Tyskernes prioriteringer og fokus

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Heisann!

Er det noen som vet om litteratur på feltet om hva tyskerne hadde fokus på når de skulle etablere kystfortene? Har en kollega som ser på sammenhengene mellom det at det ofte (i nord-norge) er lagt kystfort på steder som også det finnes spor av bosetting fra flere tusen år siden. Regner med tyskerne hadde andre prioriteringer, men strategisk viktige steder for 3000 år siden er vel like strategiske i dag. I forhold til utsyn over leia og slikt.
Men jeg lovte å ta spørsmålet til ekspertene her på forumet så jeg håper noen kan bidra med noen innspill.
Mener å huske at senior snakket om at det i 1940 og 1941 reiste en undersøkelseskommisjon som så på beliggenhet for fremtidige kystfort, men klarer ikke å finne noe om det i notatene hans.

Med hilsen
Bjørnen :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Denne gir mye god info om fokus i den tyske utbyggingen, dog ikke så mye på akkurat strategiske valg mht. lokalisering:

"Tysk befæstningsbyggeri 1933-1945" (Peter Thorning Christensen (red.), 1990. Dansk/tysk tekst, 64s. ISBN 87-503-8344-2)
Attachments
forside.jpg
forside.jpg (284.03 KiB) Viewed 308 times
forord_1.jpg
forord_1.jpg (258.29 KiB) Viewed 308 times
forord_2.jpg
forord_2.jpg (87.29 KiB) Viewed 308 times
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Takk Natter! Det var intressant lesning! :D
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg har ingen tips om relevant litteratur, men et interessant poeng som en arkeolog nevnte var at det finnes steder i Nord-Norge der det er lagt opp gravrøyser på høyder nær sjøen hvor hensikten trolig ikke vært å være synlig, men å kunne ha utsyn. Fra sjøen har ikke røysene vært synlige. Teorien (og det er kun en teori siden vi ikke har skriftlige kilder) går på at de døde ble plassert der slik at de kunne følge med ferdselsårene til sjøs. Bjarkøy og Skrolsvik er eksempler der både tyskerne og våre forfedre valgte å "ligge lavt".
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei igjen!

I forhold til det Ole skriver så er det akkurat det min venn også har sett på når jeg har berettet om kystfortene i Nordland og Troms. Og som har utløst spørsmål og behovet for å finne ut mer. Er det noen som vet om lignende likheter i øvrige fylker med kystlinjer?

Mvh
Bjørnen
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Bjørnen wrote:Heisann!

Er det noen som vet om litteratur på feltet om hva tyskerne hadde fokus på når de skulle etablere kystfortene? Har en kollega som ser på sammenhengene mellom det at det ofte (i nord-norge) er lagt kystfort på steder som også det finnes spor av bosetting fra flere tusen år siden. Regner med tyskerne hadde andre prioriteringer, men strategisk viktige steder for 3000 år siden er vel like strategiske i dag. I forhold til utsyn over leia og slikt.

Med hilsen
Bjørnen :)
Jeg tviler egentlig tyskerne studerte inngående arkeologiske studier fra Norge for å finne plasser for å etablere sine kystfort, selv om det kan virke slik hvis vi ser nærmere på de ulike fortenes faktiske plassering. Ser vi på f.eks batteriene i Lofoten - så har det jo her vært bosetting i flere tusen år og fortene er plassert nært til steder hvor det har vært bosettinger helt fra Vikingetiden. Både Aust- og Vestvågøy har kjent historie og kjente spor fra denne perioden og lengre tilbake; og kystfortet i Kabelvåg for eksempel er plassert i nærheten av både steder med historiske hendelser og i nærheten av områder med arkeologiske funn.

Flere av evakueringsfortene fra Finnmark ble plassert på Vestvågøy (nord- og sørsiden) hvor det har vært flere historiske hendelser og tilknytninger til bosettinger som går flere tusen år tilbake. Men - ser vi på Lofotens geografiske egenskaper - er det mye fjell og få sletter og flate partier; evakueringsbatteriene ble plassert på disse flate områdene hvor det var enkelt å sette opp feltmessige stillinger i en presset stridssituasjon med få ressurser og mannskaper.

Så for området Lofoten og kanskje Ofoten og til en viss grad Vesterålen - vil jeg si det er geografiske bestemmelser og tilfeldigheter som gjorde at fortene ble plassert der de ble og ikke grunnet de historiske egenskapene til området.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”