Kasematt museum i Nederland

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kasematt museum i Nederland

Post by Yngvar »

Ved flomvannvernet i diket som starter ved Harlingen ligger det mange kasematter, eller bunkere. Her er det et museum som ikke var åpent når jeg var det. Jeg tror at disse bunkerne er bygget rett før krigen startet men er ikke sikker da min Nederlandske språkforståelse er meget dårlig.
Bunkerne er solid bygget. Der lærte jeg at ordet "kasematt" som for meg er en bunker som beskytter en kanon, betyr "Casa Matter" Dødens hus.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: Kasematt museum i Nederland

Post by Kvarven »

Flotte bilder! :m16:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Kasematt museum i Nederland

Post by TommyG »

Litt av en ferietur du er/har vært på ser det ut til :-) Har kommet deg innom mange interessante plasser.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Kasematt museum i Nederland

Post by Yngvar »

Bunkerne har dukket opp litt sånn "random". Vi kjører bortover så dukker det opp noe i synsranden og der er det noe! Nå har vi vært langs kysten i Nederland, Danmark og til dels Tyskland og da er det jo noe nesten hele tiden. Og det fine med Bobilferie er at vi kan stoppe ved bunkerne og være der til neste dag. :)
Mvh
Yngvar
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Re: Kasematt museum i Nederland

Post by ettori »

Da har du en medgjørlig familie :-D
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Kasematt museum i Nederland

Post by Yngvar »

Jada, kona liker å gå tur og kystfortene er jo stort sett plassert ved kysten med fin utsikt. :)
Mvh
Yngvar
Christopher
Posts: 81
Joined: 18 Oct 2014 22:34
Location: Ganddal

Re: Kasematt museum i Nederland

Post by Christopher »

Her er noen bilder fra da jeg var der i fjor sommer.

Først og fremst bra bilder, Yngvar :bra: Kjekt å se at det også er andre her inne som har vært der! Dette er en plass jeg virkelig anbefaler alle krigsinteresserte å besøke hvis man befinner seg i nordlige Nederland.

Fra 1931 av ble det bygget bunkerser for forsvar av Afsluitdijk, den raskeste veien som førte til Amsterdam fra nord. Dette skal ha vært en av de få stedene i Nederland der tyskerne møtte skikkelig motstand under invasjonen av Nederland (Fall Gelb) i mai 1940. De nederlandske troppene her var ledet av kaptein Christiaan Boers. Likevel ble Afsluitdijk til slutt overtatt av tyskerne under ledelse av general Kurt Feldt, som kort tid etter tok i bruk bunkersene i tillegg til å bygge noen egne Regelbau. Stedet ble omdøpt til "Wiederstandsnest 27aH" og var bemannet av Deich-Kompanie bestående av til sammen 56 mann; 5 offiserer og 51 soldater. For forsvaret her var det 4 lette MG`er, 2 tyngre MG`er, 2 stk 5 cm KwK og 7,65 cm-kanon av jugoslavisk opprinnelse.

Det var faktisk stengt der første gangen jeg kom der også, men ventet til neste dag når de hadde åpent. Klarte rett og slett ikke å reise derfra uten å ha vært inni bunkersene PDT_Armataz_01_29
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”