Torpedobatterier!

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har skummet gjennom KTB for Skl (ONI's engelske oversettelse som ikke er komplett), og hentet ut det jeg kunne finne av anførsler relatert torpedobatteriene + Dackel-operasjonene utenfor kysten av Frankrike og Nederland etter invasjonen.

Legger ved en pdf med teksten:
Attachments
WWII german deployment of torpedoes in coastaldefence - Exerpts from the War Diary of the German Navy High Command (ONI translation).pdf
(109.44 KiB) Downloaded 30 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Natter:

Det ble tur i går :-)
Besøkte torpedobatteriet i Rutledal, HKB Kirkeöen (i bakkene ovenfor torpedobatteriet) og HKB Risenes. Har rikelig med bilder men jeg legger disse under de respektive trådene når jeg har sortert dem og slikt.

Når det gjelder lokaliseringen av den midlertidige plattformen, sto jeg lenge og funderte på plasseringen som du ringet ut på luftfotoet, vest for batteriet. Det var bolter og borrehull i berget og ting stemte, nesten. Det er noe med overflaten og krummingen på berget der som ikke stemmer. Noen meter øst for batteriet er det en annen liten "bukt" med god skjerming av svaberget, og der stemte ting mer overens. Der var det også bolter i berget, og det lå rester av betong på den nedre delen av berget, dvs under der en eventuell plattform hadde vært plassert. Likevel, det er ikke så lett å si. Her er et knippe bilder du kan sammenligne med de gamle du postet tidligere. Det er flere bilder med litt forskjellig utsnitt. Se filkommentarer.
Attachments
Natters luftfoto med litt påføringer
Natters luftfoto med litt påføringer
luftfoto.jpg (138.88 KiB) Viewed 214 times
Vest for batteriet
Vest for batteriet
vest 1.JPG (181.57 KiB) Viewed 214 times
Sammenligningsbilde vest
Sammenligningsbilde vest
vest2.JPG (153.57 KiB) Viewed 214 times
Sammenligningsbilde vest
Sammenligningsbilde vest
vest3.JPG (169.12 KiB) Viewed 214 times
Sammenligningsbilde, østlige alternative plassering av plattformen
Sammenligningsbilde, østlige alternative plassering av plattformen
øst1.JPG (177.88 KiB) Viewed 214 times
Sammenligningsbilde øst
Sammenligningsbilde øst
øst3.JPG (146.86 KiB) Viewed 214 times
Sammenligningsbilde øst
Sammenligningsbilde øst
øst4.JPG (160.5 KiB) Viewed 214 times
Panorama, retning nord mot Nesje Fort og østover
Panorama, retning nord mot Nesje Fort og østover
panorama.JPG (184.21 KiB) Viewed 214 times
panorama2.JPG
panorama2.JPG (225.42 KiB) Viewed 214 times
kwk.JPG
kwk.JPG (194.53 KiB) Viewed 214 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:Når det gjelder lokaliseringen av den midlertidige plattformen, sto jeg lenge og funderte på plasseringen som du ringet ut på luftfotoet, vest for batteriet. Det var bolter og borrehull i berget og ting stemte, nesten. Det er noe med overflaten og krummingen på berget der som ikke stemmer. Noen meter øst for batteriet er det en annen liten "bukt" med god skjerming av svaberget, og der stemte ting mer overens. Der var det også bolter i berget, og det lå rester av betong på den nedre delen av berget, dvs under der en eventuell plattform hadde vært plassert. Likevel, det er ikke så lett å si. Her er et knippe bilder du kan sammenligne med de gamle du postet tidligere. Det er flere bilder med litt forskjellig utsnitt. Se filkommentarer.
Supert. Ut fra bildene dine, er jeg overbevist om at posisjonen øst for bunkeren er stedet :)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Understreker at det primært er det første bildet ("Siebruniemi") som det hersker usikkerhet ved mht lokalisering. Jeg kan kun se tre mulige alternativer: Rutledal, Otterøy og Julholmen
Litt vanskelig å vurdere bakgrunnen fra de nye bildene, men jeg synes dette ligner veldig, og at det dermed er overveiende sannsynlig at alle de tre bildene er fra Rutledal.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja det er veldig likt. Iallefall på bildet fra ebay, så likt vi kan kalle det fasit.
Se bergformasjonene jeg har ringet ut (litt mer høyvann på det gamle bildet). Pilen på det gamle bildet viser omtrent hvor jeg sto når jeg tok det nye. Dybdeperspektivet i bildene blir ikke helt de samme med datidens og dagens kamerautstyr. Steinrøysen delvis inne i sirkelen på dagens bilde er fra utskyting av en bunker rett oppi skråningen.
Attachments
ebaybilde rutledal.jpg
ebaybilde rutledal.jpg (125.39 KiB) Viewed 211 times
IMG_0565.JPG
IMG_0565.JPG (161.97 KiB) Viewed 211 times
Last edited by Knut Ø. on 27 Jul 2015 15:20, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

