Bunkers langs Gamle Folkvordvei

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Jeg lurer på hva det er jeg har kommet over under en sykkeltur langs Gamle Folkvordvei (går fra Stangeland til Malmheim). Dørene virker ikke spesielt tyske og det er Securitas merking og lås på de grønne dørene. Ser ikke ut til å være i bruk, men rart med lås. Fikk følelsen at dette kunne være noe fra 2 vk. På haugen over er det en grop hvor det gjerne har stått noe Flak eller tilsvarende. Noen som kjenner til dette?
Attachments
07062010.jpg
07062010.jpg (386.87 KiB) Viewed 868 times
07062010(001).jpg
07062010(001).jpg (303.57 KiB) Viewed 868 times
07062010(002).jpg
07062010(002).jpg (329 KiB) Viewed 868 times
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Ikke veldig kjent her, men dersom dette er ved paaskeholen var det bl.a. 4 10,5cm feltkanoner. Er det nærmere Folkvord var det et 22cm mørserbatteri. Har ikke sett eller hørt snakk om denne bunkeren før. Kan du merke på et kart?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Må nok trene litt på dette med å få inn kart, det funket ikke for meg. Men stedet heter Bjørkingshaug som er avmerket på kart. Det er bygget en større betongplatting med vegger for oppbevaring av engslått rett ved bunkeren, så stedet er lett å finne. Veien forbi er avmerket som sykkelrute.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Når en bare har satelitt bilder å forholde seg til så er ingenting lett å finne .
Spessielt ikke godt kammuflerte bunkere. owerland53 får vurdere bildet og se om eg fant området bunkeren ligger i ...
bjørkingshaug.png
bjørkingshaug.png (646.35 KiB) Viewed 785 times
Mvh Henning Dalsvåg
klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Henning Dalsvåg wrote:Når en bare har satelitt bilder å forholde seg til så er ingenting lett å finne .
Spessielt ikke godt kammuflerte bunkere. owerland53 får vurdere bildet og se om eg fant området bunkeren ligger i ...
bjørkingshaug.png
hei, kan du skirve ned kordinatene på bildene, så er det lettere og finne.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Markert
Attachments
Bjørkingshaug.JPG
Bjørkingshaug.JPG (56.48 KiB) Viewed 756 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Da får vi håpe at den bunkeren ligger der .Det var det eneste stedet som stemte sånn sirka med beskrivelsen av området den skulle ligge i ...
Mvh Henning Dalsvåg
klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Henning Dalsvåg wrote:Da får vi håpe at den bunkeren ligger der .Det var det eneste stedet som stemte sånn sirka med beskrivelsen av området den skulle ligge i ...
Det var blinkskudd det :)

N 58¤ 50.698' E 5¤ 41,092'

Eller
58.84496, 5.68486

Jeg fikk det ikke helt til og stemme med kordinatene siden gps'n på telefonen viste kordinatene på denne måten (N 58¤ 50.698' E 5¤ 41,092')
tror det er noe med metrisk visning og amerikansk eller britisk visning på bredde/lengde grader

http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... 6&t=h&z=17
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Posisjoner var opprinnelig grader, minutter og sekunder. Angitt med 15º30"45'
Det går kom kjent 60 sekunder i ett minutt og 60 minutter i en grad. (Alle husker sikker den gamle lengdeangivelsen distanse minutt). Etter hvert la man vekk sekstanten og knute loggen og fikk GPS med større presisjon. Det ble da vanligere å mikse inn desimalsystemet i posisjoner (isteden for nanosekunder). Da begynte man med to nye varianter desimalgrader (15,5125º) og desimal minutter 15º30,75") sistnevnte er mest vanlig. Ett kjapt Google søk gir konverteringssider hvis man ikke vil regne selv.

