Bunker på Steinan i Trondheim

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Sean Banan
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2011 12:37
Location: Oslo

Ja, nødutgangen er eneste fungerende inngang. Selv har jeg ikke vært inne riktig ennå, men det er fortsatt fullt mulig å komme seg inn dit. Døra er bare blokkert av noen steiner i underkant, sikkert fort å holde barn unna.

Har sett på noen gamle bilder (2002) fra området på Google Earth, og da ser man et bygg som trolig er en del av hovedinngangen og restene av denne store bunkeren (som naturligvis er borte nå).
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

på Norge i bilder kan man se samme bygget står der i 1964 også.. Kan godt tenkes at huleanlegget er tysk, men modifisert etter krigen. hvis man ser bak den blokka som er der idag, så kan man se en kant der veien går.. der kan man såvidt jeg husker finne stillinger om man leter litt..
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg mener å ha hørt at dette var det tyske telefonsentralen i Trondheim. Mener også å ha sett et kart hvor mye av kommunikasjonen gikk til dette Anlegget. Inngangen er 100 prosent nødutgang. Har ikke noe spesielt å gjøre på lørdag, tar meg gjerne en tur igjen. Pm me!
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ble ikke lange bunkerturen. døra var blokkert med stein og jord. fjernet dette, men døre har rustet fast. Sikkert naboene som kanskje ikke vil at unga skal oppsøke usikre områder.

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

kjipt. var blokkert da jeg var der også, men fikk fjernet såpass til stein at jeg fikk pressa meg inn. Døra var ikke rusta fast da :(
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kjedelig at den var rustet fast. Satt den såpass fast at det virket håpløst å få løsnet den, eller hadde det vært en sjans om man f.eks var et par stykker til å hale og dra litt i den?
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nei, døre var ikke å rikke. Har lyst til en siste tur da man skjønner det ikke er lenge før den blir skikkelig blokkert. hadde med en på 12 som var skikkelig skuffa :(

vel, jeg heiv på litt verktøypåboks før jeg dro da

til neste gang :)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Todd
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012 19:45

Er det slik at denne bunkeren er strengt av/utilgjengelig?
Er det noen som kunne gitt en pekepinn på hvor bunkeren er lokalisert? Jeg bor i området og er svært interessert i å gå en tur for å ta noen bilder.

På forhånd takk!
Nighthawk84
Posts: 1
Joined: 22 Oct 2012 10:31

Er det noen her inne som kan gi et lite hint evt på PM om hvor denne nødutgangen befinner seg?
Var å rekognoserte i området for et par dager siden, men det var for mørkt til at jeg kunne finne noe...og slik som været ser ut i dag så er det vell ikke lenge til det er uframkommelig der oppe :p
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

når du har terasseblokka rett foran deg, følg veien opp til venstre litt, og klatre over fyllinga i veikanten.. du finner den til slutt :)
MVH

Roar Handberg
_________________
Sean Banan
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2011 12:37
Location: Oslo

Det største problemet er nok ikke å finne det - heller det å komme seg inn pga rusten inngangsdør :blee:
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

med lang nok stige kan man klatre inn bak høyblokka :P
MVH

Roar Handberg
_________________
Tok_tot
Posts: 6
Joined: 27 Sep 2012 23:14

D er last ned stein fåran døra. Men en liten time med greving e d nokk bort
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Problemet er ikke steinene, men døra har rusta fast. Har hatt på smøremiddel, men trur det må litt krefter til. Døra må også sikres på en eller annen måte etter bruk.. hvis ikke så tar sikkert naboen og sikrer den selv. Enkelt å fylle igjen foran døra med tanke på all jord og stein som nesten henger over inngangen.

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote:Problemet er ikke steinene, men døra har rusta fast. Har hatt på smøremiddel, men trur det må litt krefter til. Døra må også sikres på en eller annen måte etter bruk.. hvis ikke så tar sikkert naboen og sikrer den selv. Enkelt å fylle igjen foran døra med tanke på all jord og stein som nesten henger over inngangen.
Noe ledig tid før jul? ;-)
--
Tommy
Post Reply

Return to “Trondheim”