Den perfekte lommelykt?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Sikkert like mange meninger som det er lykter til salgs....
Har noen en god lykt å anbefale?
Er lei av dårlig lys og Maglite som ofte viser igjen på bilder....
Har prøvd noen LED lykter som er gode i små bunkere, men skulle hatt noe med litt bedre rekkevidde!

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Har prøvd noen LED lykter som er gode i små bunkere, men skulle hatt noe med litt bedre rekkevidde!

Erik
Om rekkevidde og LED og strømgjerrig er tingen ;-)

Denne har jeg... (byttet batteri en gang siden jeg kjøpte den)

120m på "Spot" >7h (Kan også ha både "Flood" og "Spot" samtidig)

I hånden, rundt armen, i lomma, i sekken - eller rett og slett på hodet ;-)
LTX1.jpg
LTX1.jpg (23.72 KiB) Viewed 97 times
Lucido_TX1_teck.jpg
Lucido_TX1_teck.jpg (19.88 KiB) Viewed 97 times
Dyr men veldig god og robust :D

http://www.buskerud-brannservice.no/net ... s_prod/175



mvh
KOS
Last edited by KOS on 27 Oct 2008 23:35, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hodelykter er alltid et godt valg da de frir hendene til noe annet nyttig.

Jeg tar av og til med meg en Petromax. Dette er tingen for de turene med mange og lange tunneler. Lyset går 360 grader og en skjerm hindrer at man blir blendet.
Det er bare å hive på noe parafin, litt rødsprit.. søle litt og tenne mens ventilen er stengt. Vente noen minutter mens man pumper opp trykket. Med de siste flammer fra rødspriten så er det bare å vri ventilen og vips så har du timer med bright og koselig lys! ikke glem parafin nå da!
Litt arbeide er det nå da med ett slikt beist av en lommelykt.. nei, den er ingen lommelykt PDT_Armataz_01_18

Petromaxen kan bl.a kjøpes på clas Ohlsen for rundt 400,- ? husker ikke helt, men jeg har 2 slike og 2 fra det norske forsvar. Skulle jeg velge ville jeg tatt sistnevte, men de fra clas er mindre.

Erik H
Attachments
Petromax gir mye lys for penga!
Petromax gir mye lys for penga!
petromax.jpg (68.84 KiB) Viewed 1997 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm.. sikkert god å ha i et stort tunnelanlegg, men slitsomt hvis man renner inn og ut av småbunkere fra 0700 til 2200 :-)
En annen positiv effekt av Petromax må være at om du har glemt kanarifuglen til kona hjemme, så slokker lyset i oksygenfattig atmosfære ;-)

Erik
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:54, edited 1 time in total.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Jeg har bygget om min 4-cell maglite til LED og den lyser svært sterkt. Problemet med dette lyset er det samme som på xenon-lys på biler. Alt utenfor lyskjeglen blir så forferdelig mørkt. Men som punktbelysning er den bra.

Jeg har ofte brukt en gasslampe av camping-type når jeg er i fjellanlegg. Har tenkt på at gass og huler ikke er en god kombinasjon, men jeg regner med at 220 gram butan på avveie ikke er mitt største problem. Gassen gir et fint lys og lyser som petromaxen 360 grader og blender deg ikke hvis du ikke løfter lykta for høyt. Dessuten kan jeg bytte patron i blinde, noe jeg lærte meg på den vonde måten. Går aldri på bunkersvandring uten 2 lyskilder og helt nye batterier ;-)
Feldwache Widderstein II
Posts: 10
Joined: 16 Feb 2008 13:33
Location: Busenberg

Har ikke noe særlig oversikt over lyktefronten, men har iallfall testet to lykter som imponerte meg.
Det finnes sikkert lykter med enda sterkere lys, men disse to er iallfall sterke nok til å svi hull i netthinna di om du bruker dem "feil", og begger bruker 3 AAA batterier:

Den første her er forresten utrolig liten og nett og med Zoom:
http://www.jernia.no/page?id=1053&key=169023

Denne neste er selvfølgelig bedre mhp. frie hender. Dessuten kan man vippe reflektoren hakkvis nedover.
http://www.jernia.no/page?id=1053&key=169022

Og nei. Jeg jobber ikke på Jernia, og ingen jeg kjenner heller...
Feldwache Widderstein II
Posts: 10
Joined: 16 Feb 2008 13:33
Location: Busenberg

Men burde det ikke stått noe om lysstyrken (lumen) for sammenligningens skyld?
Står det i bruksanvisninga kanskje?
KOS wrote: Om rekkevidde og LED og strømgjerrig er tingen ;-)
Denne har jeg... (byttet batteri en gang siden jeg kjøpte den)
120m på "Spot" >7h (Kan også ha både "Flood" og "Spot" samtidig)
I hånden, rundt armen, i lomma, i sekken - eller rett og slett på hodet ;-)
Dyr men veldig god og robust :D
mvh
KOS
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Jeg kjøpte meg maglight her om dagen 4 D cellers med LED, men etter å ha sett denne tråden følte jeg meg litt lurt :) Men bare pga av at lyset ble svakere etterhvert. Ellers så er Mag'n det man forventer, tøff bruk, garanti, og holdbarhet.



