Hvor skal man dra?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
tommyl
Posts: 7
Joined: 27 Mar 2012 21:45

Hei,

Kjapp presentasjon:
Jeg er en 38 år gammel "mann" som har fulgt med på dette forum en stund.
Hadde en bestefar som seilte undre nortaships og har pga dette hatt en sterk interesse for ww2 generelt.
Hans medaljer ligger oppbevart hjemme og for ikke lenge siden begynte min sønn å fatte interesse.
Dette har medført at vi har besøskt en rekke eks tyske installasjoner i de siste 12 måneder.
Pjokken ville svært gjerne ha en metallsøker.han så for seg at han han da kunne "finne hva som helst". Pjokken fikk en metallsøker :P
Vi har på østlandet funnet litt av hvert. feks en hylse ved Fossum broen (Askim)der det var kamper i 1940.
Gutten har nå følgende spørsmål til meg: Pappa kan ikke vi dra til nordnorge? det er der de finner Hjelmer....

Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke er bare bare å grave opp en hjelm. Min egen erfaring tilsier at det skal mye reaserch til for å finne noe som helst.
Guttungen har en drøm om å reise nordover for å finne noe med metalldetektorn som er reletert til ww2 historie en uke i sommer.
Jeg har i forbindelse med dette 2 spørsmål:

Hvor skal vi dra? (det koster jo en del å fly).
Har noen konkrete tips? ( dette kan gjærne være plasser dere er ferdig med å søke på,noe er vel igjen?
Håper på respons.



MVH
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei. noen på forumet har vel noen gode råd her`? har selv lekt med tanken på tur. oppsøke plasser hvor det har vært kamper eller større installasjoner. det ble jo kastet mye rart etter krigen og jeg har selv sett masse "søppelplasser" som det bare er nødt til å være noe i.

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Finnmark må jo være bankers for en tur med mål om å finne ting - nok å velge mellom der, dog er jo mye ganske så utilgjengelig (men desto mere urørte rester...).
tommyl
Posts: 7
Joined: 27 Mar 2012 21:45

Takker for svar..

Lang helg til Tromsø eller Kirkenes da.
Noen som har noen mer konkrete tips da det er vanskelig å planlegge riktig når man aldri har vært der.
Feks Lyngen linja kunne det ha vært noe er er det alt for lange avstander?



Tommy
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

kirkenes har jeg vært flere ganger og skal definitivt tilbake igjen MEN husk en ting når det gjelder de nordlige fylkene,det ligger uhorvelig mye ammo og eksplosiver igjen så en bør ha noe kjennskap til hva som har foregått og også litt graveteknikk :D jeg fant sist tur 63 skarpe granater spredd utover bare 4 meter fra en bålplass så da ble det å ringe politiet...ta med en lokalkjent kar så får dere garantert en flott tur med masse interessant og se og oppleve :bra:
mvh Atle M
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Når dette forumet blir en arena for samlere med metalldetektorer så reiser det spørsmål om flere risikomomenter enn nedgravde eksplosiver:

Det er ikke slik at tyskernes anlegg i Nord-Norge lå/ligger på herreløs grunn. Det meste er privat eiendom, og enten det er offentlige eller private grunneiere så ligger eiendomsretten til løsfunn hos grunneieren. Skal man grave på annen manns grunn kreves uansett hans tillatelse. Ettersom samlermarkedet setter stadig høyere pris på gjenstander fra krigen så kan det også bli snakk om økonomiske verdier.

I Finnmark har vi en tilleggsproblematikk: Omfanget av fredede kulturminner fra oldtiden er enormt og svært mye ligger synlig oppå bakken eller kan ses som strukturer i terrenget. Økning av jordsmonnet siden steinalderen har vært tilnærmet null, og det betyr at man rett under torven kan finne både redskaper fra steinalder og tomhylser fra siste verdenskrig. Graving i slike områder kan derfor medføre straffeansvar.

I alle de tre nordligste fylker er det dessuten prosesser på gang for å frede krigsminner. Dette gjelder både områdefredning og fredning av enkeltobjekter. Alle inngrep i slike områder vil derfor være forbudt.

Det er ingen ny erkjennelse at info vi legger ut på forumet leses av samlere. Innleggene ovenfor viser at det kan være fornuftig å la være å legge ut opplysninger om posisjoner eller bilder fra anlegg som er lite kjent.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Enig med siste talende! :bravo
mvh Atle M
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Helt enig med deg Ole,lite heldig at vernede områder tilstadighet blir oppsøkt av "Relic hunters" som støvsuger området spor etter militær aktivitet.En blottlegging av spesielle anlegg eller gjenstander kan også føre til bestillingstyverier fra andre land.
Jeg synes at ting som ligger slenger i områder,bunkere eller kystfort bare kan få ligge der,disse tingene er ofte ikke noe å ha på peisestuehylla men forteller en historie der den ligger i sitt rette element.

Minner meg om et flykræsj i Trøndelag under krigen,som er å betrakte som et kulturminne .Tidligere år gikk det nesten sport i at alle som var oppe på fjellet måtte på død og liv ta med seg deler hjem i ryggsekken,resultatet ser vi i dag,så og si alt er borte...

Regner også med at det meste som ble tatt med hjem,havnet etterhvert i søppla.... :?
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Et tips fra en som har reist Norge på tvers og kryss :) Glem Finnmark dei aller beste anleggen er i sør norge! Østlandet er en bra plass og begynne :bra: Syns ikke det er et så stort problem at en 12 gammel gutt er gira på tur og finne ting :-)
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”