Halloen.
Hvis du bor i Bergensområdet anbefaler jeg deg å ta turen ut på Herdla museum. Eller du bestiller hefte om Herdla.
Erling
Herdla flyplass
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Joda bor i Bergen og hadde meg en tur på Herdla senest i juni for å fotografere det som er igjen av flyplassen.
Men trær med mengder av blader gjorde det stedvis vanskelig å ta bilder. Så nå til vinteren skal jeg ut igjen for å ta flere bilder, og da skal jeg innom museet også. Har ikke vært innom der på noen år.
Jeg prøver egentlig å finne ut når splinthangarene (se bildet) stod ferdig og aller helst sett noen bilder av hvordan de så ut.
Har først sett dem på et kart fra sept -44, så de ble bygget ganske så sent.
Men trær med mengder av blader gjorde det stedvis vanskelig å ta bilder. Så nå til vinteren skal jeg ut igjen for å ta flere bilder, og da skal jeg innom museet også. Har ikke vært innom der på noen år.
Jeg prøver egentlig å finne ut når splinthangarene (se bildet) stod ferdig og aller helst sett noen bilder av hvordan de så ut.
Har først sett dem på et kart fra sept -44, så de ble bygget ganske så sent.
Yngve
Yngwie wrote:Heisann,
Er det noen som har kart evt flyfoto over Herdla slik det så ut i -45?
Har sett noen tidligere kart/bilder, fra -42/-43, men skulle gjerne sett hvordan det så ut på slutten av krigen.
Yngve
Har du sett dette ?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=
Ja Roar den har jeg sett. På det kartet er ikke hangarene påbegynt/merket av.Har du sett dette ?
I Herdla heftet, s 29, er det et kart fra sept -44. Her kan en se at det står "Hangars U/C". Skal høre ute på museet om de har en større versjon av kartet.
Yngve
Yngve
Hei, må innrømme at Herdla flyplass fasinerer....
Herdla vallen er jo som skapt for å lage en flyplass og vi kan vel takke naturen for å ha lagt igjen en skikkelig grus-haug her etter siste istid...
Historisk har jo Herdla figurert i historie bøkene siden Norge ble samlet og før det, som en av Vestlandets stor-gårder. Men som konstruktører av Herdla flyplass har vi tyskerne å takke...
Herdla Juli 1943
Herdla vallen er jo som skapt for å lage en flyplass og vi kan vel takke naturen for å ha lagt igjen en skikkelig grus-haug her etter siste istid...
Historisk har jo Herdla figurert i historie bøkene siden Norge ble samlet og før det, som en av Vestlandets stor-gårder. Men som konstruktører av Herdla flyplass har vi tyskerne å takke...
Herdla Juli 1943
Herdla dengang da.......
FW 190
Bf 110
Plankedekket flystripe på Herdla jagerflyplass. Modulbyggeri ble anvendt både for tre-og betongdekke.
Verkstedområdet på Herdla jagerflyplass med karakteristiske kamuflasjemalte og torvtekkede tak på hangarene.
Herdla flyplass
Flygere i beredskap på Herdla den 7. april 1945.
Fra venstre Ernst Tergel, Wolf Abler, Hans Steiner og Walter Opitz. Opitz og Tergel mistet livet denne dagen. Opitz var med i den samme sendinga unge pilotar som Oskar Helbing og Siggi Ballerstädt
FW 190
Bf 110
Plankedekket flystripe på Herdla jagerflyplass. Modulbyggeri ble anvendt både for tre-og betongdekke.
Verkstedområdet på Herdla jagerflyplass med karakteristiske kamuflasjemalte og torvtekkede tak på hangarene.
Herdla flyplass
Flygere i beredskap på Herdla den 7. april 1945.
Fra venstre Ernst Tergel, Wolf Abler, Hans Steiner og Walter Opitz. Opitz og Tergel mistet livet denne dagen. Opitz var med i den samme sendinga unge pilotar som Oskar Helbing og Siggi Ballerstädt
[quote="locus"]Hei, må innrømme at Herdla flyplass fasinerer....
Hej locus,
Kunne jeg får dig til at poste den nederste del af kortet og den del med signaturforklaring.
mvh
SES
Hej locus,
Kunne jeg får dig til at poste den nederste del af kortet og den del med signaturforklaring.
mvh
SES
Du kan også finne de engelske etterretningskartene i Statsarkivet Bergen sitt digitalarkiv.SES wrote:Kunne jeg får dig til at poste den nederste del af kortet og den del med signaturforklaring.
Anlegg i Hordaland (inkl. Herdla): http://digitalarkivet.no/da/hord1945.htm
Anlegg i Bergen: http://digitalarkivet.no/da/bergeninfo.htm
Hej Natter,
Mange tak.
mvh
SES
Mange tak.
mvh
SES
Hej Natter,
Mange tak for det.
mvh