kart over bunkere

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

finnes det noen som sitter på kart over bunkere i kristiansund?
jeg vet at det finnes mange bunkere i sentrum av byen og at det må være muligheter til å komme seg inn i dem. Har en viss peiling på 2 stk regelbau 633 så et kart hadde hvert flott
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Spesiell by ja.... Bygget oppå støttepunktene, og flere av bunkerne ble like etter krigen tiltenkt brukt som tilfluktsrom og derfor bevart!
Har desverre ikke kart, men har vært nede i 3 "underjordiske" bunkere i byen, hhv 2 stk. R633 og en R634 uten panserkuppel..... Så i tillegg minst 2 stk R105 MG kasematter, 1 eller 2 R676 PAK kasematter og en R502 med panserkuppel som var permanent stengt/gravd over.
Denne ene R633`en ble jo "kjendis" dengang man fant den. Avisene skrev at den fremdeles var utrustet med "Hitlers helvetesmaskin", noe som for så vidt er sant....Vet ikke hvilken innvirkning dette hadde på boligprisene i området. Den andre R633`en er ribbet og helt tom. :wink:

Regelbau 634 like ved brannstasjonen... Her ser vi et klart eksempel på "moderne bunker forsking" :)
Image

Nede i bunkeren er nummereringen fremdeles godt bevart! Nummeret refererer til støttepunktbeskrivelser, byggelister og sansynligvis kart.
Image

En av Regelbau 105 kasemattene:
Image

Type 486P2 panserkuppel på Regelbau 502 bunker:
Image

Sist men ikke minst, like utenfor sentrum finner du ogå en av 3 kjente L 480 bunker i Norge som opprinnelig var utstyrt med Wassermann radar.
Bildet viser kun brønnen for radarmasten, men det er en stor bunker under som fremdeles er åpen!
Image

Her er forresten et gammelt avisklipp "Stützpunkt" sendte meg (Takker!)
Desverre har ikke avisen gjort hjemmeleksa si, så det er en del feil i den artikkelen med tanke på tall....Men våpenet er helt klart sjeldent!
Image

Mvh
Erik E
arnie
Posts: 5
Joined: 29 Oct 2006 16:32
Location: Kristiansund

ronny mahle wrote:finnes det noen som sitter på kart over bunkere i kristiansund?
jeg vet at det finnes mange bunkere i sentrum av byen og at det må være muligheter til å komme seg inn i dem. Har en viss peiling på 2 stk regelbau 633 så et kart hadde hvert flott
Ingen som vet om det finnes kart eller oversikter?
Jeg er også interessert!

På generell basis er jeg litt overrasket over at det tilsynelatende ikke finnes eT sentralt kartverk over slike anlegg - men det er kanskje noe forsvaret sitter på? Noen som vet?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kart er alltid mangelvare og ikke alltid enkelt å dele da de fleste er ganske så store.
det har alltid vært slik at de kartene som har kommet fram er fra lokale historikere/hobby historikere eller folk som har jobbet i forsvaret og tatt med seg noen kart hjem. Forsvaret er ikke de første til å dele denne informasjonen med mindre lokale krefter "tvinger" dette fram (f.eks når det skal skrives bøker osv.)

noen andre som har teorier om dette?

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder kart så har forsvaret dette, etter det jeg har erfart sitter de på det meste, disse går under kattegorien riketssikkerhet og er ikke mulig å få tak i før ca 20-60 år etter at et kystfort er nedlagt.Avhengi av om forsvaret har gjort modifikasjoner eller hvilken status kystfortet har hatt.

ellers er det mulig at det står noe i stortingsmelding nr 10 fra 1949 angående byggverk, der står en del, men det er også en del som er utelatt, prøver selv å få tak i en kopi av denne.

Werner
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

Vet om 1 person som har et meget detaljer kart over bunkere og andre installsjoner i kristiansund, til og med utdassene er tegnet opp..


sjekk ut www.brunsvika.com -> nyheter fra september.

er foresten en del gamle bilder fra krigen også på den siden.
arnie
Posts: 5
Joined: 29 Oct 2006 16:32
Location: Kristiansund

anders wrote: sjekk ut www.brunsvika.com -> nyheter fra september.
Duverden - der var det en som tydeligvis sitter på mye informasjon, ja.
Takk for linken! :)
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Enda noe nytt der.. Bunker under kirka... og barn finner papirer i bunker..
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”