Bunker under bygging

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Koser meg som dere skjønner med bildene i UiB's samlinger. (Godt jeg snart har vært igjennom alle, så jeg kan få jobbet litt.)

Snublet over dette bildet:

http://presentations.uib.no:7778/pls/po ... lues=17639

Er det en panserkuppel for M19 vi ser her? PDT_Armataz_01_08
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jau, det er vel toppen av en M19 fra en Regelbau 633. Flotte saker denne siden. Legg merke til denne linken "pyramidebilde" under bildet. Dette er en software som gir det muligheten til å se bildet "up close". anbefales!

Noen som vet hvor bildet er tatt?

Erik
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Vel, vi vet i alle fall at det er Norge det er snakk om. I tillegg er det mange bilder fra sørlandet i serien, så...Kristiansand? Noen som har et bilde av 633'en derfra?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Noen som har et bilde av 633'en derfra?
Stedet er Brennåsen på vestsiden av Kristiansand, bildet du linket til er via "lokale folk" identifisert som Brennåsen, med det gamle posthuset i bakgrunnen?
Dessverre ligger denne bunkeren i dag helt utilgjengelig under et hus og en terrasse.... For å skimte kuppelen mellom terassebordene må du gjøre som oss og "Knele for festningsguden" :D
Attachments
Brennås 633.JPG
Brennås 633.JPG (83.8 KiB) Viewed 880 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Flott at dere sørger for å opprettholde den allmenne oppfatning om at bunkerjegere er klin gærne! PDT_Armataz_01_11
(Bedre enn å bli oppfattet som en slags nynazist....)

Skulle du derimot høre noe om at det aktuelle huset er til salgs, gi for all del beskjed. (Har du adressen?) Jeg kjøper med glede et hus med en 633 i kjelleren. Kan jo for eksempel innrede peisestue under kuppelen.

En annen ting; Brennåsen ligger jo litt avsides til. Hvorfor plassere en 633 her?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Må du ha installert ein eller annan applikasjon for å vise den sida? Eg får kun opp "siden kan ikke vises", har vore slik i fleire dagar...
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Mystisk. Funker både på jobben og heima her hos meg.
Brannmur- eller sikkerhetsinstillinger? Prøvd å følge den opprinnelige linken?
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

Siden der bilde ligger har vært ustabil de siste dagene, kan det virke som. Slet blant annet i går kveld.
Samt jeg sliter med å bruke Internet Exploder 7.0. Da spesielt med "Pyramidebilde"

Firefox fungerer fint.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Heisann. Har også hatt problemer med den siden så det kan være ustabil server men det kan også være noe "Windows tull" da jeg kun har hatt problemer på laptopen og ikke på stasjonær pc'n.
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

En annen ting; Brennåsen ligger jo litt avsides til. Hvorfor plassere en 633 her?
Brennåsen og Nodeland er proppet med Regelbau og fjellanlegg!
Rossevannet og dalen videre nordover mot Nodeland er mer eller mindre en naturlig geografisk sperre som har vært utnyttet i forsvaret av Kristiansand i lange tider. Tyskerne opprettet mer eller mindre en "landfront" godt dekket av feltartilleri som skulle hindre fienden i å ta byen fra landsiden (Ved evt. landgang i Søgne-Mandal området)

Før tyskernes inntog var det bla nøytralitetsvakt her under første verdenskrig, så man finner også gamle norske festningsverk/gallerier i dalsiden her...

Mvh
Erik E
Attachments
Norsk ww1.JPG
Norsk ww1.JPG (187.78 KiB) Viewed 733 times
Stavanger Bataljon Rossevann.JPG
Stavanger Bataljon Rossevann.JPG (223.64 KiB) Viewed 733 times
Geværgalleri Rossevann.JPG
Geværgalleri Rossevann.JPG (172.41 KiB) Viewed 733 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er den muligheten for å kunne bla igjennom alle bildene i Reichskommssariat bildarchiv borte?
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”