HKB 7./980 Kjököen (589) (Kjøkøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jan wrote:Veldig interessant omvisning! Historie fra 1814 og den optiske telegrafen (som stod på Hvalerøyene, Kjøkøy, Kråkerøy og videre inn til Oslo. Melding fra Hvaler til Oslo (Christiania) tok 55 minutter i 1814. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Telegraf Videre historie fra 1905 og til 2007-2008 da Kjøkøy Fort ble lagt i møllposen. Synd det ikke kom flere enn 20-25 personer (stort sett lokale beboere.)
Så forsåvidt interessant ut, men det ble litt for vanskelig å rekke nedover dit på en vanlig hverdag,
--
Tommy
dudemac1
Posts: 3
Joined: 14 Sep 2011 20:45

Siden det var i regi av Østfoldmuseene burde det vært gratis!
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg var på en ekstremt kortreist tur med bobilen sist helg, deriblant en tur til Kjøkøy fort. Ruslet meg en fin tur i 2,5 time på fortet og tok en del bilder. Det var nesten to år siden sist jeg hadde vært på fortet, og «polkagris kanonløpet til «øvre kanon» hadde blitt malt grønt og kanonskjoldet til «nedre kanon» det samme. Sistnevnte hadde veldig mye av kamuflasjemalingen flasset av i løpet av årenes løp. Både løpet og skjoldet er derfor ensfarget grønt på «nedre kanon», mens «øvre kanon» har kamuflasjefarget skjold og ensfarget grønt løp.

Jeg har skrevet en del om turen og lagt ut en masse bilder som vanlig:

https://www.kak.net/2019/04/13/kortreis ... okoy-fort/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Fire bilder fra Kjøkøy fort, jeg hadde bare ikke mulighet til å legge dem til som vedlegg på lørdag.

(Flere og bedre bilder i linken ovenfor)
Attachments
kjokoy_fort1.jpg
kjokoy_fort1.jpg (279.62 KiB) Viewed 283 times
kjokoy_fort2.jpg
kjokoy_fort2.jpg (312.11 KiB) Viewed 283 times
kjokoy_fort3.jpg
kjokoy_fort3.jpg (278.86 KiB) Viewed 283 times
kjokoy_fort4.jpg
kjokoy_fort4.jpg (275.53 KiB) Viewed 283 times
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

:bra:
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:bra: :bravo
Karl
Posts: 2
Joined: 25 Jun 2020 17:32

noen som kan fortelle meg hva som er bak den støppte døra på venstre side på bilde her ?
evt tegninger eller bilder og litt historie om rommene.di på høyere side har jeg sett bilder av ,den åpne hallen trappa opp og vann kara men finner llite info om hva det er brukt til osv og tegninger av hel område og fjell anlegge hadde vært av stor interesse siden det ikke er stort og finne på nett bod her ute i 16 år og blitt noen timer med turer her oppe opp gjennom åra men finner noe nytt hele tiden ,-)men selv om man har lest lett mye opp gjenom åra så må det væremere historie her ute en hva googel finner så visa noen sitter på noe eller vil dele litt info så setter jeg stor pris på det mvh tomas
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Karl wrote:noen som kan fortelle meg hva som er bak den støppte døra på venstre side på bilde her ?
evt tegninger eller bilder og litt historie om rommene.di på høyere side har jeg sett bilder av ,den åpne hallen trappa opp og vann kara men finner llite info om hva det er brukt til osv og tegninger av hel område og fjell anlegge hadde vært av stor interesse siden det ikke er stort og finne på nett bod her ute i 16 år og blitt noen timer med turer her oppe opp gjennom åra men finner noe nytt hele tiden ,-)men selv om man har lest lett mye opp gjenom åra så må det væremere historie her ute en hva googel finner så visa noen sitter på noe eller vil dele litt info så setter jeg stor pris på det mvh tomas
Tror du må være litt mer spesifikk på hvilken dør du mener på.
--
Tommy
Karl
Posts: 2
Joined: 25 Jun 2020 17:32

får ikke delt bilde men tenker nå på døra som er støpt igjen på venstre side inne i bunkeren i skams klove
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Den siste helgen i september hadde jeg en omfattende runde på Kjøkøy fort for første gang på lenge. Jeg er stadig vekk innom Kjøkøy fort og tar litt bilder, men det blir ofte bare en liten runde innom de faste stillingene. Men denne helgen brukte jeg fire timer på lørdag og fire og en halv time på søndag for å rusle rundt på et større område av fortet, også steder jeg ikke hadde besøkt på mange år og kanskje bare vært innom en gang tidligere. Tenker da f.eks på nærforsvarstillingen helt nede ved vannet helt syd på øya og den andre lyskasterbunkeren som ligger rimelig bortgjemt til nå som den har blitt såpass tilgrodd. Les om runden jeg hadde på Kjøkøy fort og se alle de nesten 650 bildene fra turen her:

https://www.kak.net/2022/04/08/en-omfat ... d-bobilen/
Attachments
kjokoy_fort1.jpg
kjokoy_fort1.jpg (273.79 KiB) Viewed 131 times
kjokoy_fort2.jpg
kjokoy_fort2.jpg (252 KiB) Viewed 131 times
kjokoy_fort3.jpg
kjokoy_fort3.jpg (319.21 KiB) Viewed 131 times
kjokoy_fort4.jpg
kjokoy_fort4.jpg (327.34 KiB) Viewed 131 times
kjokoy_fort5.jpg
kjokoy_fort5.jpg (251.5 KiB) Viewed 131 times
kjokoy_fort6.jpg
kjokoy_fort6.jpg (285.9 KiB) Viewed 131 times
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Fem uker senere endte jeg opp ved Puttesund igjen, jeg skulle egentlig til Skipstadsand på Hvaler. Men det er jo utrolig fint ved Puttesund! Og siden jeg aldri går lei av å ta en runde på Kjøkøy fort, ble det en ny runde på lørdagen! Ikke like omfattende som sist riktignok, men en del bilder ble det allikevel. Fikk blant annet tatt bilder av den sydligste kanonstillingen for 10 cm K17/04 fra en litt annen vinkel enn tidligere som fungerte bra med sløret solnedgang i bakgrunnen!

Bildene og teksten fra turen finner dere her:
https://www.kak.net/2022/04/13/tur-med- ... okoy-fort/
Attachments
kjokoy_fort1.jpg
kjokoy_fort1.jpg (254.42 KiB) Viewed 105 times
kjokoy_fort2.jpg
kjokoy_fort2.jpg (329.21 KiB) Viewed 105 times
kjokoy_fort3.jpg
kjokoy_fort3.jpg (314.29 KiB) Viewed 105 times
kjokoy_fort4.jpg
kjokoy_fort4.jpg (259.17 KiB) Viewed 105 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”