Hej,
Tyske fly var fra 1940 udrustet med FuG 25 og Würzburg var udrustet med Zwilling (Abfrage).
Freya blev først udrustet med det tilsvarende Kuh (Abfrage) i 1942. Modtageren Gemse krævede en tredie antenne som det ses på sene versioner af Freya.
mvh
SES
Stellung Tanne (Linesøya/Tarva)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Finner ingen notater om nytten av radarene på Vestlandet i farten. Det jeg husker å ha lest i flere rapporter er at settene var kronisk ustabile og at bensinaggregatene som var levert med ikke leverte god nok og stabil nok spenning. (Dette ble senere løst med å anskaffe større dieselaggregater) Ellers var settene ekstremt utsatt for vær og vind, og falt ut svært ofte.
JEF
Hej,Paul S. wrote:Spør igjen Er der noen innførsler i KTBer el. som viser bruken/nytten av denne radar ? SEEKO Stavanger bør vel ha noe notert.Er der noen her som har innførsler om bruken/nytten av disse ?
mvh
Paul S.
Da der var tale om en Lw enhed har SEEKO KTB vel næppe ret meget. Jafü Norwegen KTB er nok mere relevant, men har nogen den?
mvh
SES
Har vært borti noen, men da KM(Freya). Som du skriver så nevner de den ustabile drift pga været og tekniske feil.Finner ingen notater om nytten av radarene på Vestlandet i farten. Det jeg husker å ha lest i flere rapporter er at settene var kronisk ustabile og at bensinaggregatene som var levert med ikke leverte god nok og stabil nok spenning. (Dette ble senere løst med å anskaffe større dieselaggregater) Ellers var settene ekstremt utsatt for vær og vind, og falt ut svært ofte.
Var nok ikke mye tiltro til nytten av disse de første år.
Mener å huske at det tok en god stund før den første nedskytingen av ett britisk fly basert på radarpeiling i Bergensområdet, og samarbeidet mellom denne og jagerfly fra Herdla/Stavanger.
Tror en KTB fra SEEKO Stavanger er lettere tilgjengelig og mer spredd enn en KTB fra Jäfu Norwegen. Ser man på andre KTB´er fra KM så bør dennne Freya være notert når den ble satt opp,når de er operativDa der var tale om en Lw enhed har SEEKO KTB vel næppe ret meget. Jafü Norwegen KTB er nok mere relevant, men har nogen den?
, og når de videreformidler evnt relevant informasjon til SEEKO.
mvh
Paul S.
Brua er omsider ferdig, så nå sparer man i alle fall penger til ferje (ingen bompenger blir det heller):Erik H wrote:Tilslutt må vel noen av bildene presenteres på forumet. Har man brukt en hel dag på en tur + en god del penger på ferje, drivstoff og mat
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/72- ... 03096.html
(kanskje en økt trafikk av "bunker-jegere" kan være med på å rettferdiggjøre sluttregningen..? )
-
- Posts: 2
- Joined: 05 Nov 2012 23:45
Meget interressant tråd, har vært mye på Lines i barndommen, men var ikke så interessert i tyskerbunkere da. Har noe slekt igjen på øya og kommer til å ta en tur i nærmeste framtid. Leste noe om anspent stemning mellom tyske soldater og lokal befolkningen. Hva gikk det i? Krangel om de lokale damene? D.D.
Dette er mitt første innlegg i forumet. Tar sjansen på å legge ut disse bildene da jeg ikke har funnet annen info om Øyholmen.
- Attachments
-
- DCP00352.jpg (95.51 KiB) Viewed 381 times
-
- DCP00348.jpg (71.04 KiB) Viewed 381 times
-
- DCP00349.jpg (74.7 KiB) Viewed 381 times
-
- DCP00351.jpg (69.93 KiB) Viewed 381 times
-
- DCP00346.jpg (76.13 KiB) Viewed 381 times
Det er ikke alltid så lett med navn på de tyske installasjonene...Shorty wrote:Dette er mitt første innlegg i forumet. Tar sjansen på å legge ut disse bildene da jeg ikke har funnet annen info om Øyholmen.
Du finner en del informasjon her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=2755
Informasjon som ikke deles, går tapt!
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Slo i sammen trådene om samme tema.
Mvh
Tormod
Tormod