Hva skjer på kystfort forumet nå

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er ikke kritikk til deg Erik, du kan jo ikke noe for at noen mister interessen. Forumet syns jeg fungerer fint så lenge vi legger ut noe alle sammen.
Nei, tok det ikke som noe personlig kritikk. Ikke som kritikk mot forumet engang, det lever jo sitt eget liv. Jeg måtte bare blåse ut noen tanker som jeg har nesten hver dag. SKulle ønske at jeg kunne holdt på flere medlemmer, men det er veldig mange som bare registrerer seg for å se bilder og noen registerer seg bare for å stille et spørsmål eller to og "stikker av".

Vel, det jobbes litt i kulissene med ting og tang og håper dette vil få flere til forumet. Forumet må også ryddes litt.. i mørke høstkvelder :)

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

Hej!
Det här ju ett forum för kystfort/bunker intresserade men min åsikt är att om forumet även innehöll en särskild "underavdelning" för mer generella diskussitioner om Norge WWII så skulle forumet få mer besökare/inlägg och förhoppningsvis skulle det även innebära mer intresse för forumets huvudinriktinig på fort och bunkrar...
Synpunkt från Sverige
/Magnum
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Magnum wrote:Det här ju ett forum för kystfort/bunker intresserade men min åsikt är att om forumet även innehöll en särskild "underavdelning" för mer generella diskussitioner om Norge WWII så skulle forumet få mer besökare/inlägg och förhoppningsvis skulle det även innebära mer intresse för forumets huvudinriktinig på fort och bunkrar...
Det er plenty av slike "underavdelinger" allerede (http://www.kystfort.com/forum/index.php), men et forum med fokus på kystfort bør jo heller ikke vannes ut for mye synes jeg...
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Vel, forumet må ryddes for medlemmer,
Man kan ikke ha nesten 3000 medlemmer, og en storpart av de er her å kikker, eller ikke har vært her siden totusenåettellerannet?

Jeg liker ikke tanken men, burde man ha innført en begrensning til forumet på, f.eks 10 innlegg før man får se bilder/linker?

Jeg vet at det setter en stopper, for eldre, eller noen som er uerfarne, med ny teknologi, men det setter en stopper for de som logger inn på kystfort.com, og ser at der kan det hentes en krigshistorisk gjenstand.


Christian
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Christian B wrote:Vel, forumet må ryddes for medlemmer,
Man kan ikke ha nesten 3000 medlemmer, og en storpart av de er her å kikker, eller ikke har vært her siden totusenåettellerannet?
Ser ikke noe problem med det. Er selv medlem på mange ti-talls forum i den hensikt å skaffe informasjon, men bidrar lite eller ingenting der (bla. fordi jeg ikke behersker russisk, serbisk, finsk osv.).
Christian B wrote:Jeg liker ikke tanken men, burde man ha innført en begrensning til forumet på, f.eks 10 innlegg før man får se bilder/linker?
Igjen uenig: Greit nok at en kan oppfatte mange som "gratispassasjerer", men skal man tenke slik er det bare å melde seg av nettet i det hele og store: Man kan ikke ha den holdningen at andre skal bidra med noe tilsvarende før en vil legge ut informasjon selv. Om alle tenkte slik, ville mye av forutsetningen og nytten av internett falle bort...
Christian B wrote:Jeg vet at det setter en stopper, for eldre, eller noen som er uerfarne, med ny teknologi, men det setter en stopper for de som logger inn på kystfort.com, og ser at der kan det hentes en krigshistorisk gjenstand.
Med fare for å trigge av nok en hissig debatt: Dette er etter min mening rimelig tåpelige holdninger... Jeg bestrider ikke problemet med at kriminelle kan bruke forumet som en (av mange) kilder til informasjon, men igjen: Skal en tenke slik er det bare å legge ned alt. Det blir som om banker ol. skal ha hemmelig adresse i frykt for å bli ranet - helt meningsløst.
At mange har den holdning at ting for all del skal "holdes hemmelig" i redsel for at noen kan komme til å utnytte informasjonen er etter mitt syn på grensen til patetisk. Jeg synes man skal gi flest mulig sjansen til å se ting mens det er noe å se: Alt som ligger ute forsvinner før eller siden. Om det ruster opp, eller noen stjeler det går i det lange løp ut på det samme (det som samles inn blir i det minste bevart for ettertiden, uten at jeg på noen måte synes det er greit å bedrive slik kriminell virksomhet).

