HKB 6./478 Gullsmedvika

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tror dette må være de nordligste R 671 kasemattene i verden!
Disse to ble sprengt under tilbaketrekningen i 1944, men er fremdeles et interessant skue.
Attachments
Først en av de åpne stillingene som ungikk sprengning.
Først en av de åpne stillingene som ungikk sprengning.
6-478-4.JPG (73.38 KiB) Viewed 1291 times
Piggtråden står som den gjorde i 1944......
Piggtråden står som den gjorde i 1944......
6-478-3.JPG (87.49 KiB) Viewed 1291 times
Tobruken på siden av den ene R 671 er delt på midten..... Noe for en 3D tegner? ;-)
Tobruken på siden av den ene R 671 er delt på midten..... Noe for en 3D tegner? ;-)
6-478-2.JPG (69 KiB) Viewed 1291 times
Fra baksiden ser man at hele taket er blåst av og har tippet bakover, slik at innsiden nå ligger oppover.
Fra baksiden ser man at hele taket er blåst av og har tippet bakover, slik at innsiden nå ligger oppover.
6-478-1.JPG (93.55 KiB) Viewed 1291 times
Kasematten sett forfra. Legg merke til hvordan taket er &amp;quot;flippet&amp;quot; bakover!<br />Her snakker i om ganske mange tonn betong!
Kasematten sett forfra. Legg merke til hvordan taket er &quot;flippet&quot; bakover!
Her snakker i om ganske mange tonn betong!
6-674-0.JPG (80.33 KiB) Viewed 1291 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Passer seg kanskje ikke under "Finnmark", men siden dette er:
de nordligste R 671 kasemattene i verden!
Så kan jeg vel få legge ut en av de sydligste i verden og slik at vi har
R 671 i både sub-arktisk og tropisk klima! Sier litt om hvor gjennomført den tyske standariseringen av bunkere egentlig var!

Fra 6.MAA611 Cap Croisette mellom Marseilles og Toulose
Attachments
cc1.JPG
cc1.JPG (118.66 KiB) Viewed 1273 times
cc2.JPG
cc2.JPG (120.93 KiB) Viewed 1273 times
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Hvorfor ville tyskene sprenge disse bunkere når de trekte seg tillbake?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

"Den brente jords taktikk", det du ikke får med deg ødelegges slik at fienden ikke kan bruke det

Mvh
Yngvar
arnfinn
Posts: 23
Joined: 14 Dec 2007 19:20
Location: Tromsø

Er ikke Gullsmedvika nede på Helgeland? Og er det tilfelle at det ikke finnes kasematter lenger nord? Finnmark var jo frontlinje med en lang rekke kystfort ut mot havet og østover?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er ikke Gullsmedvika nede på Helgeland?
Mulig det er flere steder med samme navn, men dette batteriet er ihvertfall i Finnmark!
Og er det tilfelle at det ikke finnes kasematter lenger nord? Finnmark var jo frontlinje med en lang rekke kystfort ut mot havet og østover?
Rimelig sikker på at disse er de nordligste av type R 671 ja.....
Meg bekjent var det kun to batterier i Finnmark som ble utrustet med kasematter, HKB Gullsmedvika og MKB Hammerfest. Hammerfest var et marinebatteri og utifra bildene å bedømme er dette type M 272.

Mvh
Erik E
arnfinn
Posts: 23
Joined: 14 Dec 2007 19:20
Location: Tromsø

Ja da er det klart PDT_Armataz_01_13 Jeg stusset over dette navnet og sjekket det før jeg skrev innlegget. I den "vanlige" krigshistorie er nok Gullsmedvika i Nordland mer kjent, det var atskillig flere treff. For meg som er fra Varanger er det så langt jeg vet vanlig å referere til Kjelmøya - har faktisk aldri hørt lokalkjente bruke det navnet - men så er de jeg kjenner ikke veldig opptatt av de gamle stillingene. Og kanskje kan de ha unnlatt å være så presis som Gullsmedvika fordi de er vant med at folk ikke vet hvor det er PDT_Armataz_01_20
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser også at det refereres til Kjelmøya i noen bøker, men de er "Guldsmedvika" som brukes i tyske papirer....
Her er forresten byggemelding på at andre og tredje kanon skal settes i kasematt, men mangler dessverre dato på den....
Attachments
Guldsmedvika.JPG
Guldsmedvika.JPG (83.81 KiB) Viewed 1152 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik E wrote:Ser også at det refereres til Kjelmøya i noen bøker, men de er "Guldsmedvika" som brukes i tyske papirer....
Her er forresten byggemelding på at andre og tredje kanon skal settes i kasematt, men mangler dessverre dato på den....
Batteriet (Guldsmedvika ved Oksebåsneset på Skogerøya i Bøkfjorden)var i september 1944 inoperativt pga monteringsarbeider der kanonene ble satt inn i de ferdige kasemattene. Batteriet ble derfor aldri operativt med kanonene i kasematt.

Det nordligste batteriet i kasematt var imidlertid MKB Hammerfest på Rypklubben i sine M272 kasematter, de eneste man rakk å bygge i Norge.
JEF
arnfinn
Posts: 23
Joined: 14 Dec 2007 19:20
Location: Tromsø

Hva kan være grunnen til at det ble så få kasematter i nordøst. Kiberg som hadde så kraftig skyts og tøffe værforhold og var et område som var lett for russerne å nå med fly?

Dumt spørsmål PDT_Armataz_01_04 :?:
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Her er det viktig å følge tidlinjen. Antall bunkere i Ausbaustärke B eller høyere bygget pr våren 1943 var svært lite på landsbasis. Det var først i program 1943 (oppstat april 1943) og 1944 at byggingen av kasematter kom i gang. I august 1944 havarerte logistikksiden og kun prioriterte anlegg ble bygget ferdig. Faktisk så var Guldsmedvika og Hammerfest noen av de første kasemattene i Norge totalt.
Ved evakueringen av kystbatteriene fra Finnmark fra september 1944, ble utbyggingen av alle anlegg i Nord-Norge nord for Folda mer eller mindre stanset for å skaffe byggematerialer for de evakuerte batteriene - her måtte alt bygges fra nytt.
Pr september 1944 var det planlagt å bygge 74 kasematter for 10,5 cm kanon i sokkelaffutasje. Kun deler av programmet ble fullført, og fordelingene av ferdige kasematter representerer mer tilfeldigheter enn en bevisst prioritering mellom landsdelene. Det største problemet lå på transportsiden, og man endte opp med å bygge der man kunne få frem byggematerialene.
JEF
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flotte bilder.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 11 Nov 2012 14:40, edited 1 time in total.
Svoon
Posts: 28
Joined: 19 May 2010 10:35
Location: Berlevåg

Hei
Satt og scannet kysten etter noe interesant da jeg tenkte at der måtte det være noe, selvfølgelig havnet jeg på kjelmøya. Er det noen som har vært der i det hele tatt? Fant ikke det på kystfort og da våknet bunkerjegeren i meg :m16:
Bunkerjeger under opplæring
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det noen som har vært der i det hele tatt?
Har vært der to ganger, men siste gang var tåka så tett at det nesten ikke teller :wink:
Harry
Posts: 1
Joined: 11 Nov 2012 13:53

Ja, det er mange som har vært i Gullsmedvika. Jeg bodde der sommeren
1952. Har vært der mange ganger senere.
Gullsmedvika ligger på Skogerøya. På bilde 5 ser man rester av kanonstilling og har flott utsikt nord mot Kjelmøya og Varangerfjorden.
Post Reply

Return to “FINNMARK”