Kunsten å lage betong

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har vist seg å være vanskeligere å lage etterligning av betong på modellnivå. Er det noen som har gode tips på hvordan man etterligner betong ved hjelp av maling, gips eller hva enn folk bruker?

Har selv eksperimentert med ymse materialer og har kokt i sammen et heksebrygg som er rimelig greit synes jeg, men ser for meg at det finnes enklere måter!? Noen som har erfaringer?

Erik
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Har ikke prøvd det, men hva med å bruke skikkelig betong?
Den kan nok ikke blandes med vanlig sand som har alt for store sandkorn, men jeg vil tro det ser temmelig realistisk ut om du knuser sanden til finere sandkorn.

Legg gjerne ut bilder av hva du lager! :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Eksperimenterte en gang for lenge siden med tørrmørtel :-)
Dette blir "helt feil" når man bygger i liten skala, da fargespekteret man finner i ekte bunkere blir totalt utelatt...

Skal se om jeg ikke kan legge ut noen tidligere verk her etterhvert.

Erik
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

har vel sagt det før,bruk airbrush :) ....det høres vanskelig ut men det er faktisk ikke det ;)
mvh Atle M
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har du eksempler?

Erik
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

nei jeg driver ikke modellbygging men kan vel se om jeg kan lage "betong" iallefall :) vet brodern gjorde det på noen modeller og det ble knallbra,skal sjekke om han kan ta ett bilde av dora modellen sin :)
mvh Atle M
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Fikk et tips fra en arkitekt som lager modeller både ifm musumsutstillinger og
modelljernbaner.
Bruk Styropor som er en tett/fast og finkornet blå form for Isopor, som grunnmateriale. Formes lett til med kniv, fil, rasper og annet egnet utstyr, og males så med Granit-Farbe fra Eberhard Faber i forskjellige ønskede farger/toner. Disse er kornet eller gir en sandaktig struktur i overflaten når ferdigtørket. Disse mener jeg man kan få på nærmeste hobbyutstyrsbutikk, type Panduro - Voilá!
Eller du kan kjøpe ferdig støpte bunkermodeller fra Sud Modelisme (se annen streng).
Det finnes et stoff som heter Polystone, som er et syntetisk stoff som likner på gips/steingods, og som brukes mye i pyntefigurer, telysestaker ol. Stoffet smelter/brenner, så ikke tro at det likner gips/steingods på den måten.
Ellers har man jo den nevnte gipsen, men da må man støpe.
Husfix, som er en finkornet sparklingsmasse kan sikkert også fint brukes.
JornN
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Hei.

Enig med JornN, Har eksperimentert med litt av vært, gips osv.

Har også kommet fram til at Styropor er en fantastisk ting til det formålet. Korner ikke på samme måte som isopor når man skjærer i det ettersom det er fast og finkornet som han sier.

Fås vel kjøpt på alle byggevareforetninger
Kurto
Posts: 9
Joined: 06 Jan 2007 2:46

heia alle sammen.. gips er bra. den former seg ok og har rett finhet til 35 skala. men man må bygge forskaling som kan tas bort ,for og få planke avtrykk i gipsen. slik betong virkelig har. og etter male den med tamiya,s deck tan. den ligner ny betong helt på en prikk. har noen prosjekt jeg driv og bygg på.
Post Reply

Return to “Modellbygging”