Noen som har bilder eller vet om kystfort rundt Hvaler øyene

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Her er et utsnitt av Oslofjorden, de med rød ring rundt er lokale radarsteder. En av de er nok den du mener.

Mvh
Yngvar
Attachments
De med rød ring rundt er "Flugwachen" radar
De med rød ring rundt er "Flugwachen" radar
hankoe.jpg (30.38 KiB) Viewed 486 times
krbe
Posts: 17
Joined: 06 Feb 2008 15:19

DET FINNES NOEN RESTER AV RADARANLEGET VED ELLINGÅRD. FUNDAMENTET STÅR IGJEN. DET FINNES OGSÅ BILDER AV DENNE RADAREN FRA LIKE ETTER KRIGEN.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Så fint, har du bildet og info om denne radarstasjonen?

Mvh
Yngvar
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Det står faktisk igjen rester etter 2 radarstasjoner i Onsøy, den ene har radaren på plass også.

mvh

Christian S
Christian S
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er jo kjempefint. Kan du angi hvor de radarene er på et kart?

Mvh
Yngvar
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

jøss, den har jeg ikke sett, skulle vært veldig interessant og sett den. Hvor står den??.ED
ErikD
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Den uten radar (hele taket er vekk, ellers god stand): Utne/Øtne, R 045 693

Med radar: Hauge, R 036 694


Vet forresten noen av dere hvor Dale kystfort lå?

mvh
Christian S
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det hadde vært spennende å sett bilder av fundament/radar hvis denne faktisk står igjen.

Norge brukte så vidt jeg vet nesten ikke de tyske radarene og begynnte på 50 tallet å installere amerikanske radarer.

Skulle gjerne også sett bildet som ble tatt rett etter krigen og om mulig få en kopi av dette.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Jeg skal se om jeg får tatt bilde av radaren til helga, uten at det er ett løfte. Bilde av den uten radar:

Hvis dere skal se på den uten radar bør dere prate med grunneier først, den med radar er mer tilgjengelig fra vei, bare 50 meter, så der er det bare å se i vei.



Yngvar: Er det radarstasjon ved Onsøy Kirke? Evt hvor? Virker forsåvidt fornuftig dersom triangulering var viktig for nøyaktigheten...

Tips om alt annet av tyske stillinger ig støttepunkter i nærheten av Fredrikstad tas imot med takk, da jeg har ett prosjekt på gang og trenger oversikt.


mvh
Attachments
DSC02362-komp.JPG
DSC02362-komp.JPG (137 KiB) Viewed 369 times
DSC02361-komp.JPG
DSC02361-komp.JPG (162.17 KiB) Viewed 369 times
Christian S
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Dette var et fundament veldig mye brukt til Fumo 214 Wurzburg reiese eller Scheer, etter det jeg kan lese av mine papirer så ble nesten ikke Scheer brukt i Norge, og utseende messig er disse like.

Så viss det andre fundamentet er likt så er vel det pr dato den eneste radaren som står oppe. venter i spenning.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det ser ut som om det er fundamente til en FuMo214, den med antennen på, har den det samme fundamentet?
Hva er adressa til disse?
Jeg har hørt at det skal være en radar ved Onsøy kirke, men vet ikke noe mere en det.

Ellers så har det vært mye radaraktivitet på Hankø, i Vabukta og noe luftvern på toppen, sør for kongehytta. Det er vel noe på Foten også.
Fortene Torgauten, Mørvika, Rauøy, Kjøkøya og Dale kjenner du kanskje til.
Du som er lokalkjent, hvor er Knatterød jerbanestasjon?


Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ang. Dale fort

"Dale fort HKB 17/971 ble opprettet i april 1945, men aldri fullført på Dalebakken ved Fredrikstad.
To tunneler i fjellet skal ha vært påbegynt, men dette er ikke bekreftet da man ikke helt sikkert vet hvor fortet skulle plasseres.
I følge tyske betegnelser stå batteri nummer 17/971 oppført med 15,5 cm sFH 17 (p) under Kvalsund i Finnmark. Det samme batteri nummer med samme skyts står også under Dale i Oslofjorden, men da med betegnelsen sFH 414 (f). Skytset kom ikke frem til Dale før frigjøringen i 1945.