Ellers så er Mag'n ett ypperlig slagvåpen mot bunkeredderkopper, og annen fare som kan befinne seg i det dype mørket PDT_Armataz_01_09

tråd om Maglight LED http://candlepowerforums.com/vb/showthr ... ht=mag-led
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Etter å ha prøvd flere LED lommelykter så blir disse bare til reserve. Lyset fra LED er ikke sterkt nok til å lyse skikkelig rundt om i en bunker. Den jeg har er rimelig kraftig, men det blir alltid den vanlige pæra jeg slår på.

En slik propan greie er jo kjekt.. hadde nesten glemt at jeg har flere slike også.

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg var svært skeptisk til LED-lys lenge, og har sett på surefires lykter etter en jeg hadde råd til. En bekjent av meg har en surefire, og den lyser jo (som surefires lykter gjør) meget godt.

Jeg anskaffet likevel en Led-lenser lykt, kalt hocus focus, og var (og er) strålende fornøyd med den. Den gir 65 lumen ut, nesten helt hvitt lys, og er lett og liten. Den lyser hundre timer + på ett batteriskift, og den bruker 3x AAA-batterier.
Hovedfordelen med denne er at det er en led-lykt hvor lyskjeglen kan reguleres fra spot til flood. Lykten tåler vann og tåler røff behandling, for eksempel å falle ned på betonggulv (egenerfart).

I januar gikk jeg til innkjøp av en Fenix P3D Premium Q5, som etter sigende skulle lyse maksimalt 215 lumen. Etter å ha lest litt kommentarer og lignende på nettet, kjøpte jeg lykten, siden jeg også fikk meget god pris på den. Jeg kan ikke si meg noe annet enn strålende fornøyd - den har svært lang batterilevetid (jeg har brukt den mye, og har skiftet batterier én gang siden begynnelsen av januar), den lyser ekstremt kraftig og har variabelt lys: alt dette gies av en lykt som er på størrelse med en penn, og rundt 1,8 cm i diameter. Den bruker 2x CR123-batterier. Maksimal lysmengde ut er 215 lumen (1,7 timer), ellers kan du velge mellom 11 lumen (65 t) 50 lumen (13 t) 112 lumen (4,8 t).
Den er i bruk daglig til diverse, men jeg har også besøkt en del bunkere med den, og den fungerer utmerket til det. Den er også vanntett og tåler en trøkk.


Jeg har også flere maglite-lykter, alt fra 2-cellers til 6 (D-størrelse) samt de mindre med AA-batterier, men etter å ha kjøpt disse to mye mindre lyktene, er de knapt i bruk til noe som helst. Skepsisen mot led-lys er i alle fall borte - spanderer du litt ekstra får du svært gode lykter, som slår ut veldig mange av de "klassiske" lyktene med glødepærer, og til og med slår dem ned i støvlene.

Kan også nevne at disse lyktene har digital regulert lys, som gjør at lysstyrken holdes konstant uansett spenning på batteriene.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Denne hørtes jo lovende ut, selv om navnet Fenix P3D Premium Q5 høres ut som alt annet enn en lommelykt :-) Kanskje den finner bunkere og? ;-)

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Denne hørtes jo lovende ut, selv om navnet Fenix P3D Premium Q5 høres ut som alt annet enn en lommelykt :-) Kanskje den finner bunkere og? ;-)

Erik
Heh-he.. jo, kanskje det, men jeg tror faktisk den modellen heter Premium Q5 Bunker-finder deluxe super Z6.

Det går også an å kjøpe et rødfilter til den lykten, og en lys.. øh.. hva skal jeg kalle det, det er et slags filter som sprer lyset kraftig, slik at det blir som en lyspære og ikke en fokusert lykt.

La meg ellers legge til at lykten har en konsentrert kraftig stråle, og en mindre kraftig ring med lys rundt. I alle tilfeller lyser den godt opp i mørke omgivelser.
Sindre
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Meget godt utvalg av kraftige LED lykter til meget bra priser her: www.dealextreme.com
Frakt er gratis.
Kan selv anbefale denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4240

OBS: den bruker CR123A batteri, så skal du ha denne så kjøp et oppladbart batteri eller to og en lader også.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

superfuzz wrote:Jeg har bygget om min 4-cell maglite til LED og den lyser svært sterkt. Problemet med dette lyset er det samme som på xenon-lys på biler. Alt utenfor lyskjeglen blir så forferdelig mørkt. Men som punktbelysning er den bra.
Jeg har fått testet lykta mi, en 4D Mag, LED.. Og har ikke lagt noe merke til at det var noe problem med lyskjeglen, foruten at lyskjeglen oppfører seg som, ja nettopp Maglight ;)
Vet ikke om din ombygning, men avstand i fra sokkel til reflektor har muligens noe å si, uten at jeg vil påstå noe om akkurat det :D

Ellers så har jeg vært på utkikk etter noa "ala" petromax, der man har en "wide" lyskilde, men i en litt mindre utførelse PDT_Armataz_01_28

Ellers så er 4D mag med meg + en hodelykt, og en liten 4AAA-LED med meg på tur :D Mye pga av å gi kameraet riktig fokus-assistanselys (under utforskning)

Men uansett så er Mag, og andre "høyintensive" lykter overkill i en bunker. Det som hadde vært best hadde nok vært en god gammel gruvelykt med x-antall batteri på beltet PDT_Armataz_01_34
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”