Nedre Leirfoss - stilling eller noe fra kraftverket?

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Jeg kom over denne stillingen for et par år siden, men det var på senvinteren med en del snø. Tok derfor turen tilbake nå for å undersøke mer.

Det første jeg la merke til var omrisset av stillingen. Man ser tydelig den kantete omrammingen og at den er forsenket inni samt at en løpegrav fører inn.
Midt i stillingen står en støpt sokkel. Den er ikke høyere enn 20 cm. Jeg tror sokkelen har stått litt bedre plassert en gang tidligere.
Ser for meg at det kan ha stått en mg på sammenklappet trefot på den?

Målene på tegningen er kun ca mål da det ikke var lett å måle helt nøyaktig.

Hva tror dere andre om dette?


C. Hoff
Attachments
NL1.jpg
NL1.jpg (402.67 KiB) Viewed 230 times
NL2.jpg
NL2.jpg (376.62 KiB) Viewed 230 times
NL3.jpg
NL3.jpg (367.84 KiB) Viewed 230 times
NL4.png
NL4.png (7.6 KiB) Viewed 230 times
C. Hoff
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Tegningen din ligner i hvert fall stillinger som er bygd på Tromøy 1941-42 for MG, disse var gjerne bygd flere sammen som nærforsvar, og har du funnet en av disse så burde det vært flere, her nede er de bygd slik at de kan dekke hver andre.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Hei,

Ser for meg at det kan ha vært en stilling litt bortenfor denne, men det er bygd noen hus der.
Denne stillingen ligger i høyden over kraftverket og ville under krigen ha hatt fin utsikt og et bra skuddfelt. I dag er det mange store trær foran den og man ser ingenting.
C. Hoff
Post Reply

Return to “Trondheim”