15,5 cm Schwere Feldhaubitze 413 (b), 414(f) og (i), 17(p)
155 mm
L/15,3
Vekt 3300 kg
Granatvekt 43,61 kg
Rekkevidde, 11300 m
Skuddtakt, 3 skudd i minuttet
Attachments
Dale.gif
Dale.gif (47.13 KiB) Viewed 354 times
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Jeg lover herved å ta bilder av bunkeren med radar til helga siden interessen er så massiv :)


Takk for info ang. Dale. Si gjerne ifra dersom du kommer over noe mer nøyaktig. Kan du linke til noen kilder på nett bortsett fra nuav?
Har funnet litt mer selv også siden i morges:

"HKB 17/971 Dale med fire 155cm sFH 414(f), skuddvidde 11100 meter. Dette var det tidligere batteri Kvalsund i Finnmark, og det kom til Dale i Fredrikstad i begynnelsen av april 1945. Det var ikke ferdigbygget da krigen sluttet. Batteriet stod ca 6 km inne i landet og skulle dekke landfronten ved Fredrikstad og Halden.
Ved Knatterød jernbanestasjon stod jernbaneartilleri 689 med sine to 28 cm schwere Bruno kanoner og dannet ryggraden av artilleriforsvaret på østsiden av fjorden. Dette batteriet var ikke underlagt kystartilleriet lenger"

Hentet fra boken "Tyske kystfort i Norge" av J E Fjørtoft -Anbefales!!!

Knatterød er sør for Rakkestad.
Send meg PM hvis du vil høre noe veldig tøft ang batteri 689/Dale.

Mørviken vet jeg heller ikke hvor er. Har du mer på den? Den er heller ikke i boka, så da var det muligens et MKB?
Christian S
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

MØRVIKA FORT Zug 6/980

Mørvika fort lå under HKB 6/980 Torgauten. De ble utstyrt med to stk 10,5 cm K331 (f) Disse ble plasserte i fjellanlegg (Regelbau Nr. 671)

Mørvika fort

1944, September
2 x 10,5 cm K331 (f)
Kanonene i kasematter i fjellanlegg

1965/1966
Decca 974 varslingsradar.
2 x 150 cm lyskastere

2 x 20 mm Oerlikon LV
Skiftet senere ut med 12,7 Mitr.

1960-1994
2 x 10,5 cm SKC/32
Montert i de gamle stillingene. Senere med konisk skjold. (1980)

Gå inn på norgeibilder.no og søk på Mørvika (Halden) så finner du det.

Mvh
Yngvar
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Her er rosinen i pølsa, men jeg har ikke fått det skikkelig bekreftet ennå, så det må tas med ei klype salt. Jeg skal sjekke det skikkelig senere.

Tyskernes første prosjekt i området, før batteri 689 og i nærheten av Dale var å sette opp 2 store kanoner, angivelig 38 cm, på bakken Nord-Øst for Fredrikstad. De lagde store fundamenter til disse kanonene på flatmark, men da kanonene ble montert fant de ut at fundamentene begynte å sige ned i bakken, og det var visst da de skaffet jernbaneartilleri istedenfor.
Dette ble etter sigende sett på som en fadese hva angår ingeniørkunst, og dysset ned. Kanonene ble fjernet, men ammobunkerne står selvfølgelig igjen, og de store betongringene som utgjorde fundamentene står fortsatt der.
Det hele kan sees ganske godt når man sitter på toget fra Fredrikstad mot Oslo; ca 2 min fra byen, på høyre side, kan man se en bunker i en liten fjellknaus rett ved togskinnene, med fundament (med masse gammelt skrot på) rett sør. Den andre bunkeren er 2-300m lenger mot nord, sprengt i ett vesentlig større fjell.

Takk for info ang Mørviken, forresten.

mvh
Christian S
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”