Dokumentert dumping i sjø og ferskvann?

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hei alle sammen!

Jeg har i det siste tenkt en del på hvor mye ammunisjon og utstyr som ligger dumpet i vann og/eller sjø rundt om kring i landet. Som Forsvarets Forskningsinstitutt sier:
​Etter andre verdenskrig og helt fram til 1980-tallet ble ammunisjon dumpet i havet, i den tro at sjøvannet ville tære på og uskadeliggjøre ammunisjonen. I dag vet vi at det ikke alltid skjer.
Det finnes flere tråder her på forumet med eksempler på ammunisjon funnet i sjøen. Men hvor mye dokumentasjon finnes det om dumpingen? Går det an å finne tilbake til stedene ammunisjonen ble dumpet? Finnes det en oversikt? Og hvor mye er egentlig dumpet på steder hvor den er til fare for "Dykkere og mennesker som bader"?

Forsvaret vet jo garantert om en del selv, og noen sjøkart har jo også dumpingplasser merket — men hva med ferskvann?

Det finnes jo mange kystfort, og mange av dem lå i nærheten av ferskvann. I mitt eget hjemmeområde ved jeg at det finnes ammunisjon i vannene som ligger rundt Fjell Festning — men har noen sett noen rapporter om dumping derfra, for eksempel?

Jeg skulle gjerne visst litt om omfanget, rett og slett.
Sindre
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Jeg vet at det ble dumpet tysk ammo fra Flatset Fort i Vesterålen i sjøen rett utenfor Flatsetvågen. En grunneier fant rester i sjøen.

Sitat fra http://slektsdata.no/Krigsaarene.htm

" I sjøen utenfor festningen (utenfor Flatsetvågen) er det dumpet betydelige mengder med ammunisjon som fremdeles er skarp. En stor granathylse og bunter med "lunte"(?) funnet i sjøen har jeg tatt vare på (bilder kommer). "Lunten" brenner faktisk like godt i dag (spaghettilignende bunter med gummiaktig materiale).
Lokalbefolkningen har gjennom flere år forsøkt å få opp gjenstander fra sjøbunnen, for det meste lange granathylser i messing. Trolig en ikke helt ufarlig virksomhet."

Øyvind
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Interessant! Takk.

Jeg er enig i betraktningen "trolig en ikke helt ufarlig virksomhet" ... Også "spennende" at man sjekker hvorvidt gamle lunter fortsatt brenner. :?
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Går det an å finne tilbake til stedene ammunisjonen ble dumpet? Finnes det en oversikt? Og hvor mye er egentlig dumpet på steder hvor den er til fare for "Dykkere og mennesker som bader"?

Forsvaret vet jo garantert om en del selv, og noen sjøkart har jo også dumpingplasser merket — men hva med ferskvann?
Det ble laget rapporter på alt, også dette. Har sett flere slike, bla i forskjellige mapper på Riksarkivet, uten at jeg er i stand til å finne dem (eller referansene) nå.

Uansett er det nok av arkiver med potensiell interessant informasjon om dette:
https://www.arkivportalen.no/search?tex ... ammunisjon
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk skal du ha, Natter! Det var mye i arkivet, så utfordringen er vel å begrense seg! Jeg fant også boken "Ammunisjonstjenesten i hæren etter 1945": der står også mye generelt om dumping i sjø og ferskvann. https://www.nb.no/items/b5e7644d9ed2fc8 ... ter%201945

Jeg har også lært at ferskvann hvor man dumper store mengder TNT blir rosa på farge, så hvis du bor i nærheten av et rosa vann, ville jeg ikke badet =)
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Jeg har også lært at ferskvann hvor man dumper store mengder TNT blir rosa på farge, så hvis du bor i nærheten av et rosa vann, ville jeg ikke badet =)
...tilsvarende ble urinen hos arbeiderne på TNT-smelteanlegget på Østøya rosa (hvor helseskadelig det evt var vet jeg lite om).

On topic, dog ikke i Norge - et interessant funn i ferskvann på Alderney (skal bli interessant å se om de får opp noe av dette):
https://www.warhistoryonline.com/news/german-2.html
Informasjon som ikke deles, går tapt!
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Mange av disse stedene blir til en viss grad hemmeligholdt, mye av dette er forholdsvis sikkert der det ligger..
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Interessant fra Alderney, Natter!
Angående urinfarge hørtes det ikke spesielt helsefremmende ut å puste inn avgasser fra TNT, i alle fall.

Du har nok rett, AYF. Forsvaret sier selv at "Dumpet ammunisjon utgjør en samfunnsrisiko." og "​Etter andre verdenskrig og helt fram til 1980-tallet ble ammunisjon dumpet i havet, i den tro at sjøvannet ville tære på og uskadeliggjøre ammunisjonen. I dag vet vi at det ikke alltid skjer.": https://nyhetsrommet.no/?p=4157

Mye ligger nok tryggere i sjøen eller i vann enn om det skulle ligget på land. Skulle man tatt opp alt ville det vel blitt særdeles hektisk aktivitet ved Forsvarets destruksjonsanlegg for ammunisjon i Lærdal.
Sindre
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”