til. Det får vi kanskje ta en gang på vei til Syre-jungelen ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kanskje noen har sett/lest om kartene for dette området i arkiver ?
Jo.... Minekart fra Sandve ligger på Riksarkivet (Og resten av Karmøy), men har ikke sett på dem selv.... Kanskje noen medlemmer fra Oslo kunne tatt turen oppom og fått tak i kopier til dere? :-)

Erik
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik E wrote:
Kanskje noen har sett/lest om kartene for dette området i arkiver ?
Jo.... Minekart fra Sandve ligger på Riksarkivet (Og resten av Karmøy), men har ikke sett på dem selv.... Kanskje noen medlemmer fra Oslo kunne tatt turen oppom og fått tak i kopier til dere? :-)
Om noen forklarer prosedyren, så kan jeg sikkert stikke innom der en tur. Det ligger på Kringsjå? I såfall, så er det jo rett ved jobben, slik at det er bare å stikke innom på vei hjem fra jobb.
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:
Kanskje noen har sett/lest om kartene for dette området i arkiver ?
Jo.... Minekart fra Sandve ligger på Riksarkivet (Og resten av Karmøy), men har ikke sett på dem selv.... Kanskje noen medlemmer fra Oslo kunne tatt turen oppom og fått tak i kopier til dere? :-)

Erik
Hei, ja det hadde vært veldig interessant - men det krever vel en vi grad av erfaring i å ta seg fram i arkivet. Og tid.

Noe tips om mulige velgjørere i området ? - En "annonse" i Kaffekroken - diverse kanskje ?

Ser fram til den dagen, om den kommer, at dette materialet blir digitalt tilgjengelig på nett...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Frem til 1972 var vikrasanden fortsatt en fin liten sandstrand. Men i løpet av 1973 blei det laget en "midlertidig" vei over bukten. Denne veien var nødvendig for å kunne bygge den lengste moloen på Sandve. Under krigen kom havet rett inn her . Og vikrasanden var mest sannsynlig minelagt. Sandve velforening har planer om å få åpnet veien som går over bukten for å kunne gjenskape vikrasanden. Under dette arbeidet vil det nok bli funnet en del miner på avveie.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik E wrote:
Kanskje noen har sett/lest om kartene for dette området i arkiver ?
Jo.... Minekart fra Sandve ligger på Riksarkivet (Og resten av Karmøy), men har ikke sett på dem selv.... Kanskje noen medlemmer fra Oslo kunne tatt turen oppom og fått tak i kopier til dere? :-)
Du er sikker på at de ligger ved Riksarkivet i Oslo, og ikke ved en av de regionale avdelingene, som f.eks Bergen eller Stavanger?

Minekart ved Statsarkivet i Bergen
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jepp - De lå tidligere i Kristiansand, men ble flyttet til Riksarkivet i 1995!
Hadde vært glimrende hvis du kunne tatt deg tid der oppe en dag! Hører fra meg ;-)

Erik
Post Reply

Return to “Haugalandet”