:bra:

Ingen tvil ift lokaliseringen av den plattingen for min del, men ift "siebruniemi-bildet" er det kanskje rundt 90% mtp horisonten på andre siden av fjorden..?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Tror vi med stor sannsynlighet kan si det er fra Rutledal det også. Både det lille vi kan se av bakgrunnen, og rammen/rekkverket med avstivere i front på plattformen indikerer at det er samme plattform som på bildet ovenfor, de få detaljene en kan sammenligne mellom alle bildene. Det er nok overveiende sannsynlig ja.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Tegning av Herdla torpedobatteri datert 1969. Batterifronten er vel her endret noe men ellers er vel det meste som det var da anlegget var nytt?
Attachments
DSC_2305.jpg
DSC_2305.jpg (1.24 MiB) Viewed 129 times
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Tegning av Herdla torpedobatteri datert 1969. Batterifronten er vel her endret noe men ellers er vel det meste som det var da anlegget var nytt?
Fin tegning - jeg har sett etter dette, da de skissene jeg har er av variabel kvalitet (du må gi meg arkivreferansen... :oops: ).

Dette viser batteriet etter ombyggingen rundt 1970, hvor torpedokanonen ble låst fast og fronten gjenstøpt. Rørsiktet ble flyttet til den spalten man ser til høyre i front, og man lagde en panserluke foran røråpningene, med samme løftearrangement som man ser på bunkerne for 4,7cm PAK (mistenker at man plukket mekanismer fra ekstyske bunkere, kanskje lokalt: Herdla var som kjent det siste anlegget som hadde to slike bunkere oppsatt i nærforsvaret, og da jeg var på RA i forrige uke fant jeg skrivene hvor man fra fortets side ønsket å avvikle disse med påfølgende aksept fra SOK. Tror det var tidlig på 60-tallet).
Lerøy ble ombygd på samme måte rundt 1968-69 (har et par foto fra torpedohallen og utvendig etter ombyggingen).

Ellers er anlegget slik det fremsto i 1945 så vidt jeg kan se ja.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Vi har tegningene på museet, så disse kan vi hente fram neste gang du tar turen ut :bra:
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Vi har tegningene på museet, så disse kan vi hente fram neste gang du tar turen ut :bra:
Hmm... Nå ble jeg litt satt ut - trodde jeg hadde finkjemmet alt. Hvor var de gjemt?? :shock:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Lurer på om de var plassert i det gamle museet. Men nå skal de være flyttet ned i anlegget. Skal ut på Herdla i morgen så da kan jeg undersøke :)
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Lurer på om de var plassert i det gamle museet. Men nå skal de være flyttet ned i anlegget. Skal ut på Herdla i morgen så da kan jeg undersøke :)
:bra:
Fint - disse må jeg låne og få laget ordentlig scan av.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Her er forøvrig to tegninger som viser anlegget på Herdla i mer eller mindre original stand
Attachments
20180823_180311.jpg
20180823_180311.jpg (1.16 MiB) Viewed 98 times
20180823_180644.jpg
20180823_180644.jpg (1.24 MiB) Viewed 98 times
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Dette viser batteriet etter ombyggingen rundt 1970, hvor torpedokanonen ble låst fast og fronten gjenstøpt. Rørsiktet ble flyttet til den spalten man ser til høyre i front, og man lagde en panserluke foran røråpningene, med samme løftearrangement som man ser på bunkerne for 4,7cm PAK.
Lerøy ble ombygd på samme måte rundt 1968-69 (har et par foto fra torpedohallen og utvendig etter ombyggingen).
Lerøy ble som sagt ombygd først. Her er en tegning som viser en alternativt innredning av torpedohallen:
Attachments
IMG_6281a.jpg
IMG_6281a.jpg (1.14 MiB) Viewed 74 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”