Raskt fortalt
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Kan bare bekrefte at Henning Dalsvåg har truffet blink! Bunkeren ligger der som han har anvist. Inngangen med dør i rustfritt ligger imidlertid på andre siden av haugen. Og så er det altså et eller annet på toppen av samme haug som ser ut som et sted hvor det kan ha vært noe luftskyts eller tilsvarende. Noen som kjenner historien bak dette anlegget nå når plasseringen er kjent??
Vmax1200CC
Posts: 1
Joined: 28 Apr 2013 9:31

Hei,

Dette kjenner jeg godt til, vi lekte der når jeg var barn. Bunkersene som ligger her har ikke originale dører, dørene ble satt inn av Slumberger I begynnelsen av 1980 tallet. I dag er det ikke noe I bunkerne. Flere av bunkerne som lå I området er blitt fjernet de siste 20 årene, det var tre større bunkere som lå ved veien som går ned mot gården på motsatt side der hvor redskapshuset I dag er lokalisert. Her var bunkerne integrert inn I terrenget, terrenget er I dag mer eller mindre helt flatt. Det var også en telefon/vakt bunker hvor siloen I dag ligger ved siden av bunkeren som du har tatt bilde av.

Under krigen hadde tyskerne som du skriver ikke en men flere stillinger på toppen og rundt sandhaugen, de hadde også en stilling på marken I svingen der hvor veien splitter seg hvor låven I dag ligger, men på samme side som redskapshuset ligger. (Har bilde av tyskere som står sammen kanonene og ammunisjon tidlig på 1940 tallet). Bildene ble tatt før bunkerne ble anlagt. I Bildene finner du I en av Sandnes bøkene/Malmheim. I området ikke langt fra der hvor redskapshusene I dag ligger lå det en russisk fangeleir, min mor gikk ofte ut og gav dem mat når hun var barn, de tyske vaktene snudde seg bort og lot som de ikke så det og ville heller ikke se det. Når det var høyere tyske befal I leiren ble hun advart på forhånd. Jeg har et bilde av leiren som ble tatt rett etter krigen. Etter krigen kom det flere russiske krigsfanger hjem til henne og gav henne gaver som takk for hjelpen, blant annet et flott håndlaget smykkeskrin som jeg har i mitt eie. Fangene jobbet med bunkerne på Folkvord/Stangeland, osv.

Det var flere større og mindre stillinger I området, det gikk også en jernbane som tyskerne brukte til å transportere ammunisjon/flack med. Jeg har hørt at dette faktisk ble satt I drift. Dette lå et stykke I fra selve fangeleiren.

Bak låven da på andre siden av hovedveien (Siste sving før den lange sletten begynner) som går til Malmheim var det flere av sønnene til Folkvord familien (De som eier Folkvord Planteskole) som ble drept av en tidsinnstilt bombe sluppet av engelsk fly, bomben gikk av når de tre brødrene prøvde å fjerne den, de tre brødrene ligger begravet på Malmheim Kirkegård.

Ved store stein som ligger i området vi kaller nybyggå lå det en tysk telefonsentral, denne kan du fortsatt kanskje se spor av? Når jeg var barn var denne fylt opp med store steiner for sikring. Her lå det også 8-10 bunkere etter hverandre opp mot Folkvord veien som går ut mot området du har beskrevet. I dag er det bygget hus på dette området. Det lå også en bunker tett ved veien rett før du går gjennom første grind til gården til Folkvord familien (Ikke de som eier planteskolen/mener de er i familie med hverandre).
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Dette var interessant og nytt for meg (og sikker for mange flere også, da få jeg har snakket med vet noe om dette stedet). Må snart ta meg en ny tur for å forstå litt mer av hvordan dette en gang har sett ut. Artig at vår nære forhistorie blir tatt vare på ved at øyenvitner forteller!
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Takk for informasjon, og velkommen til forumet.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Må snart ta meg en ny tur for å forstå litt mer av hvordan dette en gang har sett ut.
Finnes en del bilder som er tatt av Folkvordbatteriet like etter krigen, om jeg ikke tar feil så er det Jærmuseet som sitter med dem...
Ganske forseggjorte stillinger en gang i tiden!

Erik
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”