Problemet er ikke forumet og andre kilder for åpen informasjon, men at "kulturkriminalitet" som dette ikke blir tatt på alvor av folk flest (og politi). Mer informasjon og åpenhet kan gjøre lokalbefolkningen bevisst på vilke verdier de har i nærområdet, slik at de følger bedre med/ passer på, og dermed øke sjansen for å hindre kriminell adfed (kanskje til og med at saker blir anmeldt og får politiet på banen: Om noen av "samlerne" blir tatt med rustent stål i bagasjen og får klekkelige bøter + inndraging av verktøy etc. kan det kanskje virke prventivt (muligens litt naiv ønsketenking, men dog...).
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Natter wrote:
Christian B wrote:Vel, forumet må ryddes for medlemmer,
Man kan ikke ha nesten 3000 medlemmer, og en storpart av de er her å kikker, eller ikke har vært her siden totusenåettellerannet?
Ser ikke noe problem med det. Er selv medlem på mange ti-talls forum i den hensikt å skaffe informasjon, men bidrar lite eller ingenting der (bla. fordi jeg ikke behersker russisk, serbisk, finsk osv.).
Christian B wrote:Jeg liker ikke tanken men, burde man ha innført en begrensning til forumet på, f.eks 10 innlegg før man får se bilder/linker?
Igjen uenig: Greit nok at en kan oppfatte mange som "gratispassasjerer", men skal man tenke slik er det bare å melde seg av nettet i det hele og store: Man kan ikke ha den holdningen at andre skal bidra med noe tilsvarende før en vil legge ut informasjon selv. Om alle tenkte slik, ville mye av forutsetningen og nytten av internett falle bort...
Christian B wrote:Jeg vet at det setter en stopper, for eldre, eller noen som er uerfarne, med ny teknologi, men det setter en stopper for de som logger inn på kystfort.com, og ser at der kan det hentes en krigshistorisk gjenstand.
Med fare for å trigge av nok en hissig debatt: Dette er etter min mening rimelig tåpelige holdninger... Jeg bestrider ikke problemet med at kriminelle kan bruke forumet som en (av mange) kilder til informasjon, men igjen: Skal en tenke slik er det bare å legge ned alt. Det blir som om banker ol. skal ha hemmelig adresse i frykt for å bli ranet - helt meningsløst.
At mange har den holdning at ting for all del skal "holdes hemmelig" i redsel for at noen kan komme til å utnytte informasjonen er etter mitt syn på grensen til patetisk. Jeg synes man skal gi flest mulig sjansen til å se ting mens det er noe å se: Alt som ligger ute forsvinner før eller siden. Om det ruster opp, eller noen stjeler det går i det lange løp ut på det samme (det som samles inn blir i det minste bevart for ettertiden, uten at jeg på noen måte synes det er greit å bedrive slik kriminell virksomhet).

Problemet er ikke forumet og andre kilder for åpen informasjon, men at "kulturkriminalitet" som dette ikke blir tatt på alvor av folk flest (og politi). Mer informasjon og åpenhet kan gjøre lokalbefolkningen bevisst på vilke verdier de har i nærområdet, slik at de følger bedre med/ passer på, og dermed øke sjansen for å hindre kriminell adfed (kanskje til og med at saker blir anmeldt og får politiet på banen: Om noen av "samlerne" blir tatt med rustent stål i bagasjen og får klekkelige bøter + inndraging av verktøy etc. kan det kanskje virke prventivt (muligens litt naiv ønsketenking, men dog...).
Jeg ser det Natter , at du er flink på forum, slik du deler opp innlegg :)
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Svar til Natter:Natter skriver.
Ser ikke noe problem med det. Er selv medlem på mange ti-talls forum i den hensikt å skaffe informasjon, men bidrar lite eller ingenting der (bla. fordi jeg ikke behersker russisk, serbisk, finsk osv.).

Sorry natter, men jeg må ta en liten? hva i all verden gjør du der? (jeg kan litt finsk)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:Med fare for å trigge av nok en hissig debatt: Dette er etter min mening rimelig tåpelige holdninger... Jeg bestrider ikke problemet med at kriminelle kan bruke forumet som en (av mange) kilder til informasjon, men igjen: Skal en tenke slik er det bare å legge ned alt. Det blir som om banker ol. skal ha hemmelig adresse i frykt for å bli ranet - helt meningsløst.
At mange har den holdning at ting for all del skal "holdes hemmelig" i redsel for at noen kan komme til å utnytte informasjonen er etter mitt syn på grensen til patetisk. Jeg synes man skal gi flest mulig sjansen til å se ting mens det er noe å se: Alt som ligger ute forsvinner før eller siden. Om det ruster opp, eller noen stjeler det går i det lange løp ut på det samme (det som samles inn blir i det minste bevart for ettertiden, uten at jeg på noen måte synes det er greit å bedrive slik kriminell virksomhet).

Problemet er ikke forumet og andre kilder for åpen informasjon, men at "kulturkriminalitet" som dette ikke blir tatt på alvor av folk flest (og politi). Mer informasjon og åpenhet kan gjøre lokalbefolkningen bevisst på vilke verdier de har i nærområdet, slik at de følger bedre med/ passer på, og dermed øke sjansen for å hindre kriminell adfed (kanskje til og med at saker blir anmeldt og får politiet på banen: Om noen av "samlerne" blir tatt med rustent stål i bagasjen og får klekkelige bøter + inndraging av verktøy etc. kan det kanskje virke prventivt (muligens litt naiv ønsketenking, men dog...).

Som om jeg skulle sagt det selv. Jeg tror dette hemmelighetsskremmeriet som rår i enkelte miljøer kn virker mot sin hensikt.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Christian B wrote:Sorry natter, men jeg må ta en liten? hva i all verden gjør du der? (jeg kan litt finsk)
Som sagt: Informasjon...

Mye spennende å finne på bla russiske forum mht. bilder, kart etc. Tekst og dokumenter er naturligvis problematisk, men man klarer stort sett å finne ut av innhold vha. Google Translate (det funker selvsagt ikke like godt mht. å skrive selv - derav lite bidrag på ikke-engelskspråklige forum...).

Russerne har for øvrig også et tilsynelatende lettfeldig forhold til internasjonale copyright-bestemmelser, så det er ikke bare russisk info å finne der i gården (bare nevner det, uten at det ligger noen oppfordring der...).

Modellbyggerforum er også gode kilder til teknisk informasjon (jeg leter f.eks. mye etter torpedodokumentasjon, og har fått mye fra de merkeligste kilder verden over).
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Gå inn på medlemmer, trykk på "innlegg" og se på dato for siste innlegg, jeg vet av to som har ytret bekymring for at forumet er for åpent.
De er ikke på forumet idag. Og har ikke vært her fast på lenge.
Legg sammen 2+2
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Natter wrote:
Christian B wrote:Sorry natter, men jeg må ta en liten? hva i all verden gjør du der? (jeg kan litt finsk)
Som sagt: Informasjon...

Mye spennende å finne på bla russiske forum mht. bilder, kart etc. Tekst og dokumenter er naturligvis problematisk, men man klarer stort sett å finne ut av innhold vha. Google Translate (det funker selvsagt ikke like godt mht. å skrive selv - derav lite bidrag på ikke-engelskspråklige forum...).

Russerne har for øvrig også et tilsynelatende lettfeldig forhold til internasjonale copyright-bestemmelser, så det er ikke bare russisk info å finne der i gården (bare nevner det, uten at det ligger noen oppfordring der...).

Modellbyggerforum er også gode kilder til teknisk informasjon (jeg leter f.eks. mye etter torpedodokumentasjon, og har fått mye fra de merkeligste kilder verden over).
Igjen så må jeg bøye meg litt, siden jeg vet at Natter er "gud" på sitt område, og han tok kritikk på en fornuftig måte :)
Honnør til Natter :D
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

Natter wrote:
Magnum wrote:Det här ju ett forum för kystfort/bunker intresserade men min åsikt är att om forumet även innehöll en särskild "underavdelning" för mer generella diskussitioner om Norge WWII så skulle forumet få mer besökare/inlägg och förhoppningsvis skulle det även innebära mer intresse för forumets huvudinriktinig på fort och bunkrar...
Det er plenty av slike "underavdelinger" allerede (http://www.kystfort.com/forum/index.php), men et forum med fokus på kystfort bør jo heller ikke vannes ut for mye synes jeg...
Hej!
Det jag menade med "underavdelningar" var att forumet skulle vara mer avgränsat mot mer generella diskussitioner om Norge WWII för nu får man ju leta i indexet efter det som inte innehåller annat än "bunkerinfo" ... Men vill ni begränsa forumet till det ämnet och införa restriktioner ska ni naturligtvis göra det och bli som vi i Sverige kallar: "En klubb för inbördes beundran" :( :-) och får då säkert ett ganska begränsat antal medlemmar ... vilket naturligtvis även kanske skulle begränsa antalet klagomål på forumet och dess brist på inlägg :)
Ett internetforum ska vara öppet för alla, vart i världen än de bor, och om nu någon här tror att de "avslöjar" miltitära hemligheter genom att lägga ut info på forumet så är tipset: Låt bli att lägga ut info då PDT_Armataz_01_14
/Magnum
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Viss alle vi som er nye kan bidra med litt hver.

Legge ut bilder fra den lokale bunkeren, og stille spørrsmål der vi er nyskjerrige.

Da er det opp til ringrevene her inne om de komenterer og svarer på en måte som gjør at vi blir.

Men først må alle som ønsker litt liv her inne bidra så godt dei kan.
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

ettori wrote:Viss alle vi som er nye kan bidra med litt hver.

Legge ut bilder fra den lokale bunkeren, og stille spørrsmål der vi er nyskjerrige.

Da er det opp til ringrevene her inne om de komenterer og svarer på en måte som gjør at vi blir.

Men først må alle som ønsker litt liv her inne bidra så godt dei kan.
Hej!
En mycket bra kommentar!
/Magnum
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Jeg synes dette er et fint forum. Jeg bruker stort sett bare dette forumet, har ihvertfall aldri postet noe annet sted. Det er jo allerede en liten underavdeling for utlendinger her. Jeg kunne kanskje ønske meg en liten underavdeling for betong fra utlandet også, selv om det er tyske kystfort i Norge. Jeg reiser en god del, og har mye bilder fra blant annet Sverige, Polen og Tyskland Jeg registrerer at det er en del andre som også leter etter betong når de reiser i utlandet. Det hadde vært fint om det kunne postes noen utenlandske bilder her også, ikke bare i quizzen, da det kan være vrient å finne frem på utenlandse forum. Og som sagt; jeg vil helst bare bruke dette forumet. :